THE INFLUENCE OF EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC CENTERS AT HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS ON THE FORMATION OF THE COMPETITIVENESS OF FUTURE SPECIALISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.1.13

Keywords:

professional training, student, institution of higher education, competitiveness, formation of competitiveness, research activity, educational and scientific center, organizational and pedagogical conditions.

Abstract

The article reveals the leading theoretical and practical aspects of the modern interpretation of the essence of the competitiveness of graduates of higher educational institutions. The components, factors and approaches to the formation of the competitiveness of future specialists in the educational and scientific environment of higher education institutions are characterized. The purpose of the article is to substantiate the organizational and pedagogical conditions for the formation of the competitiveness of future specialists in the process of their involvement in scientific and research activities in the educational and scientific space of higher educational institutions and to reveal the practical component of this task on the example of the activities of educational and scientific centers at the Ternopil V. Hnatіuk National Pedagogical University. The need for a systematic approach to the formation of the competitiveness of students is substantiated. The forms of involvement of students in scientific research activities in educational and scientific centers, associations are characterized; the organizational and pedagogical conditions that contribute to the formation of the competitiveness of students in the educational and scientific space of higher education institutions are outlined. To ensure the reliability of provisions and conclusions, to achieve the goal, a complex of research methods was used: theoretical – study, analysis, synthesis, comparison, generalization of information on Ukrainian and foreign websites, as well as research of publications in the Google Scholar electronic database. A theoretical and methodological analysis of the content of scientific definitions was carried out: competitiveness, factors of formation and indicators of the formation of competitiveness; a systematic approach to the formation of competitiveness; forms of involvement of students in research activities; organizational and pedagogical conditions for the formation of the competitiveness of future specialists in the process of their involvement in research activities in the educational and scientific space of higher education institutions.

References

Абабілова Н. М. Конкурентоздатність – необхідна умова розвитку особистості. Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського: зб. наук. праць. Спецвипуск «Сучасні тенденції педагогічній науці України та Ізраїлю: шлях до інтеграції». 2010. С. 9–13.

Андріяко Т. Ю. Педагогічна сутність і структура конкурентоспроможності фахівця. Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку. Вип. № 3. 2010.

Безбородих С. М. Формування конкурентоспроможних майбутніх педагогів у процесі професійної підготовки: дис. … канд. пед. наук. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Старобільськ: ДЗ «Луганський нац. ун-т ім. Тараса Шевченка». 2016. 272 с.

Бондар В. І. Конкурентоспроможність і конкурентоздатність як домінантні характеристики сучасного фахівця – освітянина : понятійно-категоріальний контекст. Єдність навчання і наукових досліджень – головний принцип університету: матеріали звітно-наук. конф. викладачів ун-ту за 2007 р.; М-во освіти і науки України, Нац.пед. у-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2008. С. 3–6

Варій М. Й., Загальна психологія. 2-ге вид., випр. і доп. Київ, Україна: «Центр учбової літ-ри», 2007. 968 c.

Гордійчук Г. Використання освітнього інформаційного середовища навчального закладу як засобу підвищення якості професійної підготовки. Педагогіка і психологія професійної освіти: науково-методичний журнал. 2008. №4. С.149–155.

Гриник І., Хавула Р. Теоетичні підходи до проблеми конкурентоспроможності особистості. Науковий вiсник Херсонського державного унiверситету. Серія: Психологічні науки. 2022. Вип. 2. С. 14–19.

Ільєнко О. Л. Сутність поняття «конкурентоспроможність спеціаліста» у психолого-педагогічних науках. Актуальні проблеми державного правління, педагогіки та психології. 2014. No 1. С. 89–92.

Завалевський Ю. І. Конкурентоспроможність викладача як результат його професійної компетентності. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2016. №2 (12). С. 195–199.

Медведь В. В. Основи формування конкурентоспроможності фахівця: чинники, складові, критерії. Теорія та методика управління освітою. 2011. №7. С. 45–49.

Невмержицька М.В. Формування конкурентоспроможної особистості в умовах масового суспільства : дис ... канд. філософ. наук : 09.00.03 ; КНУ ім. Т. Г. Шевченка. Київ, 2014. 201 с.

Повідайчик О. С. Теорія і практика підготовки майбутніх соціальних працівників до науково-дослідницької діяльності: дис. … докт. пед. наук: 13.00.04 / Тернопільський національний педагогічний університет імені В.Гнатюка. Тернопіль, 2019. 580 с.

Povidaichyk М., Illiuschenko S., Dorosh Т., Demyanenko N., Ostapenko L., Maksymenko А. The Problem of Developing the Reflexivity of Future Specialists in Social and Humanistic Sciences in the Context of Postmodernism. Postmodern Openings. 2021. №4. Vol. 12. Р. 171–183.

Скорнякова О.В. Компетентнісний підхід у підготовці конкурентоспроможного фахівця. Київський науково-педагогічний вісник. 2016. Вип. 9(09). С. 51–57.

Шепеленко Т. Психолого-педагогічні основи формування конкурентоспроможності майбутнього фахівця економічного профілю у процесі професійної підготовки. Педагогіка вищої та середньої школи. 2016. Вип. 48. С. 150-155.

Scott C .B, Bradford C .J, James M. M. Competitive advantage from better interactions. Mckinsey Quarterly. 2006. №2. Р. 52–63.

Toffler A., Toffler Н., Gibson R. Rethinking the Future: Rethinking Business Principles, Competition, Control and Complexity, Leadership, Markets and the World. Hardcover: Publisher John Murray Press, 1998. 288 р.

Published

2024-05-03

How to Cite

ПОЛІЩУК, В., ПРИШЛЯК, О., & ЦЕГЕЛЬНИК, Т. (2024). THE INFLUENCE OF EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC CENTERS AT HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS ON THE FORMATION OF THE COMPETITIVENESS OF FUTURE SPECIALISTS. Humanitas, (1), 87–95. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.1.13

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK