MODERN APPROACHES TO THE USE OF SOCIAL NETWORKS TO INCREASE STUDENTS' COGNITIVE INTEREST IN LEARNING A FOREIGN LANGUAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.7

Keywords:

social networks, foreign language, cognitive interest, Web-services.

Abstract

The article considers the potential opportunities and features of modern approaches to the use of social networks as a means of enhancing students' cognitive interest in learning a foreign language. The statistics of the 2021 study conducted by the analytical company «R&B Group» in the field of market research and advertising on the most popular social networks in the world by number of users. Their analytical analysis was performed. An analysis of the key concept of the study «social networks» in terms of different scientific approaches. Emphasis is placed on the historical origin of the term «social networks». The educational functions of using social networks Facebook, Instagram, YouTube, Telegram, TikTok in practical classes in a foreign language are outlined and their educational and cognitive opportunities are outlined. The technologies of their use during practical classes in a foreign language are substantiated. Examples of creative tasks involving social networks are given, which should be used in practical classes in a foreign language in order to enhance the cognitive interest of student youth. Fragments of the author's technology of using interactive exercises and tasks aimed at studying lexical units, grammatical and spelling skills, listening and consolidating the studied material are presented. It is proved that conducting practical classes in a foreign language using social networks, contributes to the implementation of the principle of learning accessibility, convenience, great information, informal learning, favorable emotional background, optimization of the educational process, individual approach to learning, and creates a solid foundation for cognitive interest students, self-study and self-development, the formation of communication skills and cooperation between teacher and student in extracurricular time, overcome any barriers to limited access to learning, make it non-standard and interesting.

References

Бодненко Д. Использование социальной сети Facebook для обучения будущих журналистов. Науковий вісник інноваційних технологій. 2012. № 1, 29-35.

Бужиков Р., Доній В. Social networks as a modern tool of teaching foreign language. Сучасні дослідження з іноземної філології. 2021. Том 19. № 1, 202-210. https://doi.org/10.32782/2617-3921.2021.19.202-210.

Івашньова С. Використання соціальних сервісів та соціальних мереж в освіті. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2012. № 2, 15-17.

Карпа І. Використання веб-сторінок та соціальної мережі Facebook у процесі навчання англійської мови. Актуальні питання гуманітарних наук: зб. наук. пр. 2015. Вип. 12, 267-272.

Козубай І., Плиска В. Актуальність використання соціальної мережі instagram для вивчення англійської мови. 2020. Scientific Collection «InterConf» : INTERNATIONAL FORUM: PROBLEMS AND SCIENTIFIC SOLUTIONS (November 6-8, 2020). С. 355-358.

Майнаєв Ф. Використання соціальних мереж у online-навчанні. Innovative solutions in modern science. 2016. № 2 (2), 1-9.

Мірошниченко А., Шевнюк О. Інстаграм як сучасне освітнє середовище. Мистецтво та освіта. 2020. № 3, 40-45.

Офіційний Web-site R&B Group» в галузі досліджень ринку і рекламної діяльності. URL: https://rb.com.ua/uk/.

Соломаха А. Применение цифровых технологий для формирования иноязычной грамматической компетенции в процессе раннего обучения иностранным языкам (на примере немецкого языка). Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2020. Том 8, 121-135.

Хоружа Л., Прошкін В., Котенко О., Смірнова-Трибульська Є. Digital competence: abilities of a lecturer and expectations of students (Ukrainian-Polish context). E-learning and STEM Education. 2019. 11, 421-439.

Щербаков О. Соціальна мережа для підтримки навчального процесу у ВНЗ. Системи обробки інформації. 2012. Вип. 8, 159-162. 12. Audi J. P. Bato. Students’ attitudes towards the development of an online guidance counseling system. Information Technologies and Learning Tools. 2016. Vol. 56. № 6. P. 40-50.

Pikhart M. The Impact of the Use of Social Media on Second Language Acquisition. Procedia Computer Science. 2021. Volume 192, 1621-1628.

Кosharna N., Terletska L., Chahrak N., Nazarenko O., Vovchasta N. Changes in the methodology of teaching foreign languages at higher educational institutions under current conditions. «Laplage Em Revista (International)». 2021. Vol. 192, 1621-1628. https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.08.166

Published

2022-06-10

How to Cite

BROVKO К. (2022). MODERN APPROACHES TO THE USE OF SOCIAL NETWORKS TO INCREASE STUDENTS’ COGNITIVE INTEREST IN LEARNING A FOREIGN LANGUAGE. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 47–53. https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.7

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION