МУЗЕЇ МАЙБУТНЬОГО: ЯК VR, AR ТА ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЗМІНЮЮТЬ СПРИЙНЯТТЯ МИСТЕЦТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-60

Ключові слова:

віртуальна реальність (VR), доповнена реальність (AR), інтерактивний музейний простір, медіація художнього наративу, феноменологія віртуального сприйняття

Анотація

Зміни у світі музеїв, викликані швидким розвитком цифрових технологій, призводять до глибоких змін у розумінні мистецтва. Зникнення традиційного поділу між експонатом й відвідувачем через використання віртуальної та доповненої реальності, а також інтерактивних технологій, змушує по-новому подивитися на зміст мистецьких творів. Нові технології створюють музейний простір, де відчуття стають ще реальнішими, а сприйняття мистецтва стає більш різноманітним. Метою дослідження є визначити та довести, як VR, AR та інтерактивні технології змінюють сприйняття мистецтва в музеях майбутнього. Методологічний апарат дослідження базується на поєднанні компаративного аналізу, феноменологічного підходу та структурно-семіотичного методу. Компаративний аналіз застосовано для зіставлення традиційних та інноваційних експозиційних форматів з урахуванням технологічної трансформації музейного простору. Феноменологічний підхід забезпечує вивчення специфіки сприйняття мистецьких артефактів у VR- та AR-середовищах, зосереджуючись на зміні когнітивних та сенсорних механізмів взаємодії з віртуалізованим мистецтвом. Структурно-семіотичний метод використано для аналізу реконфігурації знакових систем у межах цифрового експозиційного простору, що дозволяє простежити модифікацію семіотичної репрезентації художніх об’єктів у процесі їхньої інтерактивної медіації. Результативний вектор дослідження корелює з ідентифікацією трансформаційних моделей сприйняття мистецького наративу в контексті VR- та AR-інтеграції. Виявлено, що віртуальна експозиція редукує традиційні просторово-часові обмеження, надаючи можливість мультимодальної інтерпретації художніх артефактів через симбіоз аудіовізуального та тактильного досвіду. Фундаментальним висновком постає констатація динамічної деконструкції класичних експозиційних практик, спричиненої інкорпорацією інтерактивних механізмів і цифрової імерсивності. Встановлено, що феноменологія сприйняття естетичного контенту зазнає модифікації у бік розширеної реальності, де дематеріалізація художнього об’єкта корелює з реінтерпретацією його семіотичної субстанції. Віртуальний музейний простір перетворюється на метадискурсивну платформу, де зміст мистецького твору стає динамічним і рефлексивно відкритим.

Посилання

Poulopoulos V., Wallace M. Digital technologies and the role of data in cultural heritage: The past, the present, and the future. Big Data and Cognitive Computing. 2022. Vol. 6, No. 3. URL: https://mdpi-res.com/d_attachment/BDCC/BDCC-06-00073/article_deploy/BDCC-06-00073.pdf?version=1656925734

Giannini T., Bowen J. P. Museums and Digital Culture: From reality to digitality in the age of COVID-19. Heritage. 2022. Vol. 5, No. 1. P. 192–214.

Likarchuk N., Andrieieva O., Likarchuk D., Bernаtskyi A. Impression marketing as a tool for building emotional connections in the public administration sphere. Studies in Media and Communication. 2022. No. 10 (1). P. 9–16.

Leopardi A., et al. X-reality technologies for museums: a comparative evaluation based on presence and visitors experience through user studies. Journal of Cultural Heritage. 2021. Vol. 47. P. 188–198.

Родінова Н., Айрапетян Г. Новітні технології у роботі музеїв. The XXVII International Science Conference «Multidisciplinary academic research and innovation». May 25 – 28, 2021, Amsterdam, Netherland. 2021. P. 809–815.

Trunfio M., et al. Innovating the cultural heritage museum service model through virtual reality and augmented reality: The effects on the overall visitor experience and satisfaction. Journal of Heritage Tourism. 2022. Vol. 17, No. 1. P. 1–19.

Kamariotou V., Kamariotou M., Kitsios F. Strategic planning for virtual exhibitions and visitors’ experience: A multidisciplinary approach for museums in the digital age. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage. 2021. Vol. 21. URL: https://ruomoplus.lib.uom.gr/bitstream/8000/1322/1/Strategic planning for virtual exhibitions and visitors experience_A multidisciplinary approach for museums in the digital age.pdf

Simone C., Cerquetti M., La Sala A. Museums in the Infosphere: Reshaping value creation. Museum Management and Curatorship. 2021. Vol. 36, №. 4. P. 322–341.

Taormina F., Bonini Baraldi, S. Museums and digital technology: a literature review on organizational issues. Rethinking Culture and Creativity in the Digital Transformation. 2023. P. 69–87.

Li J., et al. A systematic review of digital transformation technologies in museum exhibition. Computers in Human Behavior. 2024. URL: https://dl.acm.org/doi/10.1016/j.chb.2024.108407

Al Saffar M. Smart Tourism Technologies in Museums: Opportunities and Challenges. 2024 2nd International Conference on Sustaining Heritage: Embracing Technological Advancements (ICSH). IEEE, 2024. URL: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/10779813

Zhou Y., Chen J., Wang M. A meta-analytic review on incorporating virtual and augmented reality in museum learning. Educational Research Review. 2022. Vol. 36. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1747938X22000239

Museum of the Future, UAE. 2025. URL: https://museumofthefuture.ae/en/program/vr-workshop

ARTECHOUSE. Museum USA. 2025. URL: https://www.artechouse.com/location/nyc/

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

СУЧКОВ, Д., КРАСНЕНКО, О., & ЛІШАФАЙ, О. (2025). МУЗЕЇ МАЙБУТНЬОГО: ЯК VR, AR ТА ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЗМІНЮЮТЬ СПРИЙНЯТТЯ МИСТЕЦТВА. Fine Art and Culture Studies, (1), 430–437. https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-60

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ