ДЖАЗОВА ЕСТЕТИКА ТА УКРАЇНСЬКИЙ МЕЛОС: ДО ПИТАННЯ ЩОДО ТРАЄКТОРІЇ РОЗВИТКУ ТА ВЗАЄМОДІЇ У СУЧАСНІЙ ВИКОНАВСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-12Ключові слова:
джаз, джазова естетика, український мелос, виконавство, взаємодія культур, український фольклор, джазова культура, музичне мистецтво, синтезАнотація
Мета роботи – у статті досліджується розвиток джазової естетики та її взаємодія з українським мелосом, зокрема в контексті сучасного джазового виконавства в Україні. Метою є розгляд еволюційних шляхів джазового мистецтва як яскравого музичного явища в Україні, аналіз його взаємодії з національними традиціями та виокремлення специфічних ознак українського джазового стилю. Методологія – у роботі застосовано історико-культурологічний підхід, який дозволяє простежити розвиток джазової музики в Україні з початку ХХ століття до сьогодення. Використано методи музикознавчого аналізу для вивчення основних етапів формування українського джазу, а також порівняльний підхід для виявлення впливу міжнародних тенденцій на національну музику. Наукова новизна – у статті вперше системно досліджується роль джазу у формуванні української музичної ідентичності з акцентуванням взаємодії джазових і українських народно-пісенних елементів.Особливу увагу автором приділено впливу історичних та соціальних аспектів на розвиток джазу в Україні. Також досліджена творчість українських джазових музикантів, таких як Ігор Хома, Сергій Давидов, Марина Юрасова, які зуміли поєднати традиційні мелодії з джазовими інноваціями. Висновки – розвиток джазу в Україні є результатом складного процесу взаємодії культурних впливів.Українські джазові музиканти успішно адаптували музично-стильові показники джазового мистецтва до національної музичної традиції, що сприяло формуванню унікальної української джазової школи. Сьогодні український джаз активно інтегрується в міжнародний культурний простір, зберігаючи при цьому свою національну ідентичність. Внесок таких виконавців, як Ігор Закус, Наталія Лебедєва, Сергій Давидов, Олексій Пєтухов, демонструє важливість синтезу джазу з іншими жанрами для збагачення музичного ландшафту України.
Посилання
Бекіров У. Р. Кримсько-татарський пісенний фольклор в академічній і джазовій композиторській практиці : дис. .. доктора філософії. Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Міністерство культури та інформаційної політики України, Київ, 2023. 183 с.
Корольчук О. Л. Естрадно-джазове вокальне виконавство як предмет сучасних музикознавчих досліджень в Україні. Українське мистецтво: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Напрям: Мистецтвознавство : наук. зб. 2017. Вип. 24. С. 222–226.
Осипенко В. В. Народнопісенна традиція у виконавській практиці сучасних українських естрадних співаків. World Science. 2018. № 3 (31), Vol. 6. С. 38–42.
Романюк Л. Б. Синкретизм фольклору і джазу в музичному мистецтві України кінця ХХ початку ХХІ століття. Питання сучасної науки і освіти: матеріали ХІ Міжнародної наук. інтернет-конф. (16–18 березня 2015 року). URL: https://int-konf.org/ru/2015/naukovij-potentsial-2015-16-18-03-2015/1030-kandidat-mistetstvoznavstva-romanyuk-l-b-sinkretizm-folkloru-i-dzhazu-v-muzichnomu-mistetstviukrajini--kintsya-khkh-pochatku-khkhi-st
Рось З. П. Інтеграція фольклору в джазову музику як одна з характерних особливостей сучасного українського джазу. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Мистецтвознавство». 2016. № 1. С. 11–18.
Симоненко В. Українська енциклопедія джазу. Київ : Центрмузінформ, 2004. 230 с.
Соловйов А. М. Джазова обробка народної пісні у творчості українських композиторів другої половини ХХ – початку ХХІ століття : дис. .. доктора філософії. Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Суми, 2022. 231 с.
Тормахова В. М. Українська естрадна музика і фольклор: взаємопроникнення і синтез: монографія. Київ : Видавництво Ліра-К, 2017. 203 с.
Харенко А. О. Основні тенденції взаємодії джазу та фольклору в Харківському культурному просторі. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. 2019. Вип. 4. С. 83–89.
Collier J. L. The making of jazz. A comprehensive history. New York, 1979. 543 рр.