THE PERFORMATIVE AND INTERPRETIVE STYLE OF KVITKA CISYK IN THE CONTEXT OF UKRAINIAN SONG TRADITION
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-13Keywords:
performative and interpretative style, Ukrainian song tradition, national and cultural identity, musical heritage, vocal technique, arrangement.Abstract
The article substantiates the issues surrounding Kvitka Cisyk’s performative and interpretative style within the context of the Ukrainian song tradition. The primary objective is defined as an exploration of the vocal, stylistic, artistic and figurative techniques employed by the performer. The research methodology is based on a combination of sourcebased, historical, cultural, comparative, and axiological methods, along with intonational-linguistic approaches and the dominant principles of systematic, interpretative, semantic, and stylistic analysis. The scientific novelty is ensured through a theoretical and methodological foundations and modern scholarly approaches, which allow for an in-depth understanding of the concept of «performative and interpretative style» and the musicological analysis of well-known Ukrainian folk songs performed by Kvitka Cisyk: «Oi khodyt son kolo vikon» (The Dream Passes by the Windows), «Sydyt divcha nad bystroiu vodoiu» (A Girl Sits by the Swift Water), «Oi, vershe mii, vershe» (I sing to the Hill), as well as the popular song «Ya pidu v daleki hory» (I Will Go to the Distant Mountains). The article examines authenticity and innovation, stylization and imagery as key components shaping the singer’s style, and analyzes the distinctive features of her performative and interpretative manner as a significant phenomenon in Ukrainian musical culture. This style combines folk, academic and popular vocal techniques, emotional intensity and professional presentation of Ukrainian music within the framework of the Western music industry. The study focuses on the singer’s ability to convey lyrical and poetic intimacy and the authenticity of sound while synthesizing these elements with modern arrangements. The importance of her work in preserving Ukrainian song traditions and her influence on the development of contemporary vocal performance is emphasized. The research concludes that Kvitka Cisyk’s style represents a synthesis of profound sensitivity to folk melody, exceptional vocal mastery, and innovative interpretative decisions, contributing to the revitalization of Ukrainian musical heritage in the global cultural context.
References
Афанасьєв І., Лимарь К. Зв’язки з громадськістю в комеморації Квітки Цісик в Україні. Інтегровані комунікації. 2024. № 1 (17). С. 61–69.
Головкова М. Шляхи становлення виконавської творчості Квітки Цісик. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2023. № 48. С. 8–16
Головкова М. М. Науково-теоретичні засади дослідження виконавської творчості Квітки Цісик. Мистецтвознавчі записки. 2023. Вип. 43. С. 145–151.
Горак Р. Журавлі відлетіли…: Есеї про Квітку Цісик та її рід. Львів: Апріорі, 2020. 400 с.
Кириленко Я. О.. Теоретичні та практичні засади диригентської підготовки : навч. посіб. Київ : КУБГ, 2020. 108 с.
Луньо П. Є., Домазар С. О. Патріотичний ліризм творчості Квітки Цісик як джерело образності хореографічних номерів. Молодий вчений. 2018. № 11 (63). С. 189–192.
Радкевич Ю. М. Сучасний стан українського музичного діаспорознавства (на матеріалі виконавського стилю Квітки Цісик). Міжнародний вісник: культурологія, філологія, музикознавство. 2018. Вип. І (10). С. 324–328.
Чайка В. В. Розвиток музичної культури української діаспори країн північної Америки другої половини ХХ ‒ початку ХХІ століть. : дис. … д-ра філософії в галузі історії : 032. Київ, НАККіМ 2021. 268 с.
Шаповалова Р. Від ретро – до джазу: інтерпретаційний потенціал пісенного шедевру Володимира Івасюка. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип. 52, том 3. С. 105–108.
Шаповалова Р. Стиль «ретро» в українській популярній музиці (на прикладі пісні «Верше» Квітки Цісик). Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип. 44, том 3. С. 78–83.