THE EMOTIONAL AND INTONATIONAL TRANSFORMATION OF THE IMAGE OF CIO-CIO-SAN IN GIACOMO PUCCINI’S “MADAMA BUTTERFLY”
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-14Keywords:
G. Puccini, “Madama Butterfly”, Cio-Cio-San, culture, late romanticism, opera textAbstract
The article is devoted to a comprehensive analysis of the image of Cio-Cio-San from Giacomo Puccini’s opera “Madama Butterfly” in the context of the cultural opposition between East and West, which unfolds in the musical and dramaticspace of the work. The aim of the study is to identify the artistic, dramatic, musical, stylistic and ideological parameters of the main character, as well as to comprehend her symbolic role. The methodological basis of the research is basedon integrative approaches: interdisciplinary analysis (musicological, cultural, philosophical and aesthetic), the methodof comparative analysis of musical and dramatic structures, a semiotic approach to the opera text, as well as elements of hermeneutic interpretation. Particular attention is paid to intonational and dramatic means that reveal the inner world of the heroine. The scientific novelty of the work lies in the attempt to interpret the image of Cio-Cio-San as a concentrated expression of the cultural crisis on the verge of modernity and post-Romanticism, as well as in highlighting the aspectof the relationship between the musical image of the heroine and the category of “tragic” in the composer’s interpretation.The image of Cio-Cio-San is examined through the prism of the culture/civilization antinomy as a key concept of the opera’sdramaturgy. The conclusions emphasize that Cio-Cio-San appears as an embodiment of moral integrity, inner strengthand sacrificial love against the background of the rationalistic and cynical world represented by Pinkerton. This conflicttakes on the character of a deep civilizational drama, relevant not only to the time of the opera’s creation but also tocontemporary humanitarian discourse. The image of Cio-Cio-San is defined as an artistic archetype in the intercultural aspect – as a symbol of the clash and interpenetration of civilizations, which is reflected in the drama and musical fabricof the work. The complexity of this image opens up prospects for interdisciplinary analysis and actualizes the need for new research approaches in the study of late opera romanticism.
References
Ван Чуньмей. Художня специфіка жіночих образів оперного веризму у вокальному виконавстві. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Харків : Вид-во Товариство С. А. М., 2012. Вип. 34. С. 383–393.
Кисла С. Образ Чіо-Чіо-Сан з опери «Мадам Баттерфляй» у контексті оперних пошуків Джоаккіно Пуччіні. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип 37, том 2. С. 21–26.
Корчова О. Музичний театр Джакомо Пуччіні в мистецькому контексті першої чверті XX століття (на матеріалі пізньої творчості композитора) : автореф. канд. дис. мистецтвознавства : 17.00.02. Київ, 2004. 18 с.
Лю Бінцян. Веризм та його аналогії в музичному мистецтві Європи і Китаю : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Одеська держ. музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2006. 16 с.
Чжан Ївень. Оперна творчість Дж. Пуччіні як феномен пізньоромантичного розуміння теми «вічно жіночного». Музичне мистецтво і культура: Науковий вісник Одеської національної музичної академії ім. А. В. Нежданової. Одеса : Астропринт, 2017. Вип. 25. Кн. 1. С. 76–86.
Черкашина-Губаренко М. Музика і театр на перехресті епох. Суми : Наука, 2002. Т. 1. 184 с.
Черноіваненко В. В. Європа Освальда Шпенглера. Сучасність. 2007. № 1–2. С. 150–156.
Юдiн А. Традиційні та новаторські риси інтерпретації головного жіночого образу опери Дж. Пуччіні «Мадам Баттерфляй» у сценічній практиці театру Arena di Verona. Молодий вчений. 2020, 1 (77), 68–71. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-1-77-15
Garner Mosco. Madam Butterfly – A Guide to the Opera. Masterworks of Opera. Foreword by Victoria de los Ángeles. London : Barrie & Jenkins, 1979. 160 р.
Puccini, Giacomo. Madama Butterfly: in Full Score. Milan. G. Ricordi, 1907. Reprint, New York: Dover, 1990. 483 p.
Studi Pucciniani. Rassegna sulla musica e sul teatro musicale nell’epoca di Giacomo Puccini. Vol. 5: Dalla genesi delle opere alla ricezione nel film. Lucca: Centro studi Giacomo Puccini, 2018. 288 р.