ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ОБРАЗУ ЛЮДИНИ В УКРАЇНСЬКИХ ПЕРІОДИЧНИХ ВИДАННЯХ ЛЬВОВА МІЖВОЄННОГО ПЕРІОДУ XX СТОЛІТТЯ В КОНТЕКСТІ СТИЛІСТИКИ АР ДЕКО
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-23Ключові слова:
періодичні видання, ар деко, графіка, композиційний аналіз, образотворче мистецтво, художнє формотворення, візуальне мистецтвоАнотація
Стаття присвячена дослідженню образу людини в графіці українських періодичних видань міжвоєнного Львова. Метою дослідження є вияв та розкриття композиційно-образних особливостей графіки з стилістичними ознаками ар деко, а саме висвітлення способів трактування образу людини у структурі українських періодичних видань Львова міжвоєнного періоду XX століття. Методологія дослідження представлена загальнонауковими та спеціальними методами. При вивченні літератури та емпіричного матеріалу базовими стали методи синтезу, порівняльний, типологічний методи. Для виявлення образних та композиційних характеристик використано метод композиційного аналізу, візуально-графічний, порівняльний та описовий методи. Наукова новизна роботи полягає у комплексному аналізі українських періодичних видань Львова міжвоєнного періоду ХХ ст., а саме висвітленні композиційних особливостей формування образу людини в графіці з ознаками стилю ар деко. Розглянуто основні способи образотворення людини, принципи, засоби та прийоми створення графічної композиції на основі антропоморфних мотивів. Висновки. Досліджено художнє вирішення та композиційні особливості графіки газет та журналів у внутрішній структурі видання та обкладинці. На основі композиційного аналізу виокремлено наступні способи трактування образу людини: використання атлетичної та стрункої худорлявої натури; геометричні хвилеподібні лінії зі заокругленими кутами підпорядковувались чіткій геометричній побудові, чіткий силует-пляма зі збереженням пропорцій; перебільшення окремих частин тіла: довжина ніг, шиї чи талії у жіночих образах, але без руйнування загальних силуетних конфігурацій; тяжіння до геометризації форми. Крім того, дослідження висвітлює роль композиційних прийомів та засобів для створення образу людини та встановлення візуального контакту між графікою в періодичних виданнях та адресатом візуального повідомлення.Встановлено, що графіка з ознаками стилю ар деко є читабельною, характеризується стриманою декоративністю орнаментики та легко і швидко сприймається за рахунок використання простих і зрозумілих форм, узагальненню силуету, збереженню антропоморфних рис та пропорцій разом з можливістю ефектної гіперболізації окремих частин тіла. В такий спосіб, такі прості засоби , як ритм та контраст, використання одноколірних плям, стимулюють увагу глядача та створюють в пам’яті залишкові сліди, а тиражування рекламної графіки одного типу в різних виданнях з певним періодичним повторенням, закріплює такі образи в пам’яті. Перспектива подальших досліджень образотворення в українських періодичних виданнях Львова міжвоєнного періоду полягає у вивченні особливостей формотворення зооморфних та біонічних мотивів у графіці даного типу в контексті стилістики ар деко, з використанням основних положень в науково-дослідній роботі з візуального дизайну та мистецтвознавства.
Посилання
Банцекова А. Книжково-журнальна графіка Львова в стилі Ар Деко. Студії мистецтвознавчі. 2007. № 3 (19). С. 25–34.
Божко Т. О. Композиційні прийоми графічного втілення етнічної проектної концепції. Вісник НАККіМ. 2014. № 3. С. 145–149.
Воробкало Д. «Між ідеєю та формою: міжвоєнна арт-преса Галичини» URL: https://zbruc.eu/node/58305 (дата звернення:13.01.2025)
Коновалова О. Еволюція оформлення журналу «Нова хата» в контексті пластичної мови стилю ар деко (1920-1930-ті роки). Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії . 2011. Вип. 11. С. 188–194. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000470334 (дата звернення: 26.01.2025)
Кооперативне молочарство / В. А. Передирій, С. Д. Гелей // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. Режим доступу : https://esu.com.ua/article-3303
Нестеренко П. В. Вплив мистецьких стилів на обкладинки часописів першої третини XX століття. Слово і час. 2018. № 7. С. 58–66. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001068961 (дата звернення: 26.01.2025)
Цимбалюк О. К. Становлення і розвиток журналів мод в Західній Україні (2-ї пол. XIX – 1-ї третини XX ст.) / О. К. Цимбалюк, Н. І. Маковецька. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2011. № 7. С. 30–35. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2011_7_10. (дата звернення: 15.02.2025)
Яковлєв М., Яремчук О. Деякі положення психології щодо сприйняття площинних шрифтових композицій. Технічна естетика і дизайн. Київ: КНУБА, 2019. Вип. № 15. DOI: 47/2221-9293.2019.15.117-129С. 117–129.
Янішевська Н. С. Геометричний орнамент в образно-пластичній мові українського мистецтва 1910–1930 рр. (Культурологічний аспект): дис. … канд. мист. наук: 26.00.01. Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України. Київ, 2017. 198 с.
Яців Р. Типологія стильових похідних Ар Деко (на матеріалі оформлення українських книжкових видань Львова 20–30-х рр. XX ст.). Записки Львівської національної наукової бібліотеки України імені В. Стефаника. Львів. 2008 № 1 (16). С. 178–183.
Koman H. Socio-cultural conditions of formation and popularization of Art Deco style in Galicia, April 2024, Paradigm of Knowledge, 2(60), DOI: 10.26886/2520-7474.2(60)2024.3
Hofmann A. Thoughtsonthe Poster. URL: https://graphicdesign3.wordpress.com/2008/04/29/thoughts-on-the-poster-by-armin-hofmann/ (дата звернення: 28.01.2025)