ІНТЕРНЕТ-ПРОСТІР ЯК СЕРЕДОВИЩЕ ФОРМУВАННЯ МЕДІАКУЛЬТУРИ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-56Ключові слова:
медіакультура, інтернет-простір, медіамистецтво, медіаграмотність, цифрова трансформація, освітній процес, критичне мислення, етичні стандартиАнотація
Дослідження акцентує на впливі інтернет-простору на формування медіакультури особистості, підкреслюючи його важливу роль в освітньому процесі. Інтеграція медіакультури вимагає застосування інноваційних підходів, які об’єднують медіамистецтво, цифрову грамотність, міждисциплінарну співпрацю та етичні принципи, що сприяють розвитку критичного мислення та творчої активності. Метою статті є аналіз освітнього потенціалу інтернет-простору, оцінка ролі медіамистецтва у формуванні медіакультури та визначення основних проблем впровадження медіаосвітніх практик у цифровому освітньому середовищі. Методологія дослідження базується на системному підході до вивчення інтернет-простору як медіакультурного середовища, а також на використанні міждисциплінарних методів і порівняльного аналізу освітніх практик інтеграції медіакультури в освітній процес. У результатах з’ясовано, що інтернет-простір сприяє розвитку медіакультури завдяки інтерактивності, персоналізації та мультимедіа. Медіамистецтво, відповідно, стимулює творчість, етичне спілкування та соціальну відповідальність. Однак існують проблеми, зокрема фрагментація методологій, відсутність стандартизованих систем оцінювання медіаграмотності та недостатня підготовка викладачів до інтеграції медіаосвіти. У дослідженні систематизовано підходи до інтеграції медіакультури в освітній процес і визначено важливі чинники, що впливають на її ефективність, надаючи нового розуміння впливу цифрової трансформації на освіту та практики залучення медіа. У висновках підкреслено, що Інтернет-простір є важливим фактором формування медіакультури завдяки своїй здатності до інтерактивності, персоналізації, мультимедійності та глобалізації. Медіамистецтво є важливим інструментом розвитку творчого мислення, етичних норм та соціальної відповідальності. Застосування інноваційних технологій, таких як штучний інтелект, віртуальна й доповнена реальність, суттєво розширює можливості медіаосвіти, створюючи нові перспективи для навчання та творчого самовираження.
Посилання
Волошенюк О. В. Методика формування умінь з медіаграмотності на заняттях з інтегрованого курсу «Мистецтво» в НУШ. International scientific and practical conference (Wloclawek, February 26–27, 2021). Wloclawek, 2021. P. 63–66. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/download/108/2986/6344-1?inline=1 (дата звернення: 02.12.2024).
Дегтярьова Г. Візуалізація як важливий засіб ефективної комунікації в процесі навчання. Соціальні комунікації: теорія і практика. 2020. Т. 10. № 1. С. 93–110. URL: https://new.comteka.com.ua/index.php/journal/article/view/36 (дата звернення: 02.12.2024).
Піщанська В. М. Освітні функції медіа в просторі культури ХХІ століття. Новітні дослідження культури і мистецтва: пошуки, проблеми, перспективи: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Київ, 18 травня 2023 р.). Київ: НАКККіМ, 2023. С. 258–261.
Pishchanska V., Altukhova A., Prusak Y., Kovmir N., Honcharov A. Gamification of education: innovative forms of teaching and education in culture and art. Revista Eduweb. 2022. Vol. 16. № 2. P. 119–133. DOI: https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2022.16.02.8
Зінчина О. Медіасоціалізація сучасної молоді: виклики і відповіді. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». 2017. Вип. 39. С. 332–339.
Немеш О. Вплив медіа на соціалізацію сучасної молоді. Психологія: реальність і перспективи. 2020. № 14. С. 166–176. DOI: https://doi.org/10.35619/prap_rv.vi14.166
Хрінік Є. Аналіз готовності майбутніх вихователів до формування медіакультури у дітей старшого дошкільного віку. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 48. Т. 2. С. 260–265. URL: http://aphn-journal.in.ua/archive/48_2022/part_2/48-2_2022.pdf#page=260 (дата звернення: 02.12.2024).
Седляр Ю. О., Стадниченко О. І. Соціальні медіа як сучасна комунікаційна технологія. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2023. № 41. С. 105–110. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/45813/ (дата звернення: 02.12.2024).
Грабарчук О. М. До питання історичного розвитку аудіовізуальної медіакультури. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого. 2019. № 25. С. 134–137. DOI: https://doi.org/10.34026/1997-4264.25.2019.188341
Медіазнавчі студії в євроінтеграційному дискурсі України: колективна монографія / За ред. В. Л. Іващенко. Київ: ДП «Експрес-об’ява», 2022. 200 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/50048/2/Monografija_11.07.2022_compressed.pdf#page=73 (дата звернення: 02.12.2024).
Barnett C. Culture and democracy: Media, space and representation. Edinburgh University Press, 2019.
Hutchinson J. Digital intermediation: Unseen infrastructures for cultural production. New Media & Society. 2023. Vol. 25. № 12. P. 3289–3307. DOI: https://doi.org/10.1177/14614448211040247
Kellner D. Media culture: Cultural studies, identity, and politics in the contemporary moment. Routledge, 2020. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429244230
Global media arts education: Mapping global perspectives of media arts in education / A. Knochel, O. Sahara (Eds.). Springer Nature, 2022.
Gripsrud J. Understanding media culture. Bloomsbury Publishing, 2017.
What is digital art and characteristics. TAI Arts: website. 2024. URL: https://taiarts.com/en/blog/What-is-digitalart-and-characteristics/ (date of access: 12.12.2024).
Interactive Media in Education. Dream Farm Agency:website. 2024 URL: https://dreamfarmagency.com/blog/interactive-media-in-education/ (date of access: 02.12.2024).
Садовська І. І., Петропавловська С. Є. Вплив вибору соціальної мережі та контенту на ефективність взаємодії та залучення цільової аудиторії. Приазовський економічний вісник. 2020. Вип. 6(23). С. 135–140.
Mihelj S., Leguina A., Downey J. Cultureisdigital: Culturalparticipation, diversityandthedigitaldivide. NewMedia & Society. 2019. Vol. 21. № 7. P. 1465–1485. DOI: https://doi.org/10.1177/1461444818822816
Лисинюк М. В., Голобородько О. О. Медіакультура: сутнісні особливості і функції. Питання культурології. 2020. № 36. С. 38–48. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221042