ЕСТЕТИКА ГРИМУ В СЦЕНІЧНИХ ОБРАЗАХ ТРАДИЦІЙНОГО ТЕАТРУ ЯПОНІЇ КАБУКІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-51

Ключові слова:

гримувальне мистецтво, Кабукі, семіотика гриму, естетика гриму, сценічна практика, театральне мистецтво, творчість, ідентичність, сакральність, культура, культурологічне дослідження

Анотація

Мета статті – розкрити роль гримувального мистецтва в сценічних образах традиційного японського театру. Дослідження спирається на комплексний підхід, який містить у власному складі синтез культурологічної та мистецтвознавчої методології, де провідне місце посягає її культурологічна складова. В процесі культурологічного розуміння феномену театру Кабукі запроваджені підходи до з’ясування символічних, естетичних і функціональних аспектів гриму кумадорі. Семіотичний підхід дозволив розкрити в його системі значення кольорів, візерунків та їх географію. Естетичний аналіз об’єкту дослідження дозволив з’ясувати художні прийоми та техніки, які використовуються у театрі Кабукі для посилення драматичної експресії образів. Наукова новизна. Дослідження пропонує цілісне уявлення про роль гриму у визначенні особистості персонажу, його емоційного вираження та значення у формуванні особливої естетики традиційного театру Кабукі. Грим часто розглядається його дослідниками в значенні другорядного аспекту сценічної практики, однак у даній публікації підкреслюється його невід’ємна роль у формуванні духовних і художніх вимірів театру. Висновки. Використаний міждисциплінарний підхід до аналізу гриму зосереджується на стилістичних особливостях, окремих функціях і символічних значеннях гримувального мистецтва. В дослідженні підкреслюється, що функціонування гриму в даній традиції подолає межу його уявлення як звичайного способу естетизації тіла і втілює символіку, яка бере свій початок у синтоїстських і буддистських традиціях. Підкреслюється, що в даному контексті грим служить засобом для вираження світоглядних уявлень японської культури. Простежується зв’язок між сценічним гримом і ширшими конструктами розуміння краси, кольору, культурної ідентичності і характеру сакралізації. Звертаючись до цих аспектів, пропонується новий погляд на культурне значення гримувального мистецтва, позиціонуючи його в ролі важливого конструкту формування сценічного мистецтва в театрі Кабукі та художній культурі загалом. Оскільки дана публікація вважається міждисциплінарною, перетинаючи такі галузі, як культурологія та мистецтвознавство (особливо в його прикладному значенні), ця обставина дозволяє відкрити нові шляхи для обговорення різноманітних питань про перетин ритуалу, мистецтва та культурної ідентичності у сценічній сфері.

Посилання

Прищепа, О. В. Особливості ефекту очуження в традиційних театрах Японії. Вісник Житомирського державного університету. 2011. № 59. С. 190–192.

Aoyagi H. Islands of Eight Million Smiles: Idol Performance and Symbolic Production in Contemporary Japan. Harvard University Asia Center, 2005. 290 p.

Cavaye R. Kabuki Pocket Guide. Tuttle Publishing, 1993. 184 p.

Eldridge, L. Face Paint: The Story of Makeup. New York: Abrams Image, 2015. 240 с.

Ikko T., Koike K. Japan Color. Chronicle Books, 1983. 131 p.

Introduzione al teatro giapponese – Asia Teatro. Asia Teatro – rivista di studi online – ISSN: 2240-4600. URL: https://www.asiateatro.it/giappone/introduzione-teatro-giapponese/ (дата звернення: 16.09.2024).

Kabuki Jiten: Kumadori (Kabuki Dictionary: Kumadori). URL: www2.ntj.jac.go.jp (дата звернення: 27.05.2024). (Мова оригіналу: японська)

Kimino, R. Photographic Kabuki Kaleidoscope (1st ed.). Tokyo: Shogakukan, 2016. Р. 88–91.

Miller, L. Beauty Up: Exploring Contemporary Japanese Body Aesthetics. Berkeley: University of California Press, 2006. 274 с.

Moeran, B., Skov, L. (Eds.) Fashion and Beauty in the Time of Asia. London: Routledge, 2013. 280 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

КІКОТЬ, А., & ЩЕРБАНЬ, А. (2025). ЕСТЕТИКА ГРИМУ В СЦЕНІЧНИХ ОБРАЗАХ ТРАДИЦІЙНОГО ТЕАТРУ ЯПОНІЇ КАБУКІ. Fine Art and Culture Studies, (1), 356–362. https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-51

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають