СТРІТ-АРТ ЯК НОВА ХУДОЖНЯ ПРАКТИКА В АРХІТЕКТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЛУЦЬКА
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-35Ключові слова:
стріт-арт, мурал-арт, графіті, вуличне мистецтво, Луцьк, архітектурне середовищеАнотація
Проблеми вивчення стріт-арту як нової мистецької практики набирають все більшої актуальності, оскільки поява їх в урбаністичному середовищі мають не аби який вплив на оточуючих, а твори вуличних художників все ще мало досліджені, навіть не систематизовані. Велика кількість абсолютно різних за стилем, технікою виконання та матеріалами продуктів стріт-арту робить неймовірно важкою навіть їх первинну класифікацію та систематизацію. В українському монументальному мистецтві останніх десятиліть можна простежити появу нового напряму що відповідає запитам, соціальному становищу і рівню свідомості замовників – мурал-арт і менш вартісні у формуванні філософії вуличного мистецтва – графіті. Прикметно, що ці малюнки виникають у межах якихось фестивалів серед вуличних художників чи проектів міського благоустрою. Мета статті – проаналізувати сучасні тенденції стріт-арту як художньої практики на прикладі архітектурного середовища Луцька. Методологія дослідження прийнята комплексна. Вона включає як загальнонаукові методи – аналіз, синтез, міждисциплінарні методи – порівняння, систематизації, так і спеціальні методи – метод збору даних, фотофіксація. Зокрема, метод аналізу був використаний під час розгляду теоретичних засад стріт-арту в мистецтвознавстві, синтез – з метою узагальнення продуктів стріт-арту як нової практики в урбаністичному середовищі Луцька; порівняння – для визначення ознак стріт-арту в живописно-стилістичному та техніко-технологічному дослідженні, системного – під час розгляду творів стріт-арту як складового компоненту мистецького процесу; метод збору даних дозволив отримати детальну інформацію по безпосередньому обліку творів мистецтва – огляду, виміру, глибинні інтерв’ю з респондентами щодо ідеї, задуму та композиційних рішень, фотофіксація – з метою ідентифікації та верифікації творів стріт-арту в архітектурному середовищі Луцька. Наукова новизна отриманих результатів полягає у виокремленні особливостей продукту вуличного мистецтва в Луцьку та систематизація його за живописно-стилістичним аналізом. Висновки. Стаття присвячена дослідженню й атрибуції продуктів стріт-арту в урбаністичному середовищі Луцька. Атрибуція проводилась на основі комплексного аналізу, як живописно-стилістичного, так і техніко- технологічного досліджень. Допоміжну роль відігравали інтерв’ювання авторів мистецьких творів, а також джерелознавчий аналіз. Відомими представниками такого живопису серед луцьких художників є Андрій Кальков, Андрій Присяжнюк, Сергій Радкевич, Андрій Горбаль, Юрій Чайка та ін.. Живописно-стилістичний аналіз досліджень дав можливість систематизувати продукти вуличного мистецтва за такою схемою: 1. Елементи стріт-арту з інтенцією національної ідентичності, репрезентації творів етнокультури. 2. Елементи стріт-арту з інтенцією міської ідентичності, індивідуального бачення митцем оточуючого середовища. 3.Елементи стріт-арту з інтенцією систематизації глобального маскульту, зверненням художників до мистецьких традицій. 4.Елементи стріт-арту з інтенцією систематизації національних культурних продуктів які актуалізують гострі соціальні, державні проблеми. Встановлено основні характеристики таких форм означення урбаністичного простору як «мурал-арт», «графіті». Здійснено спробу охарактеризувати елементи стріт-арту у міському просторі Луцька. Мистецтво стріт-арту є важливою частиною міської культури, яка сприяє розвитку суспільства, робить свій посильний внесок в окрасу архітектурного середовища, дозволяє виражати соціальні, політичні та культурні ідеї. Художньо-стилістичні ознаки досліджуваних творів, а саме характер моделювання об’ємів, ритмічний розподіл та звучання кольорів луцького стріт-арту дотичні до загальних тенденцій західноєвропейського монументального живопису нового часу. Одержані результати актуальні та важливі для розуміння розвитку українського монументального мистецтва, вони можуть бути використані як зразок для подальшого системного вивчення вуличного мистецтва в Україні.
Посилання
Вулична краса в Луцьку: як у смартфонах «оживають» неймовірно круті мурали: вебсайт. URL: https://tilkyrazom.com.ua/vulychna-krasa-v-luczku-yak-u-smartfonah-ozhyvayut-nejmovirno-kruti-muraly. (дата звернення: 02.02. 2025).
Гаврилаш І. С. Мурали та графіті в сучасній Україні: особливості та відмінності. ХДАК, 2018. 62 с.
Грех В. Стріт-арт в Україні, вандалізм та авторське право на графіті. URL: https://chernozem.info/journal/strit-art-v-ukrayini/. (дата звернення: 12. 02. 2025).
Литовченко Н. Віхи історії України у сучасному монументальному живописі. Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки. Національна академія мистецтв України, 2015. Т. 7 (12 лютого). С. 16–20.
Любавський Р. Мурали Харкова: простір, пам’ять, політика. Місто: історія, культура,суспільство. 2021. Т. 1, № 12. С. 24–40. URL: https://doi.org/10.15407/mics2021. (дата звернення: 12. 01. 2025).
Міхно Н. Елементи стріт-арту у семантико-синтагматичному просторі міста. Науково-теоретичний альманах «Грані». ДНУ імені Олеся Гончара. Дніпро. Видавництво «Грані» – 2019. Т. 22, №12. С. 15–21.
Мурали міста: у Луцьку організовують оригінальну екскурсію: вебсайт. URL: https://konkurent.ua/publication/135004/murali-mista-u-lutsku-organizovuut-originalnu-ekskursiu (дата звернення: 29. 01. 2025).
Словник мистецтвознавчих термінів. URL: https://art.lib.kherson.ua/slovnik-mistetstvoznavchih-terminiv.htm (дата звернення: 30. 01. 2025).
Сучасний стінопис. Мурали: вебсайт. URL: https://uk.wikipedia.org (дата звернення: 30. 01. 2025).
Шеменьова Ю. В. Мурали України у світовому стріт-арті: формотворення, пластичне моделювання, художньо-образні особливості: дис…. д-ра філософії: 023. Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. Міністерство культури та інформаційної політики України. Київ: НАКККіМ, 2021. С. 17.
Шеменьова Ю. В. Вуличне мистецтво як засіб спілкування з мешканцями міста. Культурні та мистецькі студії ХХІ століття: науково-практичне партнерство: зб. матеріалів міжнародного симпозіуму, 6 червня 2019 р. Міністерство культури та інформаційної політики України; Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: НАКККіМ, 2019. С. 282–283.