ВОКАЛЬНА ІМПРОВІЗАЦІЯ: ВІД СОЛЬНОГО СПІВУ ДО АНСАМБЛЕВОГО ВИКОНАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-8Ключові слова:
вокальна імпровізація, сольний спів, ансамблеве виконавство, скет, джазовий вокал, вокальна техніка, музична комунікація, спонтанна композиціяАнотація
У статті досліджено еволюцію та специфіку вокальної імпровізації в її сольних і ансамблевих формах. Мета роботи – визначити особливості трансформації імпровізаційних прийомів у процесі переходу від індивідуального вокального висловлювання до колективних форм музикування. Методологія дослідження ґрунтується на комплексному підході з використанням історичного, компаративного та системно-аналітичного методів, що дозволило простежити еволюцію імпровізаційних технік у різних вокальних традиціях та виявити закономірності їхньої адаптації до ансамблевого виконавства. Наукова новизна полягає у систематизації імпровізаційних прийомів у контексті сучасних вокальних практик та обґрунтуванні методів їх інтеграції в ансамблеве виконавство. Уперше проаналізовано специфіку комунікативних процесів між учасниками вокальних ансамблів під час колективної імпровізації та визначено їхній вплив на художній результат. Висновки. Встановлено, що перехід імпровізаційних технік від сольного до ансамблевого виконання супроводжується трансформацією виразових засобів, модифікацією психологічних установок виконавців та формуванням специфічних комунікативних каналів. Виявлено взаємозв'язок між розвитком індивідуальної імпровізаційної майстерності вокалістів та якістю колективного імпровізаційного процесу. Доведено, що ансамблева імпровізація потребує від співаків додаткових навичок порівняно з сольною, зокрема вміння синхронізувати творчі імпульси, підпорядковувати індивідуальне висловлювання загальній драматургічній концепції та швидко адаптуватися до непередбачуваних виконавських рішень партнерів.
Посилання
Антонюк В. Г. Вокальна педагогіка (сольний спів): підручник. Київ: ЗАТ «Віпол», 2018. 218 с.
Гнидь Б. П. Історія вокального мистецтва: монографія. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2004. 320 с.
Кушка Я. С. Методика навчання співу: навч. посібник. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2013. 288 с.
Стахевич О. Г. Основи вокальної педагогіки. Ч. 1: Природно-наукові теорії сольного співу: навч. посібник. Харків-Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2002. 92 с.
Ткаченко Т. В. Теоретико-методичні основи формування вокально-звукової культури майбутнього вчителя музики: монографія. Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016. 302 с.
Цуранова О. О. Вокальна імпровізація як засіб джазового виховання студентів. Проблеми сучасності: мистецтво, культура, педагогіка: зб. наук. праць. Луганськ: ЛДІКМ, 2008. Вип. 8. С. 165-172.
Sadolin C. Complete Vocal Technique. 4th ed. Copenhagen: CVI Publications, 2012. 242 p.
Stoloff B. (1996). Scat! Vocal Improvisation Techniques. Brooklyn, NY: Gerard & Sarzin Publishing Co., 1996. 128 p.
Stoloff B. Blues Scatitudes: Vocal Improvisation on the Blues. Brooklyn, NY: Gerard & Sarzin Publishing Co., 2003. 96 p.
Weir M. (2001). Vocal Improvisation. Rottenburg, Germany: Advance Music, 2001. 128 p.