ВПЛИВ СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА НА ФОРМУВАННЯ У ПІДЛІТКІВ ВІДПОВІДАЛЬНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ЗДОРОВ’Я

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.8

Ключові слова:

соціальні медіа, медіаграмотність, відповідальне ставлення до здоров’я, сексуальна освіта, підлітки, соціальний працівник, заклад освіти, здоров’язбережувальне освітнє середовище, міждисциплінарна команда, психосоціальна підтримка, деструктивна поведінка

Анотація

Підлітки, які перебувають на певному етапі соціального й психофізичного розвитку мають різні соціальні ідентичності, що у поєднанні з індивідуальним досвідом впливає на можливості шукати і отримувати доступ до інформації різного контенту. Підлітковий вік є періодом активного формування ціннісних орієнтацій і поведінкових практик. Соціальні медіа мають суттєвий вплив на формування у підлітків відповідального ставлення до власного здоров’я та є потужним інструментом впливу на ставлення підлітків до здоров’я, який може як підтримувати здорову поведінку та здоров’язбереження, так і провокувати деструктивну поведінку. У статті, автори виокремлюють підходи до визначення соціальних медіа (технологічний, соціологічний, комунікаційний, мультимедійний) та визначають вплив соціальних медіа на формування у підлітків відповідального ставлення до власного здоров’я. Також, вони зазначають про важливість запровадження в закладах освіти програм сексуальної освіти, створення просвітницьких проєктів, розвитку здоров’язбережувального освітнього середовища. Авторами визначено компоненти сформованості у підлітків відповідального ставлення до власного здоров’я, з урахуванням присутності соціальних медіа в їхньому житті. Наголошено на особливостях здійснення соціально-педагогічної діяльності соціального працівника в закладі освіти в контексті формування у підлітків відповідального ставлення до власного здоров’я та підвищення позитивного потенціалу соціальних медіа, шляхом розвитку медіаграмотності серед підлітків, проведення активної просвітницької діяльності в соціальних мережах, інтегрування цифрових інновацій у діяльності соціальних працівників, задля створення безпечного інформаційного середовища.

Посилання

Гречановська О.В., Мегем О.М., Потапюк Л.М. Вплив соціальних мереж на психологічний стан та самооцінку української молоді. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія : Психологія. 2023. Том 34(73). № 4. С. 60–66. DOI: https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.4/11

Григорова З. В. Нові медіа, соціальні медіа, соціальні мережі – ієрархія інформаційного простору. Технологія і техніка друкарства: збірник наукових праць. 2017. (3). С. 93–100.

Грисюк В. Репрезентація сексуальності в українських онлайн-ЗМІ. Вісник Харківського Національного Університету Імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціальні комунікації». 2018. URL: https://www.researchgate.net/publication/351055108_Reprezentacia_seksualnosti_v_ukrainskih_onlajn-ZMI#fullTextFileContent

Даниленко А., Спіріна Т. Сексуальна освіта як складова здорового способу життя підлітків. Ввічливість. Humanitas. 2023. (1). С. 104–109. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.15

Журавель Т., Іванюк І., Лехолетова М., Лютий В., Лях Т., Пашко Н., Соловйова В., Сорокіна О., Спіріна Т., Суліцький В., Удовенко Ю., Чепенко О., Чуйко О., Швед О., & Янковець В. Профілактика деструктивної поведінки підлітків (Т. Журавель & Ю. Удовенко, Ред.). Видавництво ФО-П Буря О. Д. Київ. 2022. 144 с.

Зимівець Н. В., Петрович В. С., Закусило О. Ю. Навчання здоров’я: просвітницька робота з підлітками щодо збереження, розвитку та зміцнення репродуктивного здоров’я : навч.-метод. посіб. Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2010. 360 с.

Каплуненко В., Бондаренко С. Основні підходи до визначення поняття соціальні медіа (огляд зарубіжних та вітчизняних досліджень). Вісник студентського наукового товариства Донецького національного університету імені Василя Стуса. 2020. Т. 2, № 12. С. 236–239. URL: https://jvestnik-sss.donnu.edu.ua/article/view/9274/9218.

Карпенко О. Г., Спіріна Т. П., Лехолетова М. М. Міждисциплінарна взаємодія у наданні соціальних послуг вразливим групам населення. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2025. (1). С. 42–50.

Карпенко О., Спіріна Т., Нохріна І. Організація освітнього процесу у закладах вищої освіти України в період воєнного стану. Social Work and Education. 2025. 12(1). 34–43. DOI: 10.25128/2520-6230.25.1.3

Кравченко Л. А., Кобзєва І. М. Роль сексуальної освіти у зміцненні здоров’я підлітків. Наука ІІІ тисячоліття: пошуки, проблеми, перспективи розвитку: матер. ІІ Міжнар. наук.-практ. інтернет-конфер., м. Бердянськ, 25–26 квітня 2018 р. Бердянськ : БДПУ. 2018. С. 62–63.

Лехолетова М. М. Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів у процесі професійної підготовки / Дисерт. Інституційний репозитарій Київського університету імені Бориса Грінченка. 2018. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24972

Лях Т., Лехолетова М., Петрович В., Спіріна Т. Соціально-педагогічна робота з батьками щодо підтримки ними дітей у період війни. Ввічливість. Humanitas. 2022. 2. 24–30. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.2.3

Маранчак М. М. Аналіз використання соціальних медіа як засобу комунікації в освітньому середовищі в умовах кризових ситуацій. Академічні візії. 2024. (28). С. 1–13. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.107059891.

Найдьонова Л. А. Розвиток медіаосвіти в територіальній громаді: шляхи подолання психологічних наслідків : Методичні рекомендації. 2023. URL: https://mediaosvita.org.ua/wp-content/uploads/206.

Освіторія. Як відбувається статева освіта за кордоном. 2017. URL: https://osvitoria.media/experience/htorozkazhe-pro-seks-2/

Руденко Ю., Дегтярьова Н., Петренко С., Горохова В. Розвиток медіаграмотності молодого покоління: практичний аспект проблеми. Фізико-математична освіта. 2022. 5(37). С. 56–63.

Спіріна Т., Петрович В., Козачок Р. До питання сексуальної освіти підлітків у закладах загальної середньої освіти. Ввічливість. Humanitas. 2025. (2). С. 192–197. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.25

Токарева Н. М., Шамне А. В., Макаренко Н. М. Сучасний підліток у системі психолого-педагогічного супроводу : монографія. Кривий Ріг, 2014. 312 с

Bandura A. Social Cognitive Theory of Mass Communication. Media Psychology. 2001. 3(3). 265–299. DOI: https://doi.org/10.1207/s1532785xmep0303_03

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15

Як цитувати

КАРПЕНКО, О., СПІРІНА, Т., ЛЕХОЛЕТОВА, М., & ШВЕД, О. (2025). ВПЛИВ СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА НА ФОРМУВАННЯ У ПІДЛІТКІВ ВІДПОВІДАЛЬНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ЗДОРОВ’Я. Ввічливість. Humanitas, (4), 52–61. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.8

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 > >>