CONTEMPORARY PERFORMANCE TENDENCIES IN PIANO ART OF PIERRE-LAURENT AIMARD, ROGER MURARO, AND STEFFEN SCHLEIERMACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-18

Keywords:

piano performance, contemporary music, repertoire strategy, performance interpretation, Pierre-Laurent Aimard, Roger Muraro, Steffen Schleiermacher

Abstract

The purpose of the study is to identify and review the transformation of the repertoire paradigm in modern piano performance, as well as to characterize the performing approaches of the leading representatives of this trend: Pierre- Laurent Aimard, Roger Muraro, and Steffen Schleiermacher. The research aims to comprehend the creative work of these outstanding pianists, whose repertoire profile is being analyzed for the first time in the domestic musicological field. The relevance of the study is due to the need to systematize the immeasurable set of creative phenomena to create a complete picture of the contemporary musical environment. Methodology. The research is based on a three-vector approach that combines the analysis of fundamental works on musical interpretology and performance style. The method of reviewing individual artists was used, which allows for the study of the multifaceted activities of interpreters of the 20th–21st centuries. The typology of the universal creative personality by Olha Komenda, which defines a combination of at least three types of activity, was applied. The concept of communicative strategy, developed by Yuliia Nikolaievska, was also used to identify the vector and direction of communicative action within the «composer-performer-listener-researcher» system. The empirical basis of the work was the analysis of the discography and publications of the mentioned pianists. Scientific novelty. For the first time in the Ukrainian musicological field, a systematic analysis of the creative work of Pierre-Laurent Aimard, Roger Muraro, and Steffen Schleiermacher is being carried out. The transformation of the repertoire paradigm is explored, highlighting the correlation between universal types of repertoire profile construction and the focus on new music, which is a defining feature of contemporary performance art. It is proposed to consider the performing activities of these artists in the context of «project-based approach» and the «discursive concept of performance». The performing approaches of each of the pianists are summarized and systematized, revealing their individual repertoire concepts and their influence on contemporary musical culture. Conclusions. As a result of the study, it was established that a gradual change in the repertoire paradigm is taking place in contemporary piano art: from universal programs, characteristic of 20th-century pianists, to focused repertoire strategies oriented towards new music. The performing approaches of P.-L. Aimard, R. Muraro, and S. Schleiermacher demonstrate that specialization in contemporary music is not a rejection of classical principles but rather a sign of a deep understanding and expansion of the boundaries of repertoire strategy. This trend reflects the growing «project-based approach» in the artistic environment, where repertoire concepts become an independent artistic achievement, attesting to the high level of professional competence of the modern performer.

References

Гумінюк С. П., Ринденко О. В. Інтерпретація творів віденської класики в коментарях Альфреда Бренделя (до питання стилю виконавського коментаря). Актуальнi питання гуманiтарних наук. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2023. Вип. 60, Т. 1. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/60-1-13

Катрич О. Т. Стиль музиканта–виконавця (теоретичні та естетичні аспекти): монографія. Дрогобич : Відродження, 2000. 100 с.

Коменда О. І. Універсальна творча особистість в українській музичній культурі: дис. д-ра мистецтвознавства: 17.00.03. Київ: Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 2020. 519 с.

Ма Лінь. Сценічний образ піаніста як форма прояву індивідуального виконавського стилю : Дис. д–ра філософії / НМАУ імені П. І. Чайковського. Київ, 2024. 234 с.

Москаленко В. Г. Лекції з музичної інтерпретації. Київ : Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського, 2013. 134 с. URL : https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/V.-Moskalenko-Lektsiyi-z-muzichnoyi-interpretatsiyi-Navchalnij-posibnik.pdf

Ніколаєвська Ю. В. Homo Interpretatus в музичному мистецтві ХХ – початку ХХІ століть : монографія. ХНУМ імені І.П. Котляревського. Харків: Факт, 2020. 576 с.

Ніколенко Р. В. Стильові механізми виконавської та композиторської творчості Марка-Андре Амлена : Дис. д–ра філософії / ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків, 2021. 277 с.

Ринденко О. В. Нові сторінки в спадщині Мессіана: Славки Еро – концерт в гаригах Олів’є Мессіана в реконструкції Роже Мюраро. Věda a perspektivy. Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o., Česká republika. Praha, 2021. № 2 (2). С. 125-135. https://doi.org/10.52058/2695-1584-2021-2(2)-125-132

Сухленко І. Ю. Виконавський стиль Володимира Горовиця у руслі розвитку романтичної традиції : Автореф. дис. канд. мистецтвознавства. : спец. 17.00.03 Музичне мистецтво / ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків, 2011. 19 с.

Ушакова М. С. Сучасна музика у стратегіях творчої діяльності Розалін Тюрек. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: зб. наук. ст. ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків : ХНУМ, 2024. Вип. 71. С. 24-47. DOI https://doi.org/10.34064/khnum1-71.02

Шип С. В. Історично інформована інтерпретація музичного твору (НІР) у семіотичному аспекті. Південно-українські мистецькі студії. Видавничий дім «Гельветика», 2024 № 2 (5). С. 157-168. DOI https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.27

Юник Д. Г., Юник Т. І. Взаємозалежність детермінант індивідуально-виконавського стилетворення митця концертно-сценічної діяльності. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ, 2025. № 1 (66). С. 7–23. DOI: https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(66).2025.333473

Asimov, P. and Murray, C. B. Yvonne Loriod and the Practice of Analytical Memory. Music Analysis. The Society for Music Analysis and John Wiley & Sons Ltd. 2024. Vol. 43, Iss. 3. pp. 331-379. https://doi.org/10.1111/musa.12235

Finane Ben. Illuminating the Masters. Maurizio Pollini reveals his pathways in to Bach, Beethoven and Chopin, as well as to more modern composers. listenmusicculture.com. 2010. URL: https://www.steinway.com/news/features/illuminating-the-masters (Дата звернення: 12.08.2025).

Gewandhaus Orchester. (2017, 27 жовтня). Musica Nova. URL: https://www.gewandhausorchester.de/musicanova/(дата звернення: 01.05.2025).

Griffiths P. (2000, 5 березня). Maurizo Pollini: Embracing the Contemporary. The New York Times. URL: https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/library/music/030500ms-carnegie-pollini.html (дата звернення: 01.05.2025).

Kirshbaum Associates. (б.д.). Sir András Schiff. URL: https://www.kirshbaumassociates.com/artist.php?id=andrasschiff&aview=bio (дата звернення: 01.05.2025).

Kleinmichel A. (2020, 13 травня). Ich wollte Rockmusiker werden. Kreuzer Online Leipzig. URL: https://kreuzerleipzig.de/2020/05/13/ich-wollte-rockmusiker-werden (дата звернення: 06.05.2025).

Kurka I. (2022, 24 травня). 170 – Interview mit Steffen Schleiermacher. Neue musik leben. URL: https://neuemusikleben.podigee.io/169-neue-episode (дата звернення: 01.05.2025).

Lou Héliot (2021, 10 червня). Roger Muraro, le chant de l’âme. pianiste.fr. URL: https://pianiste.fr/roger-muraro-le-chant-de-lame/

Wilhelmer O. Steffen Schleiermacher: Der Avantgartainer. Texte und Gespräche. Verlagsgruppe Kamprad, Altenburg 2020. 224 p.

Wroe Nicolas. (2011, 01 January) Maurizio Pollini: a life in music. The Guardian. https://www.theguardian.com/culture/2011/jan/01/maurizio-pollini-interview-nicholas-wroe (дата звернення: 12.08.2025)

Schleiermacher-Leipzig.de. Steffen Schleiermacher. Discography URL: http://www.schleiermacher-leipzig.de/ (дата звернення: 01.05.2025).

Published

2025-11-07

How to Cite

PIVNENKO Д. (2025). CONTEMPORARY PERFORMANCE TENDENCIES IN PIANO ART OF PIERRE-LAURENT AIMARD, ROGER MURARO, AND STEFFEN SCHLEIERMACHER. Fine Art and Culture Studies, (4), 140–151. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-18