K. MYASKOV’S RHAPSODY «BAYDA» FOR BANDURA AND PIANO: SPIRITUAL-SENSE AND GENRE-INTONATIONAL SPECIFICITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-20Keywords:
bandura creativity of K. Myaskov, bandura, rhapsody “Baida” by K. Myaskov, genre, style, the art of kobzars in Ukraine, academic bandura performanceAbstract
The study summarizes the genre-stylistic and intonational features of K. Myaskov’s rhapsody «Bayda», which is in demand in modern academic bandura performance practice. The purpose of the work is to identify the poetic-intonational uniqueness of K. Myaskov’s rhapsody «Bayda» in the context of genre-stylistic searches of Ukrainian musical culture of the mid-20th century and the processes of academization of bandura instrumentalism. Methodology of the work. Essential for this work are genre-stylistic, intonational, musical-culturological, as well as analytical-musicological research methods. The scientific novelty of the work is determined by the fact that it first presents analytical generalizations regarding the genre-intonational specificity of K. Myaskov’s rhapsody «Bayda», which is one of the brightest examples of academic bandura instrumentalism of the 20th century. Conclusions. The modern stage of development of bandura, original bandura creativity and performance genetically goes back to the ancient traditions of Ukrainian culture and its spiritual and ethical guidelines. Bandura art was formed in direct connection with kobzarism, the culture of the Ukrainian Cossacks and the living folklore practice associated with them, which in the 20th and early 21st centuries is the subject of active revival and creative assimilation within the framework of academic bandura art. The sound image of the bandura has become a vivid embodiment of the heroic and patriotic spirit of Ukrainians, their culture, spirituality and national worldview, in which the past and the present are organically combined. The work of the outstanding Ukrainian composer K. Myaskov is a significant contribution to the development of academic bandura art and the expansion of its performing and pedagogical repertoire, formed against the background of Ukrainian musical neo-folklorism of the middle and second half of the 20th century. A striking example of this kind of work can be considered the rhapsody («concert piece») «Bayda», which is also in demand in modern bandura performance practice. The genre and style indicators of this work, based on the intonations of Ukrainian folklore sources («Song about Bayda» and «Oh, the girl walked along the bank»), are formed at the intersection of typological features of rhapsody, concerto, and variation cycle. The structurally analyzed composition by K. Myaskov has the features of a freely interpreted sonata form, within which the traditions of romantic European instrumentalism are organically combined with the neo-folkloric direction of the development of thematics, indicative of Ukrainian music of the 20th century.
References
Бандурне мистецтво XXI століття: тенденції та перспективи розвитку: Збірник матеріалів II Міжнародної науково-практичної конференції. Київ, 12-13 жовтня, 2006. Київ: ДАКККіМ, 2006. 192 с.
Бобечко О. Ю. Бандурне мистецтво ХХ століття в контексті процесів фемінізації: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка. Львів, 2013. 20 с.
Брояко Н. Б. Теоретичні аспекти виконавської майстерності бандуриста: Монографія. Івано-Франківськ: Обласна друкарня, 1997. 150 с.
Буга О. П. Костянтин Мясков: вокальна і бандурна творчість у сфері народно-інструментального виконавства: наукове обґрунтування творчого мистецького проєкту: 025 – Музичне мистецтво, 032 – Культура і мистецтво / НМАУ імені П. І. Чайковського. Київ, 2022. 130 с.
Давидов М. Історія виконавства на народних інструментах (Українська академічна школа): підручник. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2010. 592 с.
Дмитро Вишневецький як дзеркало козацької міфології. URL: https://day.kyiv.ua/article/istoriya-i-ya/dmytrovyshnevetskyy-yak-dzerkalo-kozatskoyi-mifolohiyi (дата звернення: 23.08.2025).
Дружга І. С. Сучасна бандуристка: композиторські пошуки та виконавські перспективи: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського. Харків, 2021. 215 с.
Дутчак В. Г. Бандурне мистецтво українського зарубіжжя в національному музично-культурному процесі ХХ – початку XXI ст.: автореф. дис. … доктора мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / ІМФЕ імені М. Т. Рильського. Київ, 2014. 40 с.
Єременко О. Синкретичність еволюції кобзарства: від історичного явища до художнього образу. Синопсис: текст, контекст, медіа. 2014. № 3. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/stkm_2014_3_5 (дата звернення: 25.08.2025).
Жеплинський Б. М., Ковальчук Д. Б. Українські кобзарі, бандуристи, лірники. Енциклопедичний довідник. Львів: Галицька видавнича спілка, 2011. 316 с.
Зінків І. Я. Бандура як історичний феномен [монографія]. Київ: ІМФЕ імені М. Т. Рильського НАН України, 2013. 447 c.
Клапчук В. М. Бандурне мистецтво України середини XVIII – початку XXI ст.: соціокультурний вимір: дис. … доктора філософії: 03 – Гуманітарні науки, 032 – Історія та археологія / Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя. Ніжин, 2024. 317 с.
Колесса Ф. Українські народні музичні інструменти: музикознавчі праці. Київ: Наукова думка, 1970. 592 с.
Кушпет В. Старцівство: мандрівні старці-музиканти в Україні (ХІХ – поч. ХХ ст.). Київ: Темпора, 2007. 592 с.
Лісняк І. М. Академічне бандурне мистецтво кінця ХХ – початку XXI століття як відображення провідних тенденцій розвитку сучасної української музичної культури: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / ІМФЕ імені М. Т. Рильського, 2017. 24 с.
Матвіїв Г. В. Звукообразні чинники сучасної бандурної творчості: інструментально-виконавський авторський підхід: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2021. 190 с.
Морозевич Н. В. Бандурне мистецтво як культурне надбання сучасності: автореф. дис… канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Одеська державна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2003. 16 с.
Ніколенко О. І. Оригінальна інструментальна бандурна творчість в аспекті жанрово-стильової еволюції: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка. Львів, 2011. 16 с.
Підгорбунський М. А. Кобзарський дух в Україні (XVI–XIX ст.): автореф. дис. … канд. історичних наук: 17.00.01 – Теорія та історія культури / Київський національний університет культури і мистецтв. Київ, 2004. 20 с.
Пісня про Байду. URL: http://prosvit.in.ua/literature/songs/pisnya-pro-baydu.html (дата звернення: 23.08.2025).
Самчук Улас. Живі струни. Бандура і бандуристи. Детройт: Видання Капели Бандуристів імені Тараса Шевченка, 1976. 467 с.
Слюсаренко Т. Бандурне виконавство як явище національної української культури: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2016. 20 с.
Стельмашенко О. А. Костянтин Мясков. 1-е вид. Київ: Музична Україна, 1981. 48 с.
Хай М. Музично-інструментальна культура українців (фольклорна традиція), ред. Н. Хом’як. Київ–Дрогобич, 2007. 544 с.
Хоткевич Г. Бандура та її можливості / ред. В. Мішалов. Харків: Глас-Майдан, 2007. 96 с.
Черемський К. Традиційне співоцтво. Українські співці-музиканти в контексті світової культури. Харків: Атос, 2008. 248 с.
Черемський К. Шлях звичаю. Харків: Глас, 2002. 445 с.






