СИСТЕМНИЙ ПІДХІД ДО ПРОФІЛАКТИКИ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.1

Ключові слова:

булінг (цькування), профілактика, соціальна профілактика, форми та методи; системний підхід

Анотація

Створення безпечного середовища як умови становлення демократичних цінностей є орієнтиром для розбудови держави. Надзвичайно гостро постає проблема булінгу у закладі середньої освіти та створення безпечного, безнасильницького освітнього середовища. Булінг (цькування) є поширеною формою насильства серед підлітків, та важливо відмітити, що булінг (цькування) є актуальною темою серед закладів середньої освіти, зважаючи на законодавчу сферу. Заклади середньої освіти ставлять за мету всебічний розвиток дитини, створення умов для засвоєння ефективних моделей поведінки з ровесниками, проте часті явища булінгу та високий рівень конфліктності серед однолітків не дозволяє в повній мірі досягти поставлених цілей. У статті актуалізовано проблему булінгу в закладі середньої освіти, розглянуто особливості булінгу (цькування) в закладі середньої освіти, визначено типові ознаки, види булінгу та його чинники. Розглянуто український досвід профілактики булінгу серед громадського та державного сектору. Охарактеризовано ефективні форми і методи роботи, які спрямовані на профілактику булінгу (цькування) серед підлітків. Автори статті дійшли висновку, що наразі нагальним є внесення змін в систему профілактики через використання системного підходу, який буде сприяти профілактиці булінгу (цькування) в закладі середньої освіти; формування поваги до прав і свобод людини, зокрема дитини; створення атмосфери безпеки в підлітковому середовищі, шляхом забезпечення процесу конструктивної комунікації підлітків з оточуючим середовищем. Вирішення означених проблем, актуалізує питання побудови безпечного та ненасильницького середовища в закладі середньої освіти, яке передбачає впровадження в систему освіти профілактичних занять та ефективних методів роботи для протидії булінгу в закладі середньої освіти.

Посилання

Андрєєнкова В. Л, Мельничук В. О, Калашник О. А. Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід. : метод. посіб. Київ : «Агентство «Україна», 2019. 132 с.

Бондар В. І. Розвивальний потенціал сучасної соціальної роботи: методологія та технології : матеріали VІІI міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 10–11 березня 2023 р. Київ, 2023. С. 21.

Енциклопедія освіти : енциклопедія / ред. В. Кремень. 2-ге вид. Київ, 2021. 1144 с.

Журавель Т. В. Соціальна профілактика як напрям соціально-педагогічної діяльності. Соціальна педагогіка : навч. посібник / О. В. Безпалько, І. Д. Звєрєва, Т. Г. Веретенко та ін. Київ, 2013. С. 85–101.

Запобігання та протидія домашньому насильству: діяльність закладів освіти : навч-метод посіб. / авт. кол: Андрєєнкова В.Л, Байдик В.В, Войцях Т.В, Калашник О. К. та ін. Київ : ФОП Нічога С. О., 2020. 196 с.

Лях, Т., Спіріна, Т., Клішевич, Н. (2022). Соціальна профілактика сімейного неблагополуччя в територіальній громаді. Social Work and Education. 2022. Т. 9, № 2. С. 245–255.

Попередження насильства в закладах освіти: методичний посібник для педагогічних працівників. Видання друге, доповнене та оновлене. К. : Благодійний фонд «Здоров’я жінки і планування сім’ї», 2020. 104 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/02/18/Posibnyk_POPEREDZHENNYA_NASYLSTVA.pdf

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню) : Закон України від 18.12.2018 р. № 2657- VIІІ. Відомості Верховної Ради України. 2019. № 5. Ст. 33. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19 (дата звернення: 05.03.2023).

Профілактика деструктивної поведінки підлітків : навчальн-метод. посіб. / Т. Журавель та ін. ; ред. : Т. Журавель, Ю. Удовенко. Київ : Вид-во ФО-П Буря О.Д., 2022. 144 с. URL: https://www.researchgate.net/publication/361903322_PROFILAKTIKA_DESTRUKTIVNOI_POVEDINKI_PIDLITKIV

Результати міжнародного дослідження HBSC-2018 «Булінг і кібербулінг у підлітковому середовищі», Україна, 2018. Український Iнститут соцiальних дослiджень URL: https://www.uisr.org.ua/img/upload/files/buklet_22_10_2018_fin.pdf (дата звернення: 29.05.2023).

Розбудова миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект : навч.-метод.посібник. К. : ФОП Стеценко В. В., 2016. 192 с.

Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладах освіти. Київ : ФОП Нічога С.О., 2018. 174 с.

Стоп булінг. ЮНІСЕФ. URL: https://www.stopbullying.com.ua/adults/about (дата звернення: 29.05.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-15

Як цитувати

БОНДАР, В., ЛЯХ, Т., & НОХРІНА, І. (2023). СИСТЕМНИЙ ПІДХІД ДО ПРОФІЛАКТИКИ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Ввічливість. Humanitas, (2), 3–11. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.1

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>