FEATURES OF THE PSYCHOLOGICAL INTERPRETATION OF HUMANS IN THE ART OF EUROPEAN PAINTING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-31

Keywords:

painting styles, human psychology, era, art, artistic and aesthetic values, individual characteristics of a person

Abstract

The purpose of the article is to study and substantiate the psychological interpretations of a person in different artistic styles of European painting, the change and dynamics of the development of visual interpretations of the character. The article analyzes the relationship of various styles of painting with social practices throughout the historical development of European culture: how culture in society, including art, is related to the formation of personality, human individuality; the relationship of styles and types of painting with the psychological characteristics of the consumer of fine art, the viewer of paintings of various styles.Art is a unique mechanism for the development of human personality, which shapes one’s worldview, creates a deep, dynamic, emotional picture of the world, and this is especially true in such a young country as Ukraine. Only a well- rounded, aesthetically developed person of culture in a broad sense is a worthy citizen and patriot.Methodology. The article examines the relationship between different styles of painting and the psychological characteristics of people interested in art. The level of connection between the interest in art of various styles of European painting, namely, Renaissance, Baroque, Classicism, Impressionism, Realism, etc., various forms of modernism, including Abstractionism, Surrealism and the formed individual life practices of the viewer is investigated. Emphasis is placed on the recipients’ interest (taking into account social, political, domestic, etc. factors) in the main styles of painting, such as religious, Renaissance, Baroque, classical, realistic, abstract, surrealistic, etc.Conclusions. The development of the art of European painting has psychologically interpreted the characters of paintings in different ways: from mystical and religious interpretation to romantic, from contemplative classical to instantly impressionistic, and even surrealistic. It turns out that the preference for different styles of painting is related to the result of the development of society, human life experience, individual practices and psychological characteristics of the viewer.

References

Дроздова М. А. Психологія мистецтва: навчальний посібник для студентів. Ніжин: Аспект-Поліграф, 2006. 104 с.

Клименко В. В. Психологія творчості / В. В. Клименко. Київ, 2006. 479 с.

Кулка І. Психологія мистецтва. Вид: Гуманітарний центр Харків. Харків. 2019. 556 с.

Питлюк-Смеречинська О. Д., Скаканді Ю. Ю. Психолого-педагогічні особливості впливу живопису на процеси самовираження особистості. Вісник ХДАДМ. № 3. 2014. С. 83–88.

Мартинюк Ю.О. Особливості сприйняття живопису як результат життєвого шляху особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. Вип. 2020. С. 404–15.

Мартинюк Ю. О. Особливості виховання як чинник формування Уподобань стилів у живописі. Вісник Львівського університету. Серія Психологічні науки. 2020. Випуск 6. С. 100–107.

Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. Київ : Либідь, 2003. 376 с.

Сотська Г. І. Образотворче мистецтво як засіб формування естетичної культури майбутніх учителів образотворчого мистецтва. Вісник Чернігівського національного університету імені Т. Г. Шевченка, 2012. № 97. С. 480–483.

Published

2025-11-07

How to Cite

BOLYUKH М. (2025). FEATURES OF THE PSYCHOLOGICAL INTERPRETATION OF HUMANS IN THE ART OF EUROPEAN PAINTING. Fine Art and Culture Studies, (4), 253–258. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-31

Issue

Section

FINE ARTS, DECORATIVE ARTS, RESTORATION