JAZZ AESTHETICS AND UKRAINIAN MELOS: TO THE QUESTION OF THE TRAJECTORY OF DEVELOPMENT AND INTERACTION IN CONTEMPORARY PERFORMANCE PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-12

Keywords:

jazz, jazz aesthetics, Ukrainian melos, performance, cultural interaction, Ukrainian folklore, jazz culture, musical art, synthesis

Abstract

The purpose of the study is to investigate the development of jazz aesthetics and its interaction with Ukrainian melos, in particular in the context of contemporary jazz performance in Ukraine. The aim is to examine the evolutionary paths of jazz art as a vibrant musical phenomenon in Ukraine, analyze its interaction with national traditions, and identify specific features of the Ukrainian jazz style.Methodology – the work uses a historical and cultural approach, which allows us to trace the development of jazz music in Ukraine from the beginning of the 20th century to the present. Methods of musicological analysis were used to study the main stages of the formation of Ukrainian jazz, as well as a comparative approach to identify the influence of international trends on national music.Scientific novelty – the article systematically studies for the first time the role of jazz in the formation of Ukrainian musical identity, emphasizing the interaction of jazz and Ukrainian folk song elements. The author pays special attention to the influence of historical and social aspects on the development of jazz in Ukraine. The work of Ukrainian jazz musicians, such as Igor Khoma, Serhiy Davydov, and Maryna Yurasova, who managed to combine traditional melodies with jazz innovations, is also studied.Conclusions – The development of jazz in Ukraine is the result of a complex process of interaction of cultural influences. Ukrainian jazz musicians have successfully adapted the musical and stylistic characteristics of jazz art to the national musical tradition, which has contributed to the formation of a unique Ukrainian jazz school. Today, Ukrainian jazz is actively integrating into the international cultural space, while preserving its national identity. The contributions of such artists as Igor Zakus, Natalia Lebedeva, Serhiy Davydov, and Oleksiy Petukhov demonstrate the importance of synthesizing jazz with other genres to enrich Ukraine's musical landscape.

References

Бекіров У. Р. Кримсько-татарський пісенний фольклор в академічній і джазовій композиторській практиці : дис. .. доктора філософії. Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Міністерство культури та інформаційної політики України, Київ, 2023. 183 с.

Корольчук О. Л. Естрадно-джазове вокальне виконавство як предмет сучасних музикознавчих досліджень в Україні. Українське мистецтво: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Напрям: Мистецтвознавство : наук. зб. 2017. Вип. 24. С. 222–226.

Осипенко В. В. Народнопісенна традиція у виконавській практиці сучасних українських естрадних співаків. World Science. 2018. № 3 (31), Vol. 6. С. 38–42.

Романюк Л. Б. Синкретизм фольклору і джазу в музичному мистецтві України кінця ХХ початку ХХІ століття. Питання сучасної науки і освіти: матеріали ХІ Міжнародної наук. інтернет-конф. (16–18 березня 2015 року). URL: https://int-konf.org/ru/2015/naukovij-potentsial-2015-16-18-03-2015/1030-kandidat-mistetstvoznavstva-romanyuk-l-b-sinkretizm-folkloru-i-dzhazu-v-muzichnomu-mistetstviukrajini--kintsya-khkh-pochatku-khkhi-st

Рось З. П. Інтеграція фольклору в джазову музику як одна з характерних особливостей сучасного українського джазу. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Мистецтвознавство». 2016. № 1. С. 11–18.

Симоненко В. Українська енциклопедія джазу. Київ : Центрмузінформ, 2004. 230 с.

Соловйов А. М. Джазова обробка народної пісні у творчості українських композиторів другої половини ХХ – початку ХХІ століття : дис. .. доктора філософії. Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Суми, 2022. 231 с.

Тормахова В. М. Українська естрадна музика і фольклор: взаємопроникнення і синтез: монографія. Київ : Видавництво Ліра-К, 2017. 203 с.

Харенко А. О. Основні тенденції взаємодії джазу та фольклору в Харківському культурному просторі. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. 2019. Вип. 4. С. 83–89.

Collier J. L. The making of jazz. A comprehensive history. New York, 1979. 543 рр.

Published

2025-06-26

How to Cite

KOSTANDOVA Ю. (2025). JAZZ AESTHETICS AND UKRAINIAN MELOS: TO THE QUESTION OF THE TRAJECTORY OF DEVELOPMENT AND INTERACTION IN CONTEMPORARY PERFORMANCE PRACTICE. Fine Art and Culture Studies, (2), 81–88. https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-12