ТВОРЧИЙ ФЕНОМЕН ЛЬВІВСЬКОГО КАМЕРНОГО ОРКЕСТРУ «АКАДЕМІЯ» З ПОЗИЦІЇ ІДЕЇ ПЕРСОНАЛІЗМУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-7

Ключові слова:

львівське камерно-оркестрове виконавство, камерний оркестр, персоналізм, особистість, диригент

Анотація

Мета роботи полягає у виявленні пасіонарної ролі особистостей в історії Львівського камерного оркестру «Академія». Стаття присвячена діяльності Львівського камерного оркестру «Академія», розглянутої крізь призму ідеї персоналізму. У дослідженні прослідковано, як персоналістичні інтенції видатних митців ініціювали створення колективу, окреслено етапи функціонування оркестру та проаналізовано вплив особистостей керівників і диригентів на його розвиток в часовий період від другої половини ХХ століття до початку ХХІ століття, а саме, до 1920 року.Методологія. Проблематика дослідження зумовила використання комплексної взаємодії ряду теоретичних та емпіричних методів, таких, як: системний (при цілісному дослідженні львівського камерно-оркестрового виконавства як мистецького феномену), історичний (при дослідженні заснування і подальшого розвитку камерного оркестру «Академія»), типологічний (при аналізі типів особистостей керівників та диригентів), аналітичний (при дослідженні тенденцій розвитку оркестру «Академія»), спостереження (при цілеспрямованому вивченні об’єкта дослідження), інтерв’ю (при виявленні ролі персоналістичних інтенцій у розвитку Львівського камерного оркестру «Академія»).Наукова новизна дослідження полягає в обґрунтуванні концепції діяльності Львівського камерного оркестру «Академія» в період від заснування у 1950 році до 1920 року як результату реалізації персоналістичних інтенцій його керівників та диригентів.Висновки. Історія Львівського камерного оркестру «Академія» за шістдесят років існування (від 1959 до2020) чітко поділяється на два великі періоди, специфіка яких зумовлюється персоналістичним фактором, тобто особливостями роботи керівників колективу. В першому періоді – це в основному діяльність художнього керівника Олександри Деркач, а також концертмейстера-керівника Матіса Вайцнера та помічника концертмейстера, а згодом, концертмейстера і керівника Володимира Заранського. В другому – це діяльність художнього керівника і диригента Мирослава Скорика, концертмейстера-керівника Артура Микитки та диригента Ігоря Пилатюка, що пройшли «школу оркестру» як його учасники в перший період розвитку.

Посилання

Бура М. Львівське камерно-оркестрове виконавство крізь призму ідеї персоналізму (друга половина ХХ – початок ХХІ століть) : дис. … канд. мистецтвозн. : 17.00.03. Львів, 2018. 206 с.

Грабовська О. С. Тенденції сучасного музично-виконавського мистецтва Львова в аспекті академічного камерно-ансамблевого музикування : дис. … канд. мистецтвозн. : 26.00.01. Львів, 2008. 189 с.

Дика Н. Камерний простір Лесі Деркач. Студії мистецтвознавчі. 2016. Ч. 1 (53). С. 87-96. URL: http://sm.etnolog.org.ua/zmist/2016/1/87.pdf

Дика Н. Легенда галицької камералістики : до 90-річчя від дня народження Лесі Деркач. Дзвін. 2014. № 11/12. С. 101-105.

Дика Н. Стежками Лесі Деркач – камералістки : До 90-річчя від дня народження Олександри (Лесі) Пилипівни Деркач. Musicreview. 2014. 10 грудня. URL: http://www.mr.co.ua/mr/mr.nsf/0/8AC95BE7DA2A231EC22 57DAA0038E ACF?OpenDocument

Кияновська Л. Блиск і злидні «Віртуозів – 96. Високий замок. 1996. 9 липня.

Кияновська Л. Суспільно-політичні виміри камерно-інструментальної музики. Камерно-інструментальний ансамбль: український та світовий вимір : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 7-8 грудня 2022 р. Київ, 2023. С. 39-41.

Кравченко А. Камерно-інструментальне мистецтво України кінця ХХ – початку ХХI століть (семіологічний аналіз): монографія. Київ : НАКККіМ, 2020. 300 с.

Леся Деркач – скрипалька, камералістка, педагог – у наукових дослідженнях та спогадах / за ред. А. Микитки, Н. Дикої, І. Пилатюка. Львів, 2014. 328 с.

Микитка А. Львівський камерний оркестр. 1959-1999. Львів, 2000. 112 с.

Микитка А., Пилатюк І. Львівський камерний оркестр. 1959-2012. Львів, 2012. 252 с.

Микитка А. Львівський камерний оркестр: школа камерної виконавської майстерності. Наукові збірки львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. 2010. Вип. 24. С. 391-403.

Микитка А. Олександра Деркач – епоха української камерної музики. Поступ. 2000. № 97 (541). URL: http://postup.brama.com/000606/97_10_1.html

Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка : зб. ст. / за ред. І. Пилатюка, Н. Дикої. Львів, 2015. Вип. 34. 564 с.

Носарєва Л. Львівський камерний: і класика, і модерн. Дзеркало тижня. 2001. № 37 (361). URL: http://gazeta.dt.ua/CULTURE/lvivskiy_kamerniy_i_klasika, _i_modern.html

Олег Криштальський. Спогади : науково-публіцистичне видання / за ред. Т. Дубровного. Львів, 2010. 131 с.

Сайт Львівської національної філармонії URL: http://www.philharmonia.lviv.ua/

Стефанишин Л. Олександра Деркач – епоха української камерної музики. Поступ. 2000. 6 червня. С. 8-10.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

БУРА, М. (2025). ТВОРЧИЙ ФЕНОМЕН ЛЬВІВСЬКОГО КАМЕРНОГО ОРКЕСТРУ «АКАДЕМІЯ» З ПОЗИЦІЇ ІДЕЇ ПЕРСОНАЛІЗМУ. Fine Art and Culture Studies, (2), 43–50. https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-7

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО