ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ КОНЦЕРТНОГО ЖАНРУ ДЛЯ ТУБИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-6

Ключові слова:

мідні духові інструменти; виконавське мистецтво; жанр; концерт; туба.

Анотація

У статті викладено історію становлення та розвитку жанру концерту для туби як системного, багатоскладового явища. Зазначається, що з моменту створення, туба в оркестрі, духовому оркестрі та інших ансамблях відігравала чітко визначену роль, яка мала забезпечувати басову лінію та основну гармонію в ансамблі. Сама ідея соло на тубі, не кажучи вже про повний концерт, у перші роки здавалася неймовірною. У ХХ столітті завдяки новаторським композиторам і виконавцям ми спостерігаємо переосмислення ролі інструменту та відкриття його більшого потенціалу. Мета статті – простежити шляхи формування та еволюції концертного жанру для туби. Методологія дослідження базується на наступних методах:- описовому – при висвітленні процесу розвитку тубного виконавства в концертному жанрі та його особливостей; – аналітичному – при дослідженні виконавської творчості гри на тубі на різних етапах її становлення; системному та компаративному методах. Наукова новизна полягає у спробі сформувати лінію послідовної еволюції жанру концерту для туби та визначити його періодизацію. Висновки. Концерт є одним із провідних жанрів, який дозволяє продемонструвати весь спектр виражальних і технічних можливостей туби. Все частіше можна спостерігати спроби узагальнити творчість композиторів у концертному жанрі – від його зародження до ХХІ століття. За останні десятиліття цей жанр пройшов значний еволюційний шлях і зазнав найінтенсивніших різнобічних змін. Становлення жанру концерту для туби припадає на 40–50-ті роки XX століття. Разом із концертами для труби, валторни та тромбона він утворює певну рангову структуру – концерт для мідних духових інструментів, який загалом матиме, певні спільні риси, властиві лише цій групі. Засновниками жанру концерту на тубі є відомі виконавці та композитори Р. Воган-Вільямс, Е. Грегсон, Е. Боцца, М. Арнольд, І. Елгізер, Л. Колодуб. У творчості українських композиторів також можна спостерігати використання максимального арсеналу виразових можливостей туби. Особливо відзначено новаторського представника київської національної композиторської школи В. Рунчака, знаменитий цикл «Homo ludens» у ньому – твір «Homo ludens VIII» – три присвяти для туби соло (2011). Проаналізовано та виявлено основні напрямки жанрово-стильової модифікації сучасного концерту для туби.

Посилання

Громченко В. Духове соло в європейській академічній композиторській та виконавській творчості ХХ – початку ХХІ ст. (тенденції розвитку, специфіка, систематика): монографія. Київ – Дніпро: ЛІРА, 2020. 304 с.

Громченко В. Твори для туби соло як квінтесенція композиторської художньо-творчої ідентифікації інструмента. Музикознавча думка Дніпропетровщини : зб. наук. праць ДАМ ім. М. Глінки. 2018. В. 15. С. 127–137.

Палійчук І. Жанр концерту для туби у творчості європейських композиторів ХХ століття. Наукові записки. Випуск 2. Серія: Мистецтвознавство. Тернопіль, 2012. 27 с.

Палійчук І. Український концерт для мідних духових інструментів: (1950–2000): формування, усталення, модифікації жанру: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства. Київ, 2007. 20 с.

Douglas Joseph Shabe, “A Stylistic and Comparative Analysis of Edward Gregson’s Tuba Concerto,” Long Beach: California State University (1999) 31.

Michael A Fischer, “Ralph Vaughan Williams: An interpretive analysis of Concerto for Bass Tuba,” University of North Texas (1999) 7.

Morris, R. Winston, Guide to the Tuba Repertoire, Second Edition: The New Tuba Source Book (Bloomington: Indiana University Press, 2006).

Palton, George. The History and Development of the Tuba. (2008).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

ДУТЧАК, М. (2025). ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ КОНЦЕРТНОГО ЖАНРУ ДЛЯ ТУБИ. Fine Art and Culture Studies, (1), 36–41. https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-6

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО