«GLOBAL STANDARDS FOR SOCIAL WORK EDUCATION AND TRAINING»: АНАЛІЗ ТА ІМПЛІКАЦІЇ ДЛЯ ОБГРУНТУВАННЯ АВТОРСЬКОЇ ІНТЕГРОВАНОЇ МОДЕЛІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.3.14Ключові слова:
соціальна робота, глобальні стандарти, партисипативна освіта, професійна підготовка, фасилітація, стейкхолдери, компетентність, студент, викладач, інтегрована модельАнотація
У статті здійснено критичний аналіз оновленого документа Global Standards for Social Work Education and Training (2020) як методологічного орієнтира для модернізації вітчизняної системи підготовки соціальних працівників. На тлі трансформацій соціального простору України, викликаних повномасштабною війною, обґрунтовано необхідність концептуального перегляду освітніх моделей у сфері соціальної роботи з урахуванням міжнародних стандартів. Актуальність дослідження обумовлена як зростанням суспільного запиту на фахівців, здатних діяти в умовах кризи, так і глобальним зрушенням у розумінні ролі соціального працівника як фасилітатора змін, посередника і агента інклюзії.Автором запропоновано інтегровану партисипативну модель, яка синтезує три ключові компоненти: компетентність як інтегральний результат освіти, партисипативність як методологія освітнього процесу, та суб’єктність майбутнього соціального працівника як агента соціального відновлення. У центрі уваги моделі – не лише результативність навчання, а також зміст, методи і логіка взаємодії між усіма стейкхолдерами – студентами, викладачами, роботодавцями, представниками громад. Автор наголошує, що у воєнних і поствоєнних умовах саме така модель може забезпечити релевантність підготовки до практичних викликів.Покроковий аналіз стандарту Global Standards дозволяє виявити змістову відповідність між його положеннями та архітектурою запропонованої моделі. Особливу увагу приділено таким елементам стандарту, як ціннісна основа освіти, позиція викладача, суб’єктність студента, участь роботодавців, роль академічної доброчесності, культура дослідження та локальний контекст. Дослідження доводить, що партисипативний принцип у сфері соціальної роботи виходить за межі інструментальної техніки і має розглядатися як етична та епістемологічна основа фахової підготовки. Практичне значення роботи полягає у створенні концептуальної основи для вдосконалення освітніх програм з урахуванням глобальних стандартів і локальних потреб. Окреслено перспективи розробки партнерських платформ для участі громад і роботодавців у формуванні змісту підготовки. Подальші дослідження мають бути спрямовані на емпіричну перевірку ефективності впровадження моделі в навчальний процес.
Посилання
Про вищу освіту: закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/1556-18
Global Standards for Social Work Education and Training. URL: https://www.ifsw.org/global-standards-for-social-work-education-and-training
International Association of Schools of Social Work. URL: https://www.iassw-aiets.org/about-iassw/brief-history/?utm_source
Семигіна Т. Роль професійних асоціацій у забезпеченні якості вищої освіти: кейс соціальної роботи. 2024. С. 197–202 URL: https://www.researchgate.net/publication/389063994_ROL_PROFESIJNIH_ASOCIACIJ_U_ZABEZPECENNI_AKOSTI_VISOI_OSVITI_KEJS_SOCIALNOI_ROBOTI
Семигіна Т. Аналіз освітніх програм із соціальної роботи в Україні: інституційний аспект. Social Work and Education. 2024. Vol. 11, 3, 481–492. DOI: 10.25128/2520-6230.24.4.3
Стадніченко С. В. Особливості правового регулювання працевлаштування молодих спеціалістів. Електронне наукове видання «Аналітично-порівняльне правознавство». 2022. 4. 168–174. DOI: https://doi.org/10.24144/278 8-6018.2022.04.30
Стратегія розвитку відокремленого структурного підрозділу «Економіко-правничий фаховий коледж Запорізького національного університету на 2023-2025 роки». 2023. URL: https://epkznu.com/wp-content/uploads//2024/09/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%8F-%D0%95%D0%9F%D0%A4%D0%9A-1.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.