ГЛОБАЛІЗАЦІЯ ТА КУЛЬТУРА СПОЖИВАННЯ: ЗМІНА АУДИТОРІЇ ТА ТРАНСФОРМАЦІЯ УКРАЇНСЬКИХ КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-63

Ключові слова:

глокалізація, міжнародна аудиторія, диджиталізація, гомогенізація, національна самосвідомість, глобальні тренди

Анотація

Актуальність дослідження полягає у необхідності осмислення впливу глобалізаційних процесів на культурно-мистецькі практики в Україні. Виходячи з цього, метою дослідження стало визначення впливу глобалізації на українське мистецтво та культурно-споживчі практики в умовах диджиталізації та змін комунікацій з новими аудиторіями. Методологія роботи базувалася на теоретичних методах наукового пізнання, включаючи аналіз наукових праць, які розкривають вплив глобалізації на культуру, а також концептуалізацію явища глокалізації, що демонструє адаптацію глобальних культурних моделей до локальних умов. Наукова новизна. В результаті роботи було визначено, як глобалізація змінює споживчу культуру та впливає на локальні культурні продукти. Зокрема, розглянуто феномен глокалізації, що демонструє процес адаптації глобальних культурних моделей до місцевих умов, сприяючи збереженню національної ідентичності. Також було досліджено роль цифрових платформ у поширенні та пуляризації українського мистецтва на міжнародну аудиторію. Окрема увага була приділена культурним ініціативам, які в умовах війни почали відігравати важливу роль у підтримці національної ідентичності та комунікації з глобальною спільнотою, а також стали одним з повноцінних інструментів залучення коштів на підтримку держави. Крім того, важливою складовою результатів став і аналіз загроз культурної гомогенізації та шляхів збереження унікальних національних особливостей в умовах глобальних тенденцій. У висновку зазначається, що отримані результати дозволяють глибше зрозуміти вплив глобалізаційних процесів на українське культурне середовище та його адаптацію до світових тенденцій, що сприяє збереженню національної ідентичності та розвитку нових форм мистецтва в сучасних умовах.

Посилання

Жигайло М., Александрова М. Експлікація травматичного досвіду внаслідок російської збройної агресії проти України 2014–2024 рр. у вітчизняному вуличному мистецтві. Культура України. 2024. Вип. №. 83. С. 7–15.

Засядьвовк О. Культуротворча місія івент-практик в Україні : дис. ... докт. філософії. : 034 / Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2023. 212 с.

Масенко В. Мурали як реакція на війну з’являються в Україні та за кордоном. Як це впливає на міський простір. Віледж. 2023. URL: https://www.village.com.ua/village/city/public-space/337689-murali-yak-reaktsiya-na-viynuz-yavlyayutsya-v-ukrayini-ta-za-kordonom-yak-tse-vplivae-na-miskiy-prostir (дата звернення: 20.01.2025).

Отрошко Л. Сучасна російсько-українська війна та її вплив на етносоціальні процеси в Україні. Українознавство. 2023. Вип. №. 2 (87). С. 44–62.

Плецан Х. Світовий досвід трансформаційних змін розвитку креативних індустрій: культурологічні аспекти дослідження. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія. 2023. Вип. №. 25. С. 78–93.

Редько Т. Український NFT-art: як він працює під час війни та хто його створює. Українська правда. Життя. 2022. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2022/06/07/248993/. (дата звернення: 20.01.2025).

Стара О. Хештег «Слава Україні!» очолив світові тренди твітера. RFI. 2023. URL: https://www.rfi.fr/uk/%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%96-%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0

%BD/20230307-%D1%85%D0%B5%D1%88%D1%82%D0%B5%D0%B3-%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%-B2%D0%B0-%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%96-%D0%BE%D1%87%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D0%B2-%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%B2%D1%96-%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B8-%D1%82%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0 (дата звернення: 20.01.2025).

У Парижі відбудеться фестиваль «Un week-end à l’Est», присвячений українській культурі. Український інститут. 2022. URL: https://ui.org.ua/news/festival-dedicated-to-ukrainian-culture-in-paris/. (дата звернення: 20.01.2025).

Яркіна А. Вплив глобалізації на українську культуру та суспільство. Україна ХХ–ХХІ ст. у контексті світової історії : матеріали XVІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Харків, 15 грудня 2023 р. Харків : ХНУРЕ, 2023. С. 97.

Andrade P. J. O. Globalization of consumption, lifestyles and’viral society. CEI–ISCAP E-Journal of Intercultural Studiesl. 2021. №9. P. 1–25.

Bourreau, M., Moreau, F., Wikström, P. Does digitization lead to the homogenization of cultural content?. Economic Inquiry. 2022. №60(1). P. 427–453.

Buchholz, L. The global rules of art: The emergence and divisions of a cultural world economy. Princeton University Press, 2022. 391 p.

Costa, P. Valuing culture and creativity impacts in a global technological era: Reshaping the analytical framework. European Planning Studies. 2022. №30 (9). P. 656–1675.

Cohen, E. Globalization and cultural diversity. UNESCO Digital Library. 2000. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000121070 (дата звернення: 20.01.2025).

Crozet, C. Globalization and culture. Global encyclopedia of public administration, public policy, and governance. 2023. P. 5346–5353.

Cultural destruction in Ukraine by Russian forces will reverberate for years, UN rights expert warns. The United Nations Office at Geneva. 2022. URL: https://www.ungeneva.org/en/news-media/news/2022/05/73025/culturaldestruction-ukraine-russian-forces-will-reverberate-years-un (дата звернення: 20.01.2025).

Edensor, T. National identity, popular culture and everyday life. New York: Routledge, 2020. 220 p.

Ergashev, I., Farxodjonova, N. Integration of national culture in the process of globalization. Journal of Critical Reviews. 2020. V. 7, №. 2. P. 477.

Eriksen, T. H. Globalization: The key concepts. London: Routledge, 2014. 224 p.

Harris, G. Russian or Ukrainian? Museums update Kazimir Malevich’s nationality. The Art Newspaper. 2023. URL: https://www.theartnewspaper.com/2023/03/01/russian-or-ukrainian-museums-update-kazimir-malevichs-nationality. (дата звернення: 20.01.2025).

Lechner, F. J., & Boli, J. (Eds.). Wiley-Blackwell, 2020. 642 p.

Misa, T. J. Leonardo to the Internet: Technology and Culture from the Renaissance to the Present. JHU Press, 2022. 423 p.

Ozer, S., & Schwartz, S. J. Identity development in the era of globalization: Globalization-based acculturation and personal identity development among Danish emerging adults. European Journal of Developmental Psychology. 2022. № 19(1). P. 22–42.

Roudometof, V., Dessi, U. Culture and glocalization: an introduction. Handbook of culture and glocalization. Edward Elgar Publishing. 2022. P. 1-26.

Sharifonnasabi, Z., Bardhi, F., Luedicke, M. K. How globalization affects consumers: Insights from 30 years of CCT globalization research. Marketing Theory. 2020. V. 20, №. 3. P. 273–298.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

ШВЕЦЬ, М. (2025). ГЛОБАЛІЗАЦІЯ ТА КУЛЬТУРА СПОЖИВАННЯ: ЗМІНА АУДИТОРІЇ ТА ТРАНСФОРМАЦІЯ УКРАЇНСЬКИХ КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК. Fine Art and Culture Studies, (1), 452–464. https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-63

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ