MONITORING CONTEMPORARY TRENDS IN DIGITALIZATION IN THE FIELDS OF EDUCATION AND CULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.6

Keywords:

digitalization of education, digital competences, Generative AI, IT technologies, innovative, methodologies, educational process, music and pedagogical education

Abstract

The article presents an analysis of current trends in digitalization within the educational and cultural domains, which define new vectors of development in pedagogical and artistic activities. Particular attention is given to the importance of cultivating digital competences among participants in the educational process, thereby emphasizing the necessity for systematic monitoring of digital transformation processes. The study identifies the main challenges of integrating information technologies, including the creation of a safe electronic learning environment, enhancement of teachers’ professional qualifications, and provision of access to high-quality educational content. The significance of online platforms, chatbots, and digital services in ensuring the flexibility of the learning process – especially under conditions of distance education – is outlined with examples such as the National Digital Education Platform, All-Ukrainian Online School, e-Extracurricular Learning, e-Reporting, e-Document Management, the Automated Information Complex for Educational Management, the State e-Journal for Secondary Education Institutions, SELFIE, among others. It is argued that creating interactive and immersive learning environments serves as an effective means of increasing students’ motivation and enhancing the acquisition of knowledge. Special focus is placed on the field of musical arts, where the introduction of IT technologies fosters the development of students’ creativity, stage performance skills, and musical culture. The article formulates the prerequisites for the professional competence of future educators, including the ability to meet the challenges of the digital society, mastery of innovative educational practices, development of critical and adaptive thinking, and a high level of digital literacy. The necessity of considering both the advantages and risks of digitalization in educational practice is substantiated, with regard to the specifics of music-pedagogical training and the needs of learners. The integration of artificial intelligence tools into higher education represents a crucial component of digital transformation, necessitating the systematic development of learners’ digital competences. Special emphasis is placed on the ethical and legal regulation of AI application, which ensures the responsible and effective implementation of technologies within the modern educational environment. The results of the conducted analysis confirm the relevance of a comprehensive approach to the implementation of digital technologies in the training of future secondary school teachers, contributing to their professional readiness for contemporary challenges.

References

Біла книга з регулювання ШІ в Україні: бачення Мінцифри. URL: https://surl.lu/lbulke (дата звернення: 15.05.2025).

Всеукраїнська школа онлайн : вебсайт. URL : https://lms.e-school.net.ua/ (дата звернення: 30.11.2023).

Гуревич Р. С., Кадемія М. Ю. Проектна діяльність в підготовці майбутніх педагогів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методи навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. пр. Київ – Вінниця : ТОВ «Планер», 2013. 503 с.

Ді Ву, Мен Чен, Сюй Чен, Сін Лю. Аналіз освіти зі штучним інтелектом у класах K-12: масштабне дослідження мовної моделі навчання в класі з питань теорій навчання, педагогіки, інструментів та грамотності зі штучним інтелектом. Комп’ютери та освіта: штучний інтелект. Том 7, грудень 2024. URL: https://surl.li/nzjxbz (дата звернення: 24.06.2025).

Забезпечення успішної цифрової освіти і навчання: рекомендації Європейської ради : вебсайт Державної служби якості освіти України. URL : https://sqe.gov.ua/zabezpechennya-uspishnoi-cifrovoi-osvi/ (дата звернення: 29.01.2024).

Звіт EDUCAUSE Horizon за 2024 рік. URL: https://surl.li/idhevw (дата звернення: 21.06.2025)

Найбільша подія у сфері ІТ-освіти в Україні : вебсайт Міністерства освіти і науки. URL : https://mon.gov.ua/ua/news/najbilsha-podiya-u-sferi-it-osviti-v-ukrayini-rozpochalasya-reyestraciya (дата звернення: 15.11.2023).

Плющик Є. В., Луценко В. В., Гордєєва-Ковальчук Т. О. Музично-комп’ютерні технології на уроках музичного мистецтва у початкових класах. Інноваційна педагогіка. 2023. Т. 2 (61). С. 222–224.

Роберт Дженей. Штучний інтелект залишиться з нами, і ось питання, які ми зараз маємо собі поставити. 02.07.2024. URL: https://surl.li/ccnzdz (дата звернення: 20.05.2025).

Цифрова трансформація освіти і науки Україні : вебсайт Міністерства освіти і науки. URL : https://mon.gov.ua/ua/tag/cifrova-transformaciya-osviti-ta-nauki (дата звернення: 20.10.2023).

Цифровізація української освіти: реалізація, проблеми і перспективи. Педрада : вебсайт. URL : https://surl.lu/ekllvj (дата звернення: 20.10.2023).

Цифровізація процесу формування фахових компетентностей: методичні рекомендації для здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти до організації самостійної навчальної і науково-дослідної роботи / укл. : Доценко С., Собченко Т., Ворожбіт-Горбатюк В. та ін. Харків, 2022. 33 с.

Finale для музиканта : практичний посібник / укл. Тучинська Т. Київ, 2019. 299 с.

Published

2025-08-29

How to Cite

BOYCHUK П., REHULICH І., BORBYCH Н., & KOVALCHUK І. (2025). MONITORING CONTEMPORARY TRENDS IN DIGITALIZATION IN THE FIELDS OF EDUCATION AND CULTURE. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 38–47. https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.6

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION