СУТНІСТЬ ПОНЯТТЯ «ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.6.4

Ключові слова:

українське суспільство, ціннісні орієнтації, демократичне суспільство, соціальні групи, людська діяльність, мотивація, орієнтація.

Анотація

Сучасний стан розвитку українського суспільства характеризується як кризовий, а тому він обумовлений пошуком власного шляху розвитку та зміни цінностей. Україна, як незалежна держава, що стала на самостійний шлях формування нових соціально-економічних, політичних, духовних орієнтирів, свої ідеї, мрії та сподівання значною мірою пов’язує з молоддю. Сучасні вчені та практики соціальної роботи, педагогіки, психології, управління, соціології, права визначають основні цінності сучасної молоді, якими вона оперує сьогодні і які складають її внутрішній світ та формують ставлення до навколишнього світу. Слід зазначити, що сьогодні культура та цінності молоді формуються під впливом багатьох факторів, які, на жаль, не завжди є позитивними. Молодь переосмислює духовні цінності, норми, змінює свої ідеали та ідеї, які становлять основу визначення пріоритетних напрямів розвитку держави, в тому числі і змінює погляди на формування та становлення демократичних ціннісних засад. Нинішня ситуація характеризується порушеннями в механізмі наступності, молодь відмовляється від усього минулого, не сприймає досвід батьків. Проблема ціннісних орієнтацій є центральною у сучасній соціології, психології, педагогіці та філософії. Вона також є важливою для розуміння процесу врегулювання взаємовідносин людини та суспільства. Соціальна значущість даної проблеми, багатоаспектність її досліджуваності, зростання інтересу до суспільного розвитку – все це вимагає системного аналізу цінностей та ціннісних орієнтацій, їх сутності, природи, взаємозв’язків системи цінностей, ціннісних орієнтацій індивіда, суспільства в цілому і тих соціокультурних трансформаційних процесів, які відбуваються в нашому суспільстві. Разом зі змінами сьогодення, з економічними, національними проблемами, актуальною стає проблема цінностей. Ціннісні орієнтації проявляють свою значимість під час аналізу структури людської діяльності, яка неможлива без орієнтації в навколишньому світі. Тож, як бачимо, питання вивчення природи та сутності ціннісних орієнтацій є дуже важливим на сьогоднішній день, оскільки, вони є основою успішної життєдіяльності кожної людини у суспільстві. Ціннісні орієнтації становлять собою інтегративні, вільно та відповідально обрані особистістю установки, що є ширшими і більш включеними, ніж будь-які фіксовані або ж навіть базові соціальні установки, орієнтири та ідеали. Ціннісні орієнтації характеризують ставлення особистості до найбільш важливих цілей життєдіяльності та до способів досягнення цих цілей. Навіть у стабільних суспільствах процеси розвитку та зміни поколінь зумовлюють протидію конкуруючих нормативно-ціннісних систем. Значно ширше за змістом розуміння сутності поняття «ціннісні орієнтації» представлено у соціологічному словнику, в якому під цим словосполученням автори вбачають соціальні, економічні, політичні, моральні, релігійні, естетичні, гносеологічні, онтологічні та/або ідеологічні засади оціночних суджень суб’єкта про оточуючу дійсність, ті чи інші її сторони, сфери, об’єкти, які утворюють змістову сторону спрямованості особистості. Отже, досліджуючи сутність поняття «ціннісні орієнтації, слід констатувати, що проблема ціннісних орієнтацій потребує свого суттєвого переосмислення в умовах сучасних динамічних соціальних змін, які передбачають одночасне самовизначення людини у різних локусах культурного простору, які підпорядковуються різним культурним нормам і завдаються, відповідно, різними цінностями, які не завжди співвідносяться поміж собою. Ключ до розуміння ціннісних орієнтацій слід шукати не у суб’єкт-об’єктних відношеннях людей, а в інтерсуб’єктивних. Маємо за мету в подальшому дослідити ціннісні орієнтації молоді, які змінюються під впливом сьогоднішніх складних реалій, а саме: продовження військового стану в Україні, поглиблення економічної кризи та поява нового молодіжного руху «ПВК Редан».

Посилання

Балакірєва О. Ціннісні орієнтації українського суспільства: 1996–1999–2006 рр. Моніторинг громадської думки. С. 135–164.

Волович И. Социологический справочник / Под общей ред. В. Воловича. Киев : Политиздат Украины, 1990. 382 с.

Держко І. Система ціннісних орієнтацій у соціальному врегулюванні взаємовідносин особи та суспільства. Гілея: науковий вісник. 2013. № 78. С. 158–162

Кучеренко С. Типи системи ціннісних орієнтацій студентів. Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент . 2013. Вип. 14. С. 144–155.

Левковська Н. Динаміка ціннісних орієнтацій. Політичний менеджмент. 2006. № 1. С. 85–93.

Левковська Н. Філософські та соціологічні підходи до дослідження цінностей та ціннісних орієнтацій. Вісник КНУ ім. Т. Шевченка. 2005. № 22–23. С. 57–60.

Легун О. Роль цінностей і ціннісних орієнтацій у розвитку особистості. URL: http://vuzlib.com/content/ view/860/94/

Матяж С., Березанська А. Класифікація цінностей та ціннісних орієнтацій особистості. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Сер. : Соціологія. 2013. Т. 225, Вип. 213. С. 27–30.

Пірен М., Цілюрик О. Ціннісні орієнтації молоді в українському суспільстві на сучасному етапі. URL: http://social-science.com.ua/article/648

Рабійчук С. Аналіз сучасних концепцій виховання загальнохристиянських ціннісних орієнтацій молоді як аспект професійної діяльності фахівців соціальної сфери. Педагогічний дискурс. 2014. № 17. С. 131–136.

Рабійчук С. Місце ціннісних орієнтацій в цілісній системі виховання сучасних старшокласників. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2012. №1. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_ nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_ file_name=PDF/Vnadps

Соціальна робота в умовах сучасних викликів: досвід і перспективи розвитку : колективна монографія / Кол. авт.; за заг. ред. проф. Ю. В. Палагнюк, доц. О. Л. Файчук. Миколаїв : Вид-во: Ємельянова Т. В., 2022. 511 с.

Федух І. Визначення змісту поняття «ціннісна орієнтація» у сучасній психолого-педагогічній науці. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2011. Вип. 3. URL: http://irbis-nbuv. gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_ DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/

Целякова О. Духовність і ціннісні орієнтації студентської молоді України в трансформаційному суспільстві. Гуманітарний вісник ЗДІА. 2009. Вип. 38. С. 222–233.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-17

Як цитувати

КОВАЛЬ, Г. (2023). СУТНІСТЬ ПОНЯТТЯ «ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ». Ввічливість. Humanitas, (6), 24–30. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.6.4

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ