РОЛЬ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В НАВЧАННІ АНГЛІЙСЬКІЙ МОВІ В ТЕХНІЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ

Автор(и)

  • Тетяна ГОЛУБ Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://orcid.org/0000-0002-7757-880X
  • Ольга КОВАЛЕНКО Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://orcid.org/0000-0003-4781-8611

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.11

Ключові слова:

штучний інтелект, викладання англійської мови, англійська мова для спеціальних цілей, технічний університет, співпраця людини та штучного інтелекту

Анотація

Сучасний технологічний прогрес суттєво змінює різні аспекти життя людей, зокрема, й освітню галузь. Ця трансформація впливає на способи поширення, отримання та оцінки знань, включаючи швидку інтеграцію штучного інтелекту в традиційні методи навчання. Сучасний штучний інтелект пропонує різноманітні інструменти для персоналізованого навчання, автоматизованого оцінювання та інтерактивної розробки навчального контенту. Це провокує виникнення питання: чи може штучний інтелект справді замінити викладачів англійської мови, особливо в спеціалізованому середовищі технічних університетів? Ця стаття має на меті розглянути це питання шляхом комплексного аналізу. У статті аналізується поточний стан впровадження штучного інтелекту у процес вивчення мов, ілюструючи його найефективніші застосування та функціональні можливості, у огляді актуальних наукових досліджень. Також наголошується на часто недооціненій відповідальності, унікальному внеску та педагогічній цінності, яку викладачі англійської мови привносять у навчальне середовище технічних університетів. Нарешті, дослідження критично оцінює сильні сторони та обмеження штучного інтелекту порівняно з людиною. Результати дослідження засвідчують, що хоча штучний інтелект має значні переваги, такі як цілодобова доступність, миттєвий та персоналізований зворотний зв’язок, збір даних для індивідуального навчання та автоматизація рутинних завдань; він має обмеження, які наразі перешкоджають йому повністю замінити викладачів англійської мови в технічних університетах. Штучний інтелект не забезпечує справжнього розуміння, емпатії та здатності відповідати складному, неструктурованому людському спілкуванню. Крім того, штучний інтелект не може замінити вчителя, який забезпечує мотивацію, соціально-емоційну підтримку та впроваджує культурний контекст, необхідний для ефективної комунікації. ШІ також не може замінити вчителів у розробці навчальних програм, автентичному оцінюванні, наставництві та адаптації до непередбаченого розвитку подій у класі. У статті робиться висновок, що штучний інтелект не може повністю замінити вчителів англійської мови, натомість найбільш реалістичною та продуктивною у майбутньому є співпраця людини та штучного інтелекту.

Посилання

Baker R. S., Siemens G. Educational Data Mining and Learning Analytics. In R. K. Sawyer (Ed.), The Cam- bridge Handbook of the Learning Sciences, 2014. Pp. 253–274. DOI:10.1017/CBO9781139519526.016. URL: https://www.researchgate.net/publication/316628053_Educational_data_mining_and_learning_analytics

Bobula M. Generative artificial intelligence (AI) in higher education: a comprehensive review of challenges, opportunities, and implications. Journal of Learning Development in Higher Education, 2024. Vol. 30. https://doi.org/10.47408/jldhe.vi30.1137

Carrier M. Automated Speech Recognition in language learning: Potential models, benefits and impact. Training Language and Culture, 1(1), 2017. Pp. 46–61. https://doi.org/10.29366/2017tlc.1.1.3

Daud A., Aulia A. F., Muryanti M., Harfal Z., Nabilla O., Ali H. S. Integrating Artificial intelligence into English language teaching: A Systematic review. European Journal of Educational Research. 2025, 14(2). Pp. 677–691. https://doi.org/10.12973/eu-jer.14.2.677

Dizon G., Gold J. Exploring the effects of Grammarly on EFL students’ foreign language anxiety and learner autonomy. The JALT CALL Journal. 2023. 19(3). Pp. 299–316. https://doi.org/10.29140/jaltcall.v19n3.1049

Evers K., Chen S. Effects of an automatic speech recognition system with peer feedback on pronunciation instruction for adults. Computer Assisted Language Learning. 2020. 35(8). Pp. 1869–1889. https://doi.org/10.1080/09588221.2 020.1839504

Ghufron M. A., Rosyida F. The role of Grammarly in Assessing English as a Foreign Language (EFL) writing. Lingua Cultura. 2018. 12(4). Pp. 395–403. https://doi.org/10.21512/lc.v12i4.4582

Golub T., Kovalenko O., Nazarenko O., Zhygzhytova L. The analysis of the usage of AI services for text generation in higher education. Academic Studies. Series “Pedagogy”. 2025, Vol. 1. Pp. 25–31. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy

Kanta S. M. The role of artificial intelligence in personalized learning. ShodhKosh Journal of Visual and Performing Arts. 2023. Vol. 5(7). https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v5.i7.2024.4810

Miranty D., Widiati U., Cahyono B. Y., Sharif T. I. S. T. The effectiveness of Grammarly application and teacher feedback for undergraduate EFL students’ writing skills. Innoeduca International Journal of Technology and Educational Innovation, 2025. 11(1). Pp. 108–133. https://doi.org/10.24310/ijtei.111.2025.2052

Su N. Y. A correlation study of Automated Writing Evaluation System (Grammarly) and Chinese EFL learners’ writing Self-Efficacy in their Self-Regulated Learning. Deleted Journal. 2024. 20(3). Pp. 1874–1895. https://doi.org/ 10.52783/jes.3904

Syuhra M. N., Chandra N. E., Rosalina E. Artificial intelligence in English Language teaching: A Systematic Literature review of tools, impact, and challenges. Voices of English Language Education Society. 2025. 9(1). Pp. 193–205. https://doi.org/10.29408/veles.v9i1.29745

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-29

Як цитувати

ГОЛУБ, Т., & КОВАЛЕНКО, О. (2025). РОЛЬ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В НАВЧАННІ АНГЛІЙСЬКІЙ МОВІ В ТЕХНІЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 74–79. https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА