REFLECTION AS AN INTEGRAL COMPONENT OF PROFESSIONAL SELF-AWARENESS IN THE PROCESS OF VOCAL TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-22

Keywords:

reflection, professional self-awareness, vocal training, self-analysis, self-development, performance skills, critical thinking, pedagogical strategies

Abstract

The article examines reflection as an integral component of professional self-awareness in vocal students. Reflection is defined as an important psychological-pedagogical mechanism that helps students achieve a deeper understanding of their performance activities, analyze their strengths and weaknesses, and build effective strategies for self-improvement. Aim of the study is to determine the role of reflection in the vocal training process and justify the methodological approaches to its development. Emphasis is placed on the fact that reflection not only helps students become aware of their mistakes and achievements, but also fosters a responsible attitude towards professional development, motivating them to learn, exercise self-control, and build emotional resilience. Novelty lies in highlighting the interconnection between reflection and the need for professional self-awareness, which is a determining factor in the formation of an individual creative style. Key factors influencing this process are identified, including the level of motivation to learn, students’ personal characteristics, teaching methodology, and the overall educational context. Methods for developing reflective skills in the vocal training process are outlined, including working with audio and video recordings of students’ own performances, applying self-analysis, discussing performances in groups, using reflective questions, and receiving constructive feedback from instructors. Special attention is given to the role of the teacher in creating a favorable educational environment that stimulates reflection and professional self-awareness in students. Conclusions emphasize that developing reflective skills is a key condition for the professional development of a vocalist, as it fosters independence, critical thinking, and a conscious approach to performance. The methods proposed in the article can be used by vocal instructors to enhance the learning process, contributing not only to the students’ professional growth but also to expanding their creative potential.

References

Брилін Б. А., Козир А. В. Здатність до мистецької рефлексії як ознака фахової майстерності майбутніх учителів музики. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. 2010. Вип. 1 (31). С. 11–18.

Вихрущ В. О. Педагогіка рефлексії у професійній діяльності викладача вищого навчального закладу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. Драгоманова. Серія Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Вип. 60. С. 86–90.

Іващенко А. І. Професійна рефлексія як механізм саморозвитку майбутніх психологів : дис. ….канд. психолог. наук :19.00.07. Київ, 2020. 239 с.

Носко Л. Методологія поняття рефлексії як психолого-педагогічної категорії. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка НАПН України. 2015. Вип. 28. С. 354–364.

Олексюк О. М. Сучасна музична освіта : інноваційний аспект. Вісник «Педагогіка». 2001. № 5. С. 5−12.

Поняття «професійна рефлексія» та її значущість у практичній діяльності майбутнього психолога. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2015. Вип. 128. С. 116–120.

Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька : навчальний посібник. Тернопіль : Богдан. 2005. 360 с.

Стахевич О.Г. Основи вокальної педагогіки : навчальний посібник. Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка. 2002. 92 с.

Чжан Цзінцзін. Методика формування мистецької рефлексії майбутнього вчителя музики в процесі вокального навчання: автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2016. 20 с.

Published

2025-04-24

How to Cite

OVSIIUK Н., & MAKOVINSKA О. (2025). REFLECTION AS AN INTEGRAL COMPONENT OF PROFESSIONAL SELF-AWARENESS IN THE PROCESS OF VOCAL TRAINING. Fine Art and Culture Studies, (1), 156–160. https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-22