THE PROBLEM OF UKRAINE’S REPRESENTATION IN GLOBAL CINEMA: AN ACADEMIC DISCOURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-26

Keywords:

global culture, cultural stereotypes, cinematography, images of Ukraine, representation, image

Abstract

In the article, the current state of research on the representation of Ukraine in global cinema is examined, with particular attention to the impact of audiovisual art on the formation of mass consciousness and the international image of the Ukrainian nation. The study highlights how cinematic images shape viewers’ perceptions of the “Other,” especially in relation to the cultural, political, and historical context of Ukraine.The purpose of the paper is to systematize academic approaches to the study of Ukrainian imagotypes in foreign cinema and to outline the main types of representations found in the works of both Ukrainian and international scholars.The article also analyzes current trends and shifts in cultural narratives related to Ukraine. Methodology. To achieve this aim, the study employs a combination of methods, including a cultural studies approach, systemic analysis, empirical observation, and content analysis. These tools enable a nuanced interpretation of filmic texts and their broader discursive implications.Scientific novelty lies in the systematic generalization of scholarly sources that address the representation of Ukraine and Ukrainians in audiovisual media–materials that had previously been studied in a fragmented manner. The article also identifies three dominant research perspectives (Soviet-Russian, Polish, and Hollywood), each offering insight into how the image of Ukraine has evolved from stereotypical depictions to more multifaceted portrayals.Conclusions. In the academic discourse, a majority of studies prior to 2014 focused on negative or superficial representations of Ukraine. However, since the Euromaidan, there has been a growing interest in Ukrainian themes, accompanied by partial shifts in visual stereotypes. Researchers note the emergence of more positive portrayals–such as heroic narratives and depictions of the struggle for independence–while simultaneously emphasizing the persistence of entrenched negative tropes, especially in Russian cinema. The findings indicate that outdated and stereotypical images continued to dominate up until 2014. The article advocates for deeper research and the creation of objective representations that can reflect the true potential of Ukrainian culture.

References

Даберт Д. Українські мотиви в польському кіно. Проблеми слов’янознавста, 2002. Вип. 52. С. 118–124.

Новікова Л. Динаміка зміни іміджу України в аудіовізуальному мистецтві XXI століття. Матеріали до української етнології. 2022. Вип. 21 (24). С. 112–116.

Леньо П. Україна та українці в образах і стереотипах західного кіно (1991–2013 рр.). Науковий вісник Ужгородського університету. 2014. Вип. 1 (32). С. 129–134.

Мельник Л., Грек І. Філософія українофобської пропаганди в російському кінематографі. Культурологічний альманах. 2024. Вип. 1 (9). С. 219–226.

Семеній А. О., Бут О. М. Образ ворога у радянському українському кіно 1919–1939 рр. Вісник студентського наукового товариства ДонНУ імені Василя Стуса. Вип. 12. С. 116–120.

Семеній А. Антиукраїнська пропаганда в сучасному російському історичному кінематографі. Вісник студентського наукового товариства ДонНУ імені Василя Стуса. 2022. Вип. 1 (14). С. 83–87.

Пархітько О. В., Данилов В. Ю. Особливості висвітлення війни в Україні у проросійському кінематографі. Міжнарожний гуманітарний університет. Інноваційні підходи до формування багатомовної та полікультурної компетенції в умовах викликів сьогодення. 2023. С. 345–349.

Пижик А. Втілення в радянському художньому кіно образів «ворога» та «героя» періоду Української революції 1917–1921 рр. Науково-теоретичний альманах Грані. 2018. Вип. 21 (6). С. 28–38.

Саїд Е. Культура й імперіялізм. Київ. Критика. 2007. С. 54.

Черкавський П. Близькі незнайомці. Образ України в польському кіно після 1989 року. Studia Filmoznawcze, 2016. 37. С. 257–269.

Hall Stuart. “Encoding, Decoding.” The Cultural Studies Reader. Ed. Simon During. 2nd ed. New York : Routledge. 1999. P. 507–517.

Ostapchuk Tetiana. Encoding and Decoding ‘Imagined Ukraines’ in American Movies. “(Pop) Cultures on the Move: Transnational Identifications and Cultural Exchange Between East and West”. University Press Presses Universitaires de la Sarre, 2018. 168. P. 51–66.

Katchanovski Ivan. Politically Correct Incorrectness: Kazakhstan, Russia, and Ukraine in Hollywood Films. In Annual Meeting of the American Political Science Association, Chicago, 2007.

Kozachok Artem. The Images of Ukraine in the Foreign Film Industry. Діалог культур у Європейському освітньому просторі. Київський національний університет технологій та дизайну. 2023. С. 217–221.

Published

2025-08-28

How to Cite

VERBIN О. (2025). THE PROBLEM OF UKRAINE’S REPRESENTATION IN GLOBAL CINEMA: AN ACADEMIC DISCOURSE. Fine Art and Culture Studies, 2(3), 198–204. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-26