PSYCHOEDUCATION AS A TOOL FOR THE EFFECTIVE ACTIVITY OF A SOCIAL WORKER
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.6.11Keywords:
psychoeducation, social work, mental health, psychological education, social work specialistsAbstract
The article is devoted to defining the role of psychoeducation in various spheres of professional activity, including in the system of training and activity of social work specialists. The term “psychoeducation” is borrowed from foreign clinical practice and is defined as teaching individuals with mental health difficulties and their family members about the nature of the disorder, in particular about its etiology, progression, consequences, prognosis, treatment and alternatives. It is established that at the present stage psychoeducation consists of analysis, explanation of the stages of psychological changes, learning to identify and use one’s own personal resource in achieving psychoemotional stability. In conditions of war in Ukraine, the entire population should possess psychoeducational competencies, and the emphasis is placed on the professional activity of providers of medical and social services. The article lists the areas of application of psychoeducational measures: healthcare, social work, pedagogy, management. Since psychoeducation has a wide potential in many areas of personal life and professional activity, foreign studies have developed several complementary theories and models that create a basis for understanding the role of psychoeducation in the social work system. It is noted that the main emphasis in psychoeducational work since the beginning of the full-scale war against Ukraine was placed on stabilizing the mental state of providers of social, educational and medical services, mastering self-help skills and further transferring the acquired knowledge. The current direction of developing educational programs or trainings focused on developing the competencies of social workers in the field of mental health is indicated.
References
Андрушко Я. Емоційна психоедукація особистості. URL: https://sci.ldubgd.edu.ua/bitstream/123456789/7378/1/zbirnik_soc_robota_2020_1_1_1591884198_1591884198.pdf#page=6
Борисова О. Психоедукаційні моделі в процесі психореабілітації учасників бойових дій: поняття та функції, приклад. URL: http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/214/299
Брагар М., Холончук І. Вплив самоменеджменту на рівень «емоційного вигорання» майбутніх соціальних робітників. URL: https://financial.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/10/IV-%D0%9C%D0%9D%D0%9F%D0%9A-16-17_05_2017.pdf#page=278
Бутиліна О., Сорока Ю. Розвиток навичок самоменеджменту соціального працівника. URL: https://stu.cn.ua/wp-content/uploads/2021/06/innovaczijnyj-potenczial-soczialnoyi-roboty_maket2406.pdf#page=58
Дзюба Т.М. Візуальна психоедукація як засіб саморегуляції емоційних станів особистості в травмі війни. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/24191/1/44.pdf
Інструменти mhGAP для громади: Програма дій із подолання прогалин у сфері психічного здоров'я ВООЗ (mhGAP). URL: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/372458/WHO-EURO-2023-36362-36362-68615-ukr.pdf?sequence=1
Камінська А. Психоедукація як елемент психосоціальних інтервенцій у складі комплексної системи медико-психологічного супроводу сім’ї, де проживає хворий з ендогенним психічним розладом. Психіатрія, неврологія та медична психологія, 2020. (13). URL: https://doi.org/10.26565/2312-5675-2020-13-14
Костюкова Н. Психоедукація в медіапросторі як напрямок діяльності військового психолога. URL: https://api.scienceweb.uz/storage/publication_files/1762/3730/635fa22328505___Xalqaro%20maqola%202.pdf#page=402
Маслюк А. Психоедукація освітян під час війни. URL: https://files.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi75/0056153.pdf#page=79
Методичний посібник для соціальних працівників: посилення спроможності соціальних працівників здійснювати психосоціальну підтримку ветеранів та їх сімей з питань психічного здоров'я (2022). URL: http://eprints.zu.edu.ua/34828/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D0%B8%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%81%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D1%96%D0%B2%28%D1%84%D1%96%D0%BD%D0%B0%D0%BB%29%28%D0%B4%D1%80%D1%83%D0%BA%29.pdf
Олексенко С. Психоедукація, як засіб формування культури психологічного здоров’я у педагогічних працівників. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/32084/1/S_Oleksenko_TRI_1%2826%29_IPPO.pdf
Опанасенко Л. Психоедукація: основні засади в роботі психологічної служби вишу. URL: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2468/1/%D0%9C%D0%A7-2023.%20%D0%90%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%20%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B8%20%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D1%96%D0%B2%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%86%D0%B5%D1%81%D1%83%20%D0%97%D0%92%D0%9E%20%D0%B2%20%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%85%20%D0%B2%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8.pdf#page=41
Перелік психосоціальних послуг з надання психосоціальної допомоги: Наказ МОЗ №2118 від 13.12.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0127-24#Text
Психічне здоров’я на перехідному етапі: результати оцінювання та рекомендації для інтеграції охорони психічного здоров’я в систему первинної медичної допомоги та громадські платформи в України. URL: https://ipz.org.ua/wp-content/uploads/2018/01/MH-report-for_INTERNET_All_ua.pdf
Сухіна І. Психоедукація батьків дітей з ocoбливими освітніми потребами в умовах війни як напрям роботи психолога. Особлива дитина: навчання і виховання, 2023, 111(3), 7–31. URL: https://doi.org/10.33189/ectu.v111i3.144
Lukens Е., McFarlane W. Psychoeducation as Evidence-Based Practice: Considerations for Practice, Research, and Policy. URL: https://www.researchgate.net/profile/William-Mcfarlane/publication/31504223_Psychoeducation_as_Evidence-Based_Practice_Considerations_for_Practice_Research_and_Policy/links/0912f5123a2dce0fb4000000/Psychoeducation-as-Evidence-Based-Practice-Considerations-for-Practice-Research-and-Policy.pdf
Practice Guideline for the Treatment of Patients With Acute Stress Disorder and Posttraumatic Stress Disorder. URL: https://psychiatryonline.org/pb/assets/raw/sitewide/practice_guidelines/guidelines/acutestressdisorderptsd.pdf