РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ПРАЦІВНИКІВ В УСТАНОВАХ НАДАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.12Ключові слова:
емоційний інтелект, соціальні працівники, установа надання соціальних послуг, пілотна програма, діагностика, розвитокАнотація
Стаття присвячена проблематиці розвитку емоційного інтелекту соціальних працівників. Наголошується на тому, що на фоні великих можливостей підвищення кваліфікації від різних суб’єктів, потрібна внутрішня організаційна робота в установі надання соціальних послуг. Представлено відповідну пілотну програму, що включає діагностичну, трансформуючу та середовищну складові. Діагностична складова запропонованої пілотної програми реалізує управлінський підхід, оснований на даних. У статті представлено результати відповідної діагностики із використанням методики Н. Холла, що була реалізована в пілотній установі. Трансформуюча складова розроблена на основі моделі соціально-емоційного навчання. Представлено практику застосування штучного інтелекту Gemini для генерування стандартного змісту тренінгу емоційного інтелекту й подальшого його доопрацювання відповідно до даних діагностики в пілотній установі. Тренінг сфокусовано на поглибленні емоційної обізнаності, управлінні емоціями, вдосконаленні навичок розпізнавання емоцій інших, а також розвитку самомотивації та емпатії. Також представлено досвід застосування штучного інтелекту для генерування варіативного набору кейсів, що відображають різні емоції клієнтів. Застосування штучного інтелекту для адаптації навчальних матеріалів до конкретних потреб установи надання соціальних послуг розглядається як підхід, що дозволяє підвищити продуктивність тренінгу та досягти максимальної користі для професійної діяльності соціальних працівників установи. Обґрунтовано, що ефективність програми розвитку емоційного інтелекту соціальних працівників залежить не лише від тренінгу, а й від організаційного середовища установи в цілому. Тому середовищна складова пілотної програма, представленої в статті, передбачає аналіз формальних і неформальних відносин, вдосконалення внутрішніх алгоритмів комунікації, формування етичної політики та створення загального середовища емоційної стійкості.
Посилання
Аналіз стану організації та надання соціальних послуг у Сумській області. Толстоухова С. та ін. Київ, 2024. 127 с. URL: https://surl.li/dhksac (дата звернення: 10.08.2025).
Гоулман Д., Бояціс Р., Маккі Е. Емоційний інтелект лідера. Київ : Наш формат, 2021. 288 с.
Грень Л., Кірсанов І. Формування емоційного інтелекту у процесі підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери у закладах вищої освіти. Теорія і практика управління соціальними системами. 2023. № 4. С. 20–29. URL: https://doi.org/10.20998/2078-7782.2023.4.02 (дата звернення: 10.08.2025).
Діагностика «емоційного інтелекту» (Н. Холл). URL: https://surl.li/rkcarl (дата звернення: 10.08.2025).
Дужик Н. Соціально-емоційне навчання в системі педагогічних знань. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 27, том 2. С. 186–192. URL: https://surli.cc/bmjcuj (дата звернення: 10.08.2025).
Зарицька В.В., Козарик О.С. Емоційний інтелект у структурі професійної діяльності. Теорія і практика сучасної психології. 2018. № 5. С. 112–116. URL: https://surl.lu/belgfk (дата звернення: 10.08.2025).
Кулешова О., Кривий В., Шеремет Р. Результати дослідження особливостей розвитку емоційного інтелекту у майбутніх фахівців соціономічного профілю. Psychology Travelogs. 2024. № 2. С. 197–206. URL: https://doi.org/10.31891/PT-2024-2-19 (дата звернення: 10.08.2025).
Панченко В.В. Соціально-емоційне навчання як сучасна педагогічна парадигма у вищій освіті. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 65, том 2. С. 91–94. URL: https://surl.li/ydpvhi (дата звернення: 10.08.2025).
Романовський О. Г., Гура Т. В., Лапузіна О. М. Формування емоційного інтелекту фахівців соціальної сфери у закладах вищої освіти на основі ситуаційного навчання. Імідж сучасного педагога. 2024. № 6(219). С. 34–38. URL: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-34-38 (дата звернення: 10.08.2025).
Шпак М. М. Психологічна концепція розвитку емоційного інтелекту особистості в онтогенезі. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки. 2020. Вип. 10 (55), том 12. С. 125–134. URL: https://surl.li/dkrasb (дата звернення: 10.08.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





