FUTURE SOCIAL WORKERS’ PREPARATION FOR VOLUNTEERING IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF UKRAINE: CURRENT STATE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.1.9

Keywords:

social work, future social workers, volunteering, professional training, higher education institution.

Abstract

Modern democratic society, which is currently experiencing systemic transformations, needs highly qualified specialists in all spheres of human life, in particular in the field of social work. Among the main priorities in the training of future social workers is the development of skills and abilities that will allow them to effectively interact in modern conditions, confidently respond to challenges and competently solve life situations. One of these areas, that requires involvement of highly qualified specialists as a condition for increasing efficiency, is volunteering. The purpose of the article is to highlight the current state of future social workers’ preparation for volunteering in higher education institutions of Ukraine. Implementation of the defined goal was carried out with the help of such theoretical research methods as analysis of scientific literature and educational and professional programs for the training of future social workers; systematization and generalization of views of Ukrainian scientists on the studied problem, etc. Analysis of the current state of future social workers’ preparation for volunteering in the system of higher education of Ukraine made it possible to single out a number of aspects that require further development and improvement. In particular, the problem of excessive theoretical training of future social workers in comparison with practical remains unsolved. The practical component plays a key role in the formation of professional skills of social workers, but its volume, as a rule, is insufficient to fully cover a wide range of practical skills. In this context, the examples of individual higher education institutions that attract higher education applicants-future social workers to volunteering as one of the priority areas of the higher education institution’s activities are indicative. It was revealed that there is a problem in ensuring a balance between the disciplines of the cycle of general and professional training. The university system needs versatility, however, to solve modern social problems, specialists with clear knowledge and practical experience in the field of social work are needed. To solve this problem, as evidenced by the experience of the analyzed higher education institutions, it is effective to introduce innovative interactive learning methods into the educational process of higher education institutions, which provide professional training of future social workers, which contributes to increasing their competitiveness, especially during career orientation events, in particular by attracting applicants’ attention not only to employment prospects, but also to the stimulating educational process.

References

Вайнола Р. Х. Проблеми професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів до роботи в закладах оздоровлення та відпочинку. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Соціальна робота. Соціальна педагогіка: зб. наук. праць. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. Вип. 22. С. 10-18.

Волонтерська діяльність майбутніх соціальних педагогів та працівників. Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. Режим доступу: http://hnpu.edu.ua/uk/division/volonterska-diyalnistmaybutnih-socialnyh-pedagogiv-ta-pracivnykiv. Дата звернення: 16.02.2024.

Кафедра соціальної роботи та менеджменту соціокультурної діяльності. Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. Режим доступу: https://tnpu.edu.ua/faculty/psychped/kafsocroboty.php. Дата звернення: 01.03.2024.

Кафедра соціальної педагогіки та спеціальної освіти. Запорізький національний університет. Режим доступу: https://www.znu.edu.ua/ukr/university/departments/spp/Departaments/spu. Дата звернення: 01.03.2024.

Коваленко І. Е. Підготовка соціальних працівників до фандрайзингової діяльності. Імідж сучасного педагога. 2022. № 6(201). С. 77-81.

Колодійчук Ю. В., Корнещук В. В. Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи з дітьми з обмеженими можливостями здоров’я: монографія. Одеса: ФОП Бондаренко М.О., 2017. 182 с.

Михнюк С. В. Теоретичні і практичні аспекти підготовки майбутніх соціальних працівників у європейських країнах. Науковий вісник Ужгородського університету: збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2021. Вип. 1 (48). С. 272-279.

Онипченко О. І., Сургова С. Ю., Білозерова М. В. Підготовка майбутніх соціальних працівників до соціальної профілактики торгівлі людьми у закладах вищої освіти. Наука і техніка. 2023. № 12 (26). С. 550-562.

Освітньо-професійна програма «Соціальна педагогіка». Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. Режим доступу: http://smc.hnpu.edu.ua/files/Osv%D1%96tn%D1%96_programi/Osvitni_programu_bakalavr/2023_rik/Sotsialna_pedahohika_bakalavr.pdf. Дата звернення: 22.02.2024.

Освітньо-професійна програма «Соціальна робота. Соціальна педагогіка». Волинський національний університет імені Лесі Українки. Режим доступу: http://surl.li/nvvmh. Дата звернення: 17.02.2024.

Освітньо-професійна програма «Соціальна робота. Управління соціальними проєктами та волонтерство». Ізмаїльський державний гуманітарний університет. Режим доступу: http://idgu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/03/ proyekt_bakalavr_op_231_socialna_robota_vstup_2023.pdf. Дата звернення: 03.03.2024.

Освітньо-професійна програма «Міжнародні соціальні проекти та волонтерська діяльність». Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Режим доступу:

https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/opfiles/231_oppb_mspvd_2023.pdf. Дата звернення: 27.02.2024.

Палагнюк Ю. В., Сиса А. Д. Підготовка майбутніх соціальних працівників в умовах європейської інтеграції України. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. 2017. № 2.

Паскаль О. В. Підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи в ситуації стресу. Наукові інновації та передові технології (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія»,Серія «Педагогіка»). 2023. № 10(24). С. 623-635.

Поліщук В. Підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи з батьками, які виховують дітей з проявами аутичних розладів. Social Work and Education. 2021. Vol. 8, No. 4. P. 540-549.

Поліщук В., Олексюк Н., Лещук Г. Підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи з людьми літнього віку. Науковий вісник Ужгородського університету. Сер. «Педагогіка. Соціальна робота». 2022. Вип. 1 (50). С.227-231.

Положення про волонтерський рух у Волинському національному університеті імені Лесі Українки. Режим доступу: http://surl.li/rjahq. Дата звернення: 01.03.2024.

Равлюк Т. Підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи з людьми з особливими потребами в процесі професійно орієнтованої практики. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2014. Вип. 8. С. 128-132.

Савельчук І. Б. Підготовка соціальних працівників в інноваційному освітньому середовищі університету: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2019. 375 c.

Співак Я., Співак Л., Кузнецов О., Бєседіна Є., Дуднік К. Сучасні проблеми підготовки майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2021. № 34 (2). С. 105-111.

Сургова С.Ю. Підготовка майбутніх соціальних працівників до превентивної діяльності: монографія. Миколаїв: Іліон, 2021. 252 с.

Published

2024-05-03

How to Cite

МОТОРНА, М. (2024). FUTURE SOCIAL WORKERS’ PREPARATION FOR VOLUNTEERING IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF UKRAINE: CURRENT STATE. Humanitas, (1), 59–67. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.1.9

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK