ТВОРЧІСТЬ ФРАНЦА ЧЕРНЯКА ЯК ХУДОЖНЄ ВІДДЗЕРКАЛЕННЯ ТРАНСФОРМАЦІЇ ТРАДИЦІЙ УКРАЇНСЬКОГО МИСТЕЦЬКОГО ПРОСТОРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-22

Ключові слова:

Франц Черняк, традиції, творчість, декор, художнє скло, українське гутництво, особливості

Анотація

Дослідження присвячено аналізу творчості українського майстра гутного скла словацького походження Франца Черняка, яскравого представника мистецької еліти України. Проведено аналіз низки джерел, пов’язаних з особливостями художньо-критичного осмислення складних творчих процесів притаманних для Франца Черняка. Наголошено на актуальності гутного скла у створенні цікавих образів, які мають глибоке філософське звучання та неабиякий резонанс у світовому кризовому сьогоденні. Мета статті – проаналізувати творчість Франца Черняка як художнє віддзеркалення трансформації традицій українського мистецького простору. Методологія дослідження прийнята комплексна. Вона включає як загальнонаукові методи – аналіз, синтез, міждисциплінарні методи – порівняння, систематизації, так і спеціальні методи – метод збору даних, фотофіксація. Зокрема, метод аналізу був використаний під час розгляду теоретичних засад творчості майстра, синтез – з метою узагальнення творчого доробку Франца Черняка; порівняння – для визначення ознак в стилістичному та техніко-технологічному дослідженні творів гутного скла; системного – під час класифікації творчого доробку як складового компоненту мистецького процесу; метод збору даних дозволив отримати детальну інформацію по безпосередньому обліку творів мистецтва – огляду, виміру, ідеї, задуму та композиційних рішень; фотофіксація – з метою ідентифікації мистецьких творів майстра.Наукова новизна отриманих результатів визначається розв’язанням поставлених у статті завдань, які характеризуються вперше проаналізованими та класифікованими творами гутного скла Франца Черняка та систематизацією їх за стилістичним аналізом. Висновки. Наукова розвідка присвячена вивченню творчості Франца Черняка як художнього віддзеркалення традицій українського мистецького простору, дослідженню й атрибуції творів майстра. Атрибуція проводилась на основі комплексного аналізу, як стилістичного, так і техніко-технологічного досліджень. Допоміжну роль відіграв джерелознавчий аналіз. Увагу акцентовано на домінуванні широкого спектру ідей у творчому доробку майстра. Доведено, що творчий спадок художника в українському гутництві представлений кількісно та глибокий ідейно і складно піддається класифікації.Виокремлено твори фантазійної, міфілогічної, сюрреалістичної та алегоричної тематики сповнені гумору і надзвичайного естетизму.Виділено роботи з антропоморфними мотивами. Зазначено, що важливе місце займає пластика форм в основу якої покладено коло, циліндр, куля. Також виділена група творів гутного скла, в основі побудови якої лежить витонченість композиції, складена з овоїдної форми. Зазначені найпростіші геометричні форми є улюбленими та домінантними у пластиці художника. Зосереджено увагу на такій класифікації творів, яка здебільшого не вичерпує обсягу творчого доробку майстра.Втілення творчих ідей в роботах майстра констатує та авторитетно декларує про те, що Франц Черняк любить й поважає традицію, водночас він усвідомлює, що консерватизм у «фольк-арті» – його коституаційна риса, але не стандартність. Тому доводить своїми роботами, що творчість гутників була позбавлена умисної архаїзації. Митець вважає, що апологія традиції – одна з характерних рис провінційності. Властивості творчості, в основу якої покладено філософське розуміння буття, виражені в особливій художній формі, вони є унікальними, тому Франц Черняк намагається відтворити образи в строго індивідуальній, притаманній майстру пластичній формі. Одержані результати актуальні та важливі для розуміння розвитку української традиції декорування художнього скла, вони можуть бути використані як зразок для подальшого системного вивчення розвитку гутних промислів в Україні.

Посилання

Берлач О. П. Фантазійні мотиви у гутному склі Франца Черняка. Актуальні проблеми розвитку українського та зарубіжного мистецтв: культурологічний, мистецтвознавчий, педагогічний аспекти : матеріали ІХ між- народ. наук.-практ. конф. ( 24-26 травня 2024 р.) Львів – Торунь, 2024. С. 83–85. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/24244(дата звернення 30 березня 2025).

Берлач О. П. Франц Черняк і львівська школа декорування художнього скла. Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції "Мистецтво у нелінійному просторі" 19-20 жовтня 2023 року. Тернопіль. 2023. С. 40–42. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/23334 (дата звернення 28 березня 2025).

Українське художнє скло (ХVІІ-ХVІІІ ст.). Родовід. 1997. № 7–8. С. 68–69.

Кара-Васильєва Т. Декоративне мистецтво України. У пошуках «великого стилю». К. : Либідь, 2005. 280 с.

Корнієнко Н. Українське гутне скло. URL: https://uartlib.org/ukrayinske-gutne-sklo (дата звернення 12 березня 2025).

Петрякова Ф. С. Українське гутне скло. К.: Наукова думка. 1975. 160 с.

Семенюк Р. Творчість Олександра Звіра: тематичні пошуки та технологічні новації. Народознавчі зошити №4 (112). Львів. 2013. С. 757–761.

Фур Р. Симпозіуми гутного скла у Львові: історія становлення та діяльність. Вісник ЛНАМ. Львів : ЛНАМ, 2010. № 22. С. 91–99.

Чиж М. Творча особистість Франца Черняка в контексті розвитку львівської школи художнього скла. Вісник ЛНАМ. Львів : ЛНАМ, 2008. № 19. С. 295–303.

Черняк Ф. Львівське гутне скло другої половини ХХ століття: Нарис історії. Львів: ЛНАМ, 2006. 164 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

БЕРЛАЧ, О., & ВАХРАМЄЄВА, Г. (2025). ТВОРЧІСТЬ ФРАНЦА ЧЕРНЯКА ЯК ХУДОЖНЄ ВІДДЗЕРКАЛЕННЯ ТРАНСФОРМАЦІЇ ТРАДИЦІЙ УКРАЇНСЬКОГО МИСТЕЦЬКОГО ПРОСТОРУ. Fine Art and Culture Studies, (2), 157–162. https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-22

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ