CHORAL STYLE OF Y. ISCHCHENKO IN THE VALUE CONTEXT OF UKRAINIAN MUSICAL CULTURE
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-57Keywords:
creative personality, choral style, genre priority, value context, value orientation, individual composer’s styleAbstract
The article highlights the value-semantic and genre-stylistic aspects of the choral work of the outstanding Ukrainian composer Y. Ishchenko. The purpose of the work is to determine the specific features of Y. Ishchenko’s choral style in their correlation with the value context of Ukrainian musical culture. The research methodology is based on a complex combination of the principles of interdisciplinary, systemic, culturological methods and the musicological method of genre-stylistic analysis. The scientific novelty of the work is determined by its axiological perspective, aimed at understanding the value orientations of Y. Ishchenko’s choral work as meaning- and style-forming factors. Conclusions. The study of the choral work of Y. Ishchenko in the context of the systemic unity of the objective and subjective factors of creative activity contributes to a deeper understanding of the artistic principles of the embodiment of the value orientations of Ukrainian musical culture in the choral style of the composer. For Y. Ishchenko’s choral style, its genre parameter is especially indicative, since it demonstrates the dominance in the choral heritage of the composer of such genre forms as the choral cycle (the textual basis of which is a wide range of Ukrainian poetry of the 20th century) and the psalm (the basis of which is a canonical-liturgical text). These genre forms accompanied the composer in different periods of his creative biography. The unity of the objective and subjective parameters of Y. Ishchenko’s choral style can be explained from the point of view of understanding the semantic potential of creative activity as the reproduction of historical experience in its perspective possibilities, or the transformation of cultural and value universals into text forms («transformation of things into sentences»). In this case, the objective parameter (historical experience, cultural and value universals) is the genre-style complexes of folklore and canonical-liturgical musical traditions. And the subjective parameter (text forms as promising opportunities) is implemented in the personal-interpretative plane of creative rethinking of objective indicators.
References
Берегова О. М. Інтегративні процеси в музичній культурі України ХХ–ХХІ століть: монографія. Київ: Ін-т культурології НАМ України, 2013. 232 с.
Бондар Є. М. Художньо-стильовий синтез як феномен сучасної хорової творчості: монографія. Одеса: Астропринт, 2019. 388 с.
Воронкова В. Г. Метафізичні виміри людського буття (проблеми людини на зламі тисячоліть): монографія. Запоріжжя: Павел, 2000. 176 с.
Герчанівська П. Е. Індивід, суб’єкт, особистість, індивідуальність як базові концепти теоретичної культурології: нові підходи і стратегії. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. Вип. ХХХІІІ. Київ: Міленіум, 2014. С. 78–86.
Іщенко Ю. Моя гармонія. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. 2004. Вип. 37. C. 115–127.
Кримський С. Б. Культура розкриває внутрішню безмежність людини. Культурологічна думка: щорічник наукових праць. Київ: Ін-т культурології АМУ, 2009. № 1. С. 18–26.
Морщакова О. Єдність культури та особистості: феномен творчості. Психологія і суспільство. 2006. № 3. С. 70–80.
Морщакова О. Музична творчість і суб’єктивований світ митця: контекст культуротворення. Траектория науки. 2016. Т. 2. № 10. С. 217–228.
Овчарук О. В. Парадигмальні виміри ідеалу людини у просторі культури ХХ – початку ХХІ століття: дис. … докт. культур.; спец. 26.00.01 — теорія та історія культури (034 – культурологія). Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2018. 426 с.
Adler A. Superiority and social interest: A collection of later writings II H.L. R.R. Ansbacher (Eds.). Evanston, IL: Northwestern University Press. 1964.
Maslow A.H. Motivation and personality (3nd.). New York: Harper and Row, 1987. 395 р.
Negus K., Pickering M. Creativity, Communication and Cultural Value. London – Thousand Oaks – New Delhi. SAGE Publications, 2004. 177 с.