PERFORMING AESTHETICS OF THE VOCAL AND INSTRUMENTAL THREE PART HARMONY TECHNIQUES (BASED ON 25 YEARS’ EXPERIENCE IN CREATIVE AND PERFORMING ARTS OF THE BANDURA TRIO «DУVOSTRUNY»)
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-1Keywords:
bandura art; vocal-instrumental three part harmony; bandurа trio «Dуvostruny»; creative activity; performing aesthetics; repertoire.Abstract
The research summarizes the multifaceted achievements of the Bandura Trio «Dуvostruny» of Lesya Ukrainka Volyn National University (Lutsk, Ukraine) of over 25 years of artistic practice. The purpose of the article is to conduct a comprehensive study of the creative and performing activities of the bandurа Trio «Dуvostruny», to identify the specific features of its performance style and ensemble's repertoire policy that makes it an authentic regional representative of Volyn. The research methodology is based on the use of general scientific methods: analytics, chronological arrangements, summarizing, source studies as well as the method of musicological analysis. The scientific novelty lies in the fact that for the first time the creative and performing experience of one of the original representatives of the bandura art of Volyn – the bandurа Trio «Dуvostruny» – has been studied and highlighted. Conclusions. As the study shows an ensemble of the vocal/instrumental three part harmony is the most common and winning form of the performance among contemporary chamber bandura ensembles. It is self-sufficient in "vocalensemble and instrumental-orchestral expression" (according to N. Morozevich). Over the period of 25 years of creative and performing activity the Bandura Trio «Dуvostruny» of the Lesia Ukrainka University stood out as a bright representative of the musical culture of the Volyn region characterized by constant search for innovative ways of musical expressions and the use of bold and colorful arrangement solutions. The music group has reached significant artistic achievements and developed its own performance style. It is a combination of traditional and modern performance distinguished by a high technical level of bandura playing and three part vocal harmony. Complemented by unique interpretations and dramatic approaches to creativity it resulted in convincing musical vision and solid body of work. The multi-vector activity of the Bandura Trio «Dуvostruny», tireless creative searches of the directress and ensemble members, creation of the significant authorial portfolio of ensemble scores (translations, arrangements, interpretations), inclusive repertoire of highly spiritual national and foreign poetic and musical heritage along with the works of regional Volyn authors affirm trio's high patriotism and awareness of the powerful influencer role of the national art in the education of students and younger pupils, present the University trio as an exemplary bearer of the national art and Volyn melos in Ukraine and abroad.
References
Бобечко О. Витоки і розвиток камерних ансамблевих форм жіночого бандурного виконавства. Вісник Прикарпатського університету імені В. Стефаника. Мистецтвознавство. Івано-Франківськ : ВДВ ЦІТ, 2009–2010. Вип. 17–18. С. 332–339. URL: https://art.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/9/2018/02/visnyk-myst-2009-17-18.pdf (31.01.2024)
Вербич В. Волинянки завойовують Німеччину, або диво Мирослави Сточанської. Сім’я і дім. 2005. № 30 (449). С. 9.
Вербич В. Пісня як доля. Луцький замок. 12.07.2001. С. 3.
Гуменюк Н. «Дивоструни» – найкращі. Віче. 27.12.2007. С. 7.
Ігнатова Л. Віват, таланти. Луцьк молодий. 2006. Ч. 19 (39). С. 4
Кубік О. Є. Специфіка дуету як ансамблевої форми сучасного бандурного мистецтва. Музичне мистецтво і культура : науковий вісник Одеської національної музичної академії ім. А. В. Нежданової. 2020. Вип. 31. Кн. 1. С. 42–56. URL: https://doi.org/10.31723/2524-0447-2020-31-1-4 (03.02.2024)
Літопис досягнень сучасної України : «Успішні професіонали України». Київ : Альфа-Віта, 2018. 128 с.: іл.
Мандзюк Л. Жіноче тріо бандуристок як національно-мистецький феномен. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку: зб. наук. пр.: наук. записки Рівненського державного гуманітарного університету. Вип. 14. Рівне : РДГУ, 2008. С. 54–58.
Морозевич Н. Бандурне мистецтво як культурне надбання сучасності : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Одеса, 2003. 177 с.
Музичук П. Десятирічний ювілей обласної організації ліги українських композиторів. Луцький замок. 2006. № 20. С. 5.
Ольшевський І. Пісенне свято «Дивострун». Наш Університет. 2011. Ч. 9 (62). С. 8.
Семенюченко О. Невтрачені цінності. Культура і життя. 2007. № 11. С. 3.
Стефанишин М. Я щиро вдячний долі: спогади і статті. Луцьк : Вежа-Друк, 2016. 141 с.
Сточанська М. П. Вокальні ансамблі у супроводі бандур (перекладення, аранжування, обробка) : навч.-метод. посіб. Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2005. 274 с.
Сточанська М. Земле, моя, земле, я люблю тебе (ансамбль бандуристів): навч.-репертуар. посіб. Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2009. 264 с., іл. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12385 (05.02.2024)
Сточанська М. З Різдвом Христовим віншуємо щиро! : зб. ансамблевих партитур (обробка) творів із репертуару тріо бандуристок «Дивоструни». Луцьк : Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2011а. 100 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12386 (10.02.2024)
Сточанська М. Лесі Українці : зб. ансамблевих партитур (перекладення, аранжування, обробка) творів із репертуару тріо бандуристок «Дивоструни». Луцьк : Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2011b. 132 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12378 (12.02.2024)
Сточанська М. Пахнуть роси тишею : зб. ансамблевих партитур (аранжування, обробка) творів із репертуару тріо бандуристок «Дивоструни». Луцьк : Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2011с. 158 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12387 (13.02.2024)
Сточанська М. Напровесні : зб. ансамблевих партитур (аранжування, обробка) творів із репертуару тріо бандуристок «Дивоструни». Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2014. 128 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12388 (12.02.2024)
Слюсаренко Т. Шляхи становлення та особливості виконавської практики тріо бандуристок «Купава» (до 25-річчя творчої діяльності). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Мистецтвознавство. 2023. № 49. С. 99–106. URL: https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293292 (14.02.2024)
Українська музична енциклопедія / голова редкол.: Г. Скрипник [та ін.]. Т. 6. Київ : ІМФЕ ім. М. Рильського НАН України, 2023. 680 с. URL: https://www.etnolog.org.ua/pdf/stories/dovidkovi/2023/ume_6.pdf (20.02.2024)
Чернецька Н. Г. Бандурне мистецтво в контексті музичної культури Волині ХХ–початку ХХІ ст. : дис. … канд. мистецтвознавства. Київ, 2012. 290 с.
Чернецька Н. Г. Специфіка діяльності творчо-мистецької лабораторії в освітньому закладі ХХІ ст. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв : зб. наук. праць. Вип. 32. Київ, 2015. С. 120–125.