TECHNOLOGY OF SOCIAL EDUCATION «PERSONAL DIGNITY. SAFETY OF LIFE. CIVIC POSITION» OF PRIMARY SCHOOL AGE CHILDREN AND PARENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.1.14

Keywords:

vital, communicative, social competence, social education, the technology of social education «Personal dignity. Safety of life. Civic position» of primary school age children and parents.

Abstract

The article defines the features of the technology of social education «Personal dignity. Safety of life. Civic position» of primary school age children and parents: 1) multifunctional; 2) purposeful; 3) modular; 4) group; 5) interactive. The purpose of the research is to substantiate the object, subject, purpose, task, structure, content, forms, methods, conditions of implementation of the technology of social education «Personal dignity. Safety of life. Civic position» of primary school age children and parents based on the competence approach. The object of the technology is children of primary school age and parents. Subjects of technology implementation are deputy headmasters for educational work, social pedagogues, practical psychologists, pedagogues-organizers and primary school teachers of general secondary education institutions. The purpose and tasks of the technology are aimed at developing and forming an integrated set of competencies (vital, communicative, social) of primary school age children and parents. The structure and content of the technology consists of three modules: 1) «Personal dignity»; 2) «Safety of life»; 3) «Civic position». The form of technology implementation is interactive classes. Methods of technology implementation: conversation, informative message, method of exercises, work in groups, case method, playing moving, role-playing games, performing creative tasks. Means of technology implementation: interactive scenarios. The duration of the technology implementation involves conducting interactive classes: 1) six classes for students of the first and second grades – 30 minutes (3 hours); 2) six classes for students of the third and fourth grades – 45 minutes (4,5 hours); 3) six classes for parents – 90 minutes (9 hours). The article defines the conditions for the effective implementation of the technology of social education «Personal dignity. Safety of life. Civic position» of primary school age children and parents.

References

Sushyk N. Competent approach to realization of technology of social education of personality. Innovative Approaches to Ensuring the Quality of Education, Scientific Research and Technological Processes : monograph / edited by Magdalena Gawron-Łapuszek, Yana Suchukova. Katowice : Publishing House of University of Technology, 2021. P. 893–916, 1219. URL: http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/3ae54f97de8a1480cfb229660e616f25.pdf (дата звернення: 08.02.2024).

Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція : програма виховної роботи з учнями з питань протидії торгівлі людьми ; наук. кер. та ред. І. Д. Звєрєвої та Ж. В. Петрочко. Київ : ФО-П Савісько І. С., 2017. 88 с. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/osobysta_gidnist_programa_2017.pdf (дата звернення: 08.02.2024)

Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція: інтерактивні сценарії для роботи з батьками учнів 1–4 класів / автори-упоряд.: З. М. Адамська, Т. П. Цюман / за заг. ред. Т. П. Цюман Київ : ФОП Костінський С. Л., 2023. 108 с. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/Manual_Parents_1-4grades_Block-final.pdf (дата звернення: 08.02.2024).

Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція: метод. посіб. для виховної роботи з учнями з питань протидії торгівлі людьми: 7 клас / наук. кер. та ред. : І. Д. Звєрєва та Ж. В. Петрочко. Вид. 3-тє, доповн. Київ: ФОП Савісько І. С., 2017. 188 с. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/osobysta_gidnist_7klas_2017.pdf (дата звернення: 08.02.2024).

Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція: метод. посіб. для виховної роботи з учнями з питань протидії торгівлі людьми: 8 клас / наук. кер. та ред. : І. Д. Звєрєва та Ж. В. Петрочко. Вид. 3-тє, доповн. Київ: ФОП Савісько І. С., 2017. 168 с. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/osobysta_gidnist_8klas_2017.pdf (дата звернення: 08.02.2024).

Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція: метод. посіб. для виховної роботи з учнями з питань протидії торгівлі людьми: 9 клас / наук. кер. та ред. : І. Д. Звєрєва та Ж. В. Петрочко. Вид. 3-тє, доповн. Київ: ФОП Савісько І. С., 2017. 164 с. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/osobysta_gidnist_9klas_2017.pdf (дата звернення: 08.02.2024).

Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція: метод. посіб. для виховної роботи з учнями з питань протидії торгівлі людьми: 10 клас / наук. кер. та ред. : І. Д. Звєрєва та Ж. В. Петрочко. Вид. 3-тє, доповн. Київ: ФОП Савісько І. С., 2017. 140 с. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/osobysta_gidnist_10klas_2017.pdf (дата звернення: 08.02.2024).

Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція: метод. посіб. для виховної роботи з учнями з питань протидії торгівлі людьми: 11 клас / наук. кер. та ред. : І. Д. Звєрєвої та Ж. В. Петрочко. Вид. 3-тє, доповн. Київ: ФОП Савісько І. С., 2017. 132 с. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/osobysta_gidnist_11klas_2017.pdf (дата звернення: 08.02.2024).

Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція: методичний посібник для виховної роботи з учнями 1–4 класів з питань попередження торгівлі людьми / автори-упоряд.: Н. І. Бойчук, О. В. Заруцька, О. Л. Нагула, Т. П. Цюман, С. В. Чопик / за заг. ред. Т. П. Цюман. Київ.: ФОП Буря О. Д., 2023. 178 с. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/Manual_Print_Full-preview.pdf (дата звернення: 08.02.2024).

Сушик Н. С. Компетентнісний підхід у реалізації технології соціального виховання «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» дітей підліткового та юнацького віку. Нова педагогічна думка. 2020. № 2 (102). С. 161–167. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2020_2_37 (дата звернення: 08.02.2024).

Творимо разом світ, безпечний для дитини: програма та зміст тренінгових занять для батьків: інфор.-метод. матеріали / наук. кер. та ред. І. Д. Звєрєвої. Київ: [б. в.], 2012. 268 с. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/Posibnyk_parent.pdf (дата звернення: 08.02.2024)

Упровадження програми виховної роботи з учнями 1–4 класів з питань протидії торгівлі людьми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція»: навч.-метод. посіб. (для системи післядипломної педагогічної освіти) / авт.-упоряд.: З. Адамська, О. Нагула, Т. Цюман ; за заг. ред. Т. Цюман. Київ: ФОП Буря О. Д., 2023. 136 с. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/Manual_methodologists_final1.pdf (дата звернення: 08.02.2024).

Published

2024-05-03

How to Cite

СУШИК, Н. (2024). TECHNOLOGY OF SOCIAL EDUCATION «PERSONAL DIGNITY. SAFETY OF LIFE. CIVIC POSITION» OF PRIMARY SCHOOL AGE CHILDREN AND PARENTS. Humanitas, (1), 96–104. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.1.14

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK