ГРАФІЧНИЙ ДИЗАЙН ТА УНІВЕРСАЛЬНІСТЬ: ВПЛИВ ІНКЛЮЗИВНИХ ПІДХОДІВ НА СПРИЙНЯТТЯ ВІЗУАЛЬНОГО КОНТЕНТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-45

Ключові слова:

графічний дизайн, універсальність, інклюзивний дизайн, доступність, візуальне сприйняття, дизайн, орієнтований на користувача, універсальні принципи дизайну, візуальна комунікація, різноманітність дизайну, справедливий доступ, адаптивний дизайн, дизайн для всіх, сприйняття візуального контенту

Анотація

Графічний дизайн служить потужним засобом спілкування тому дуже важливим є дослідження, як люди інтерпретують візуальний контент і взаємодіють із ним. У цій статті розглядається роль універсальності в графічному дизайні, наголошено на тому, як інклюзивні підходи впливають на сприйняття контенту аудиторією. Використовуючи поняття доступності у дизайні, орієнтованого на користувача, можливо створювати візуальні ефекти, які є більш зрозумілими та привабливими для широкого кола людей, у тому числі людей з обмеженими можливостями та різними культурними поглядами. Завдяки аналізу стратегій дизайну, тематичних досліджень і нових тенденцій це дослідження підкреслює важливість інклюзивності для покращення візуальної комунікації. Зрештою, це підкреслює необхідність універсальних принципів дизайну для сприяння інформації, її доступності та значущих зв’язків у дедалі більш різноманітному та глобалізованому суспільстві. Завдяки використанню форм, зображень, кольорів, шрифтів графічний дизайн безпосередньо впливає на те, як інформація інтерпретується різними демографічними групами. Ця стаття розповідає про універсальність графічного дизайну та про те, як інклюзія дозволяє побачити та почути ідеї дизайну більш широкій аудиторії. Використання концепцій універсального дизайну, культурної обізнаності та адаптивних технологій може допомогти дизайнерам створювати графіку, яка буде доступною для більшої кількості споживачів, включаючи людей з обмеженими можливостями або представників інших культурних точок зору. Було проаналізовано тематичні дослідження стратегій інклюзивного дизайну, які покращують залучення користувачів, розуміння та емоційний зв’язок. Графічний дизайн є життєво важливим інструментом для комунікації, формуючи основні поняття про те, як інформація сприймається та розуміється різними аудиторіями. У статті досліджується концепція універсальності в графічному дизайні, наголошується на впливі інклюзивних підходів на візуальне сприйняття. Інтегруючи доступність, культурну чутливість і принципи, орієнтовані на користувача, дизайнери можуть створювати контент, який буде більш привабливим і зрозумілим для людей з різними здібностями, освітою та досвідом. Завдяки аналізу методологій дизайну, тематичних досліджень і нових тенденцій це дослідження допомагає зрозуміти, як інклюзивність покращує спілкування, сприяє емоційному зв’язку та розширює охоплення аудиторії.

Посилання

Гуренко О. І., Мицик Г. М., Попова А. С., Лопатіна, Г. О. Використання цифрових технологій для реалізації інклюзивної вищої освіти: перспективи та обмеження. Інклюзія і суспільство. Камʼянець-Подільський: Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Камʼянець-Подільський державний інститут». 2023. № 2. С. 28–36. https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-2-4

Мицик Г. М., Гусак А. А., Черепанова А. С. Щодо формування у здобувачів спеціальності 016 Спеціальна освіта практичних навичок організації корекційно-розвиткової роботи під час дистанційного навчання. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Бердянськ : БДПУ. 2022. Вип. 3. С. 80–91. DOI: 10.31494/2412-9208-2022-1-3-80-91

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 № 635. URL: https://cutt.ly/Kwzf2Lxg (дата звернення: 06.02.2025)

Сімкова І., Міхнєва Ю. Особливості застосування принципів універсального дизайну для навчання англійської мови для спеціальних цілей. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2023. №49. C. 55–60. https://doi.org/10.24919/2413-2039.17/49.8

Fornauf B. S., Erickson J. D. Toward an inclusive pedagogy through universal design for learning in higher education: A review of the literature. Journal of Postsecondary Education and Disability. 2020. Vol. 33. Issue 2. P. 183–199. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1273677.pdf

Даниленко В.Я. Основи дизайну: Навч. Посібник. Харків: ХДАДММ., 2010. 248 c.

Даниленко В.Я. Дизайн: Навч. Посібник. Харків: ХДАДММ., 2003. 125 с.

Лесняк В.И. Графічний дизайн (основи профессії): Навч. Посібник. Харків: ХДАДММ., 1983. 160 с.

Мигаль С.П. Львівська дизайнерська школа: становлення, проблеми, перспективи. Діалог культур: Україна у світовому контексті. Художня освіта : зб. наук. праць Львів : Світ, 2000. – Вип. 5. – С. 387–399.

Небесник І.І. Художня освіта на Закарпатті у ХХ столітті: історико-педагогічний аспект. Ужгород : Закарпаття, 2000. – 168 с.

Крвавич Д. Мистецька освіта в Україні на сучасному етапі. Діалог культур: Україна у світовому контексті: Філософія освіти : зб. наук. праць Львів : Світ, 1999. Вип. 4. – С. 166–171.

Анна Красноцька «Інклюзивний дизайн: чому це потрібно та важливо застосовувати у своїх роботах» URL: https://www.arthuss.com.ua/books-blog/inklyuzyvnyy-dyzayn/?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 05.02.2025)

Лариса Наконечна, Алла Колупаєва «Універсальний дизайн у підготовці та навчанні: підходи, визначення та принципи» URL: https://www.spp.org.ua/index.php/journal/article/view/74?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 05.02.2025)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

ПОТАПЕНКО, М., ДЕМИДЕНКО, О., КРУГЛЯК, В., & ПОТАПЕНКО, Г. (2025). ГРАФІЧНИЙ ДИЗАЙН ТА УНІВЕРСАЛЬНІСТЬ: ВПЛИВ ІНКЛЮЗИВНИХ ПІДХОДІВ НА СПРИЙНЯТТЯ ВІЗУАЛЬНОГО КОНТЕНТУ. Fine Art and Culture Studies, (1), 312–318. https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-45

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ