ІМАГОТИПИ УКРАЇНЦІВ У ГОЛЛІВУДСЬКИХ АУДІОВІЗУАЛЬНИХ ТВОРАХ (1991–2021 РР.)
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-47Ключові слова:
культурні стереотипи, аудіовізуальне мистецтво, імаготип, голлівудський кінематограф, Україна, українціАнотація
У статті досліджуються образи українців в американському кінематографі на прикладі продукції голлівудського виробництва 1991–2021 рр. Мета запропонованої розвідки полягає у визначенні основних імаготипічних образів українців закордоном, висвітленні їх характеристик. В основі методології дослідження виступає імагологічний метод аналізу кінематографічних творів у поєднанні з прийомами та методами семіотичного та контент-аналізу, методами порівняння та синтезу. Наукова новизна полягає у висвітленні стереотипних образів українців в голлівудських аудіовізуальних творах періоду незалежності, визначенні найпоширеніших імаготипів, які формують імідж України в західних суспільствах та медіа. Висновки. Дослідження виявило, що стереотипи про українців, що відтворюються у фільмах та серіалах періоду 1991–2021 рр., спираються на стійкі стереотипи і майже не еволюціонують протягом вказаного періоду. На основі систематизації та аналізу кінопродукції голлівудського виробництва визначено три найпоширеніші імаготипи у зображенні українців: «ворог», «спокусник», «імігрант». Кожен з представлених імаготипів містить згадки про Україну та українців, які переважно представлені як войовничі (часто – жорстокі) та розбещені, аморальні іммігранти з країни третього світу, схильні до порушення законів або як носії патріархального (відсталого) світогляду та традиційних цінностей. Виявлено, що більшість образів українців в розумінні голлівудських сценаристів мають тісний зв’язок з Росією та минулим у складі СРСР і часто інтерпретуються як «єдиний народ». З’ясовно, що від початку українсько-російської війни кількість українських персонажів у голлівудському кіно суттєво зменшилася.
Посилання
Новікова Л. Кінематографічний імідж України й українців: західна складова. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого. 2009. Вип. 4–5. С. 202–215.
Леньо П. Україна та українці в образах і стереотипах західного кіно (1991–2013 рр.). Науковий вісник Ужгородського університету. 2014. Вип. 1 (32). С. 129–134.
Пижик А.М. Втілення в радянському художньому кіно образів «ворога» та «героя» періоду Української революції 1917–1921 рр. Науково-теоретичний альманах Грані. 2018, 21.6. С. 28–38.
Тимофеєнко А. Імагологічний метод дослідження культурних текстів (на прикладі кіноматеріалів). Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Культурологія. 2018. Вип. 29. С. 135–139.
Тимофеєнко А. Образ Японії в західному кінематографі: стан дослідженості. Культура України. Серія: Культурологія. 2017. Вип. 58. С. 111–118.
Черкавський П. Близькі незнайомці. Образ України в польському кіно після 1989 року. Studia Filmoznawcze, 2016. 37. С. 257–269.
Gerbner G. On content analysis and critical research in mass communication. Against the mainstream: The selected works of George Gerbner. In M. Morgan (Ed.). New York: Peter Lang, 2002. P. 62–87.
Goddard A., Patterson L. M. Language and Gender. London: Psychology Press, 2000. 122 p.
Katchanovski I. Politically Correct Incorrectness: Kazakhstan, Russia, and Ukraine in Hollywood Films. In Annual Meeting of the American Political Science Association, Chicago. 2007. 32 p.
Lippman W. Public Opinion. New York, London: The Free Press. A Division of Macmillan Publishing Co., Inc. New York; Colier Macmillan Publishers, London, 1949. 218 p.