ВПЛИВИ ЦИФРОВИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ТРАНСФОРМАЦІЇ В КУЛЬТУРНІЙ СФЕРІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-54

Ключові слова:

цифрові інформаційні технології (цифрові ІТ), архів, вплив цифрових технологій, культурна спадщина, мистецтво і мистецький простір, пам’ять, трансформації

Анотація

Мета роботи: на прикладі сайту НУАРТ (оцифрованої «української серії» графіті Бенксі 2022-го року) проаналізувати оцифрування, що є сукупністю цифрових ІТ, як засіб архівації історичних пам’яток і культурних надбань; визначити культурну значущість застосування таких цифрових ІТ в культурній сфері через виявлення їх впливів на трансформації мистецького простору та на підтримання історичної/культурної пам’яті. Методологія: дослідження базується на комплексному культурологічному підході, який включає: загально-науковий інструментарій системного мислення, аналіз наукової літератури та емпіричних кейсів впровадження цифрових технологій у сфері культури; герменевтичні процедури в межах поетики та феноменології культури; культурологічну рефлексію щодо ІТ-впливів на мистецький простір та на історичну/культурну пам’ять. Наукова новизна: виявлено культурну значущість цифрових візуалізацій (по суті, цифрової архівації) «української серії» графіті Бенксі 2022-го року на сайті «НУАРТ» – з точки зору впливу на трансформації мистецького простору і з точки зору розуміння поетики творчості відомого стріт-художника; теоретично обґрунтовано доцільність використання цифровізації культурної спадщини для підтримки та відновлення історичної/культурної пам’яті. Висновки: внаслідок розміщення цифрових копій творів мистецтва, зокрема, візуального, в мережі Інтернет відбуваються трансформації мистецького простору: змінюються правила взаємозв’язку і взаємодії «автор/ твір – культурна інституція – аудиторія (споживач(і)» разом із «якістю» кожного з елементів, через що, як показано на прикладі цифровізації муралів «української серії» Бенксі на сайті НУАРТ, виникають нові додаткові нюанси сприйняття і розуміння віртуальною аудиторією стилю, символів і хронотопу автора. Цифровізація історичних і культурних пам’яток (культурної спадщині) не може стати альтернативою соціальним мережам у спрямуванні особистісних виборів соціокультурних переваг і значущих сенсів (ціннісних смислів) під час формування/корегування культурної ідентичності, але може позитивно (оскільки блокчейн-системи гарантують прозорість і незмінність цифрових записів) впливати на форми колективної пам’яті і через це – на культурну ідентичність.

Посилання

Коржик Н. Цифрові архіви України: стан, проблеми, перспективи [Електронний ресурс]. Вісник книжкової палати, № 4, 2022, с. 35–39. DOI: https://doi.org/10.36273/2076-9555.2022.4(309). 35–39 URL: http://visnyk.ukrbook.net/article/view/261889 (дата звернення: 16.02.2025).

Куліш Я. Доля Бенксі в Україні: з датчиками захисту і під склом [Електронний ресурс]. КП, 23.02.2023. URL: https://kp.ua/ua/life/a664953-dolja-benksi-v-ukrajini-z-datchikami-zakhistu-pid-sklom-ta-v-ochikuvanni-doli (дата звернення: 18.02.2025).

Кулиняк М.А. Цифрова культурна спадщина як феномен цифрової культури [Електронний ресурс]. Культурологічний альманах, № 3, 2022, с. 130–150. DOI: https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.3.28.

Майстренко А.А., Романовський Р. Оцифровування архівних документів у зарубіжних країнах: інформаційно-аналітичний огляд // Архіви України, 2018, вип. 4, с. 64–87.

Нєвєрова Г. Бенксі в Україні: графіті та твердження очевидців [Електронний ресурс]. Медіакомпанія DW, 15.11.2022. URL: https://www.dw.com/uk/benksi-v-ukraini-grafiti-ta-tverdzenna-ocevidciv/a-63762454 (дата звернення: 19.02.2025).

НУАРТ [Електронний ресурс]. Сайт проєкту НУАРТ|NUArt, 2023. URL: https://www.nuart.in.ua/uk/головна (дата звернення: 16.02.2025).

Пресконференція «Проєкт НУАРТ|NUArt: збереження графіті BANKSY у віртуальному просторі» [Електронний ресурс]. Веб-сайт «Укрінформ», 22.11.2023. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/3789570-sucasni-cifrovi-tehnologii-u-zberezenni-obektiv-kulturi-ta-mistectva.html (дата звернення: 20.11.2024).

Anderson B. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London – New York: Verso, 1983. – 256 p. URL: https://is.muni.cz/el/1423/podzim2013/SOC571E/um/Anderson_B_-_Imagined_Communities.pdf.

Derrida J. Archive Fever: A Freudian Impression. Translated by Eric Prenowotz. Chicago: University of Chicago Press, 1998. – 128 p.

Jenkins H. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York, NY: New York University Press, 2006. URL: https://nyupress.org/9780814742952/convergence-culture.

Leontieva V. The culture-creative processes of «Post-Modernity» (premises, tendencies, perspectives) // Вісник Харківського національного університету, № 505, 2001, с. 110–114.

Lister M., Dovey J., Giddings S., Grant I., Kelly K. New Media: A Critical Introduction. 2nd ed. London: Routledge, 2009. URL: https://www.routledge.com/New-Media-A-Critical-Introduction/Lister-Dovey-Giddings-Grant-Kelly/p/book/9780415431613?srsltid=AfmBOopvNEXkooo1TyKHQXBq7AXi4xsei-P3QM6K-nEunwo3dsNmZaaC.

Manovich L. The Language of New Media. 2nd ed. Cambridge, MA: MIT Press, 2001. URL: https://mitpress.mit.edu/9780262632553/the-language-of-new-media/.

Muzeum Banksy Kraków [Електронний ресурс]. Офіційний сайт, 2025. URL: https://muzeumbanksy.pl/pl/(дата звернення: 20.02.2025).

Smolina O.O. Poetics of culture as a cultural studies problem area [Електронний ресурс]. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: науковий журнал, № 2, 2018, с. 37–40. ISSN 2226-3209 (Print). DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.161199 URL: https://nakkkim.edu.ua/images/Instytuty/nauka/vydannia/visnyk/Visnyk_2_18.pdf (дата звернення: 13.11.2024).

UNESCO. UNESCO Press Release [Електронний ресурс]. Paris, France: UNESCO, 2023. URL: https://www.unesco.org/en/articles/ukraine-unesco-statement-following-adoption-un-general-assembly-resolution?hub=701.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

ПАРХОМЕНКО, А., & СУМЯТІН, С. (2025). ВПЛИВИ ЦИФРОВИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ТРАНСФОРМАЦІЇ В КУЛЬТУРНІЙ СФЕРІ. Fine Art and Culture Studies, (1), 377–386. https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-54

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ