QUALITATIVE ANALYSIS OF IMPLEMENTATION RESULTS OF THE SCHOOL PREVENTION COURSE: ON THE EXAMPLE OF THE PROGRAM «STEPPING LIFE»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.9

Keywords:

HIV, socially dangerous phenomenon, social prevention, prevention program, optional course, evaluation

Abstract

The article focuses on the issues of complex application of quantitative and qualitative methods of preventive interventions assessment. The necessity of using qualitative methods in prevention assessment is substantiated and assessment results of the school preventive optional course "Stepping Life" with the use of such methods are presented. During evaluation of prevention programs, it is a common practice to compare quantitative indicators that reflect achievement indicators at the beginning and at the end of prevention work in experimental and control groups. It allows to assess the overall effectiveness of the program, but does not allow to disclose all the effects and problems that arise during implementation of prevention programs. It is proved that combination of quantitative and qualitative methods of data collection and analysis allows to describe all the real results of prevention program implementation and find ways of its improvement. The comprehensive usage of quantitative and qualitative methods within evaluation of the school preventive elective course "Stepping Life", implemented in the framework of the project «Prevention of HIV and Support of Psychosocial Health in Ukraine» by All-Ukrainian Charity “Child Well-Being Fund Ukraine” showed that in addition to achieving planned goals the course contributed to the development of teenagers' general communication skills, decision making skills, self-determination and the formation of their identity, improving relationships with peers and parents. Qualitative research has found that the issue of personal development has drew more attention of teenagers, while preventing problems, which they may face in the future, was interesting, but not always considered as relevant. It is concluded that insufficient awareness of teenagers of the relevance of prevention tasks and lack of concern of teachers to adolescent problems may hinder achievement of maximum effectiveness of prevention courses. The results of the study allowed the authors to formulate recommendations for improving school prevention courses and further work on the methodology of their evaluation.

References

Аналітичний звіт по результатам кількісного дослідження на тему «Сексуальне насильство над дітьми та сексуальна експлуатація дітей в Інтернеті в Україні». НУШ. 2021. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/03/Zvit-Seksualne-nasylstvo-nad-ditmy-ta-seksualna-ekspluatatsiya-ditej-v-Interneti-v-Ukrayini.pdf (дата звернення: 26.08.2021).

Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Захисти себе від ВІЛ. Тренінги життєвих навичок : методичний посібник для педагога-тренера. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2012. 208 c.

Исследование эффективности тренинговой программы «Ступеньки» в вопросах профилактики инфицирования ВИЧ среди подростков групп риска в Украине : отчет / Д.М. Топольсков. Киев : Представительство международной организации HeathRight International в Украине, 2012. URL : http://www.healthright.org.ua/wp-content/uploads/2014/10/Final-STEPS-report-big-Ru-final.pdf (дата звернення: 26.08.2021).

Куріння, вживання алкоголю та наркотичних речовин серед підлітків, які навчаються: поширення й тенденції в Україні: за результатами дослідження 2019 року в рамках міжнародного проєкту «Європейське опитування учнів щодо вживання алкоголю та інших наркотичних речовин – ESPAD» / О.М. Балакірєва та ін. Київ : ОБНОВА КОМПАНІ, 2019. 214 с.

Лютий В.П., Петрович В.С. «Кроки по життю»: адаптація профілактичної «Програми 15» до впровадження в умовах загальноосвітньої школи. Педагогічний часопис Волині. 2019. № 2(13). С. 126–137.

Програма 15. Загальний огляд : методичний посібник / авт.-упоряд.: А. Калініна та ін. ; за заг. ред. В. Головатого, У. Долиняк. Київ : Савісько І.С., 2017. 60 с.

Гончарова М., Слободян Т., Скорбун І. Теми статевого виховання в практиці викладання предмету «Основи здоров’я»: За результатами фокус-групових інтерв’ю з підлітками та вчителями. Київ : Благодійний фонд «Здоров'я жінки та планування сім'ї», 2017. URL: http://www.womanhealth.org.ua/wp-content/uploads/2019/12/Focus-groupresults_report.pdf (дата звернення: 26.08.2021).

Adverse childhood experiences and health-harming behaviours among students in Ukraine: Report on survey results (2018). World Health Organization. URL: https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0004/ 370390/aceukraine-eng.pdf (дата звернення: 26.08.2021).

«Street Smart»: Assessment of the implementation and effectiveness of the Street SMART Intervention in Ukraine: Executive summary. Kyiv, 2015. URL: http://respond.org.ua/file/34e.pdf (дата звернення: 25.01.2021).

Published

2021-10-28

How to Cite

ЛЮТИЙ, В., & ПЕТРОВИЧ, В. (2021). QUALITATIVE ANALYSIS OF IMPLEMENTATION RESULTS OF THE SCHOOL PREVENTION COURSE: ON THE EXAMPLE OF THE PROGRAM «STEPPING LIFE». Humanitas, (3), 60–69. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.9

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>