THE CREATIVE PHENOMENON OF THE LVIV CHAMBER ORCHESTRA «ACADEMIA» FROM THE PERSPECTIVE OF THE IDEA OF PERSONALISM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-7

Keywords:

Lviv chamber and orchestral performance, chamber orchestra, personalism, personality, conductor.

Abstract

The purpose of the work is to identify the passionate role of personalities in the history of the Lviv Chamber Orchestra «Academia». The article is devoted to the activities of the Lviv Chamber Orchestra «Academia», considered through the prism of the idea of personalism. The study traces how the personalistic intentions of prominent artists initiated the creation of the collective, outlines the stages of the orchestra's functioning and analyzes the influence of the personalities of leaders and conductors on its development in the period from the second half of the 20th century to the beginning of the 21st century, namely, until 1920.The methodology. The research issues led to the use of a complex interaction of a number of theoretical and empirical methods, such as: systemic (in the holistic study of Lviv chamber and orchestral performance as an artistic phenomenon), historical (in the study of the foundation and further development of the Chamber Orchestra «Academia»), typological (in the analysis of personality types of leaders and conductors), analytical (in the study of trends in the development of the «Academia» Orchestra), observation (in the targeted study of the object of research), interview (in the identification of the role of personalistic intentions in the development of the Chamber Orchestra «Academia»).The scientific novelty of the study lies in substantiating the concept of the activities of the Chamber Orchestra «Academia» in the period from its foundation in 1950 to 1920 as a result of the implementation of the personalistic intentions of its leaders and conductors.Conclusions. The history of the Lviv Chamber Orchestra «Academia» over the sixty years of its existence (from 1959 to2020) is clearly divided into two major periods, the specificity of which is determined by the personalistic factor, that is, the peculiarities of the work of the group's leaders. In the first period, this is mainly the activity of the artistic director Oleksandra Derkach, as well as the concertmaster-leader Matis Weitzner and the assistant concertmaster, and later, the concertmaster and leader Volodymyr Zaransky. In the second, this is the activity of the artistic director and conductor Myroslav Skoryk, the concertmaster-leader Artur Mykytka and the conductor Igor Pylatyuk, who passed the "orchestra school" as its participants in the first period of development.

References

Бура М. Львівське камерно-оркестрове виконавство крізь призму ідеї персоналізму (друга половина ХХ – початок ХХІ століть) : дис. … канд. мистецтвозн. : 17.00.03. Львів, 2018. 206 с.

Грабовська О. С. Тенденції сучасного музично-виконавського мистецтва Львова в аспекті академічного камерно-ансамблевого музикування : дис. … канд. мистецтвозн. : 26.00.01. Львів, 2008. 189 с.

Дика Н. Камерний простір Лесі Деркач. Студії мистецтвознавчі. 2016. Ч. 1 (53). С. 87-96. URL: http://sm.etnolog.org.ua/zmist/2016/1/87.pdf

Дика Н. Легенда галицької камералістики : до 90-річчя від дня народження Лесі Деркач. Дзвін. 2014. № 11/12. С. 101-105.

Дика Н. Стежками Лесі Деркач – камералістки : До 90-річчя від дня народження Олександри (Лесі) Пилипівни Деркач. Musicreview. 2014. 10 грудня. URL: http://www.mr.co.ua/mr/mr.nsf/0/8AC95BE7DA2A231EC22 57DAA0038E ACF?OpenDocument

Кияновська Л. Блиск і злидні «Віртуозів – 96. Високий замок. 1996. 9 липня.

Кияновська Л. Суспільно-політичні виміри камерно-інструментальної музики. Камерно-інструментальний ансамбль: український та світовий вимір : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 7-8 грудня 2022 р. Київ, 2023. С. 39-41.

Кравченко А. Камерно-інструментальне мистецтво України кінця ХХ – початку ХХI століть (семіологічний аналіз): монографія. Київ : НАКККіМ, 2020. 300 с.

Леся Деркач – скрипалька, камералістка, педагог – у наукових дослідженнях та спогадах / за ред. А. Микитки, Н. Дикої, І. Пилатюка. Львів, 2014. 328 с.

Микитка А. Львівський камерний оркестр. 1959-1999. Львів, 2000. 112 с.

Микитка А., Пилатюк І. Львівський камерний оркестр. 1959-2012. Львів, 2012. 252 с.

Микитка А. Львівський камерний оркестр: школа камерної виконавської майстерності. Наукові збірки львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. 2010. Вип. 24. С. 391-403.

Микитка А. Олександра Деркач – епоха української камерної музики. Поступ. 2000. № 97 (541). URL: http://postup.brama.com/000606/97_10_1.html

Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка : зб. ст. / за ред. І. Пилатюка, Н. Дикої. Львів, 2015. Вип. 34. 564 с.

Носарєва Л. Львівський камерний: і класика, і модерн. Дзеркало тижня. 2001. № 37 (361). URL: http://gazeta.dt.ua/CULTURE/lvivskiy_kamerniy_i_klasika, _i_modern.html

Олег Криштальський. Спогади : науково-публіцистичне видання / за ред. Т. Дубровного. Львів, 2010. 131 с.

Сайт Львівської національної філармонії URL: http://www.philharmonia.lviv.ua/

Стефанишин Л. Олександра Деркач – епоха української камерної музики. Поступ. 2000. 6 червня. С. 8-10.

Published

2025-06-26

How to Cite

BURA М. (2025). THE CREATIVE PHENOMENON OF THE LVIV CHAMBER ORCHESTRA «ACADEMIA» FROM THE PERSPECTIVE OF THE IDEA OF PERSONALISM. Fine Art and Culture Studies, (2), 43–50. https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-7