ВИКОНАВСЬКО-ІНТЕРПРЕТАЦІЙНИЙ СТИЛЬ КВІТКИ ЦІСИК У КОНТЕКСТІ УКРАЇНСЬКОЇ ПІСЕННОЇ ТРАДИЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-13Ключові слова:
виконавство-інтерпретаційний стиль, українська пісенна традиція, національно-культурна ідентичність, музична спадщина, вокальна техніка, аранжування.Анотація
У статті обґрунтовано проблематику виконавсько-інтерпретаційного стилю Квітки Цісик у контексті української пісенної традиції. Визначено основну мету, що охоплює розгляд вокально-стилістичних і художньо-образних виконавських прийомів. Методологія розвідки базується на поєднанні джерелознавчого, історико-культурологічного, компаративного, аксіологічного методів, інтонаційно-мовних підходах, домінантах системного, інтерпретаційного, семантичного, стилістичного аналізу. Наукову новизну забезпечено теоретико-методологічною основою та сучасними науковими підходами, що дозволило розкрити сутність поняття «виконавсько-інтерпретаційний стиль» і здійснити музикознавчий аналіз відомих українських народних пісень у виконанні Квітки Цісик «Ой ходить сон коло вікон», «Сидить дівча над бистрою водою», «Ой, верше мій, верше» та естрадної композиції «Я піду в далекі гори». Розглянуто автентичність і новаторство, стилізацію та образність як складові, що формують стиль виконавиці, проаналізовано особливості її виконавсько-інтерпретаційного стилю як важливого феномена української музичної культури, що поєднує народні, академічні та естрадні вокальні техніки, емоційну насиченість і професійну презентацію української музики в умовах західної музичної індустрії. Зосереджено увагу на здатності співачки відтворювати лірико-поетичну камерність та першоджерельність звучання, синтезуючи ці елементи з сучасними аранжуваннями. Підкреслено важливість її творчості для збереження української пісенної традиції та вплив на розвиток сучасного вокального виконавства. Визначено, що стиль Квітки Цісик є синтезом глибокого сприйняття народної мелодії, високого рівня вокальної майстерності та інноваційних образно-виконавських рішень, що сприяли актуалізації української музичної спадщини в глобальному культурному контексті.
Посилання
Афанасьєв І., Лимарь К. Зв’язки з громадськістю в комеморації Квітки Цісик в Україні. Інтегровані комунікації. 2024. № 1 (17). С. 61–69.
Головкова М. Шляхи становлення виконавської творчості Квітки Цісик. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2023. № 48. С. 8–16
Головкова М. М. Науково-теоретичні засади дослідження виконавської творчості Квітки Цісик. Мистецтвознавчі записки. 2023. Вип. 43. С. 145–151.
Горак Р. Журавлі відлетіли…: Есеї про Квітку Цісик та її рід. Львів: Апріорі, 2020. 400 с.
Кириленко Я. О.. Теоретичні та практичні засади диригентської підготовки : навч. посіб. Київ : КУБГ, 2020. 108 с.
Луньо П. Є., Домазар С. О. Патріотичний ліризм творчості Квітки Цісик як джерело образності хореографічних номерів. Молодий вчений. 2018. № 11 (63). С. 189–192.
Радкевич Ю. М. Сучасний стан українського музичного діаспорознавства (на матеріалі виконавського стилю Квітки Цісик). Міжнародний вісник: культурологія, філологія, музикознавство. 2018. Вип. І (10). С. 324–328.
Чайка В. В. Розвиток музичної культури української діаспори країн північної Америки другої половини ХХ ‒ початку ХХІ століть. : дис. … д-ра філософії в галузі історії : 032. Київ, НАККіМ 2021. 268 с.
Шаповалова Р. Від ретро – до джазу: інтерпретаційний потенціал пісенного шедевру Володимира Івасюка. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип. 52, том 3. С. 105–108.
Шаповалова Р. Стиль «ретро» в українській популярній музиці (на прикладі пісні «Верше» Квітки Цісик). Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип. 44, том 3. С. 78–83.