INCLUSIVE ENVIRONMENT: CONTENT OF THE CONCEPT AND REGULATORY AND LEGAL PROVISION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.6

Keywords:

inclusive environment, inclusive educational environment, inclusive work environment, inclusive cultural and leisure environment, international regulatory legal acts, domestic regulatory legal acts, legal framework for creating an inclusive environment, rehabilitation

Abstract

The article is devoted to the study of the concept of an inclusive environment as a complex phenomenon that covers various spheres of human life: education, professional and cultural and leisure. The purpose of the study is to analyze the content of the concept of «inclusive environment» in various spheres of activity and to characterize the regulatory and legal support. An inclusive environment is considered as a space where conditions are created for the full participation of all people, regardless of their physical, gender, mental, social or cultural characteristics. The article emphasizes that an inclusive educational environment, an inclusive work environment, an inclusive cultural and leisure environment involve the creation of specific conditions in a certain area of life for a person with disabilities in order to fully realize the rights of every person, which are enshrined in the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities (2006), the Sustainable Development Goals (UN, 2015), the Law of Ukraine «On Education» (2017), the Law of Ukraine «On Social Protection of Persons with Disabilities in Ukraine» (1991), etc. The role of an inclusive working environment in ensuring equal employment opportunities is outlined. The formation of an inclusive environment in the field of inclusive cultural and leisure space is presented, in particular the development of accessible cultural programs, inclusive tourism and sports initiatives. Special attention is paid to three aspects that need to be implemented in each area in order for it to acquire the status of inclusiveness: barrier-free, architectural accessibility, favorable psychological climate, and professional training of specialists. The conclusions emphasize that creating an inclusive environment requires a systemic approach that combines legislative initiatives, public activism, and state support.

References

Ахновська І. О. Теоретичні засади формування освітнього середовища в контексті економіки знань. Економіка і організація управління. 2018. № 4 (32) С. 26–34.

Груць Г. Особливості організації інклюзивного освітнього середовища в закладі загальної середньої освіти. Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат: праці ІІ Всеукраїнської міждисциплінарної науково-практичної конференції (20.10.2022 р.). 2022. С. 60–62.

Добрянська Н., Сачук Ю., Текучова І., Заремба-Косович Г. Мистецтво для всіх: ситуація з дотриманням культурних прав людей з інвалідністю в Україні. Аналітичний звіт за результатами всеукраїнського опитування «Думки і погляди населення України» (Омнібус) у вересні 2021 року. 2021. 84 с.

Загальна декларація прав людини Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text (дата звернення: 20.01.2025).

Методичні рекомендації з питань формування безбар’єрності на робочому місці в державних органах. 2023. URL: https://nads.gov.ua/storage/app/uploads/public/642/d1b/8bb/642d1b8bbde58062273509.pdf (дата звернення: 22.01.2025)

Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року: Наказ КМУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#Text (дата звернення: 20.01.2025)

Позняк О. Ґенеза поняття «інклюзивне освітнє середовище». Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 9 (113). С. 293–308.

Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні: Закону України. 1991 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/875-12#Text

Саламанкська декларація та рамки дій щодо освіти осіб з особливими освітніми потребами. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_001-94#Text (дата звернення: 12.01.2025).

Що таке Цілі сталого розвитку? URL : https://www.undp.org/uk/ukraine/tsili-staloho-rozvytku (дата звернення: 12.01.2025).

Business as unusual: Making workplaces inclusive of people with disabilities / International Labour Office, Bureau for Employers’ Activities (ACT/EMP), Conditions of Work and Equality Department (WORKQUALITY). Geneva : ILO, 2014. Р. 58 .

Children with disabilities. URL: https://data.unicef.org/topic/child-disability/overview (дата звернення: 16.12.2024).

Maznorbalia А., Zuhal H., Zurina I. The inclusion initiatives for persons with disabilities in the mainstream employment: a systematic literature. International Journal for Studies on Children, Women, Elderly and Disabled. 2022. Vol. 15. Р. 100–108.

Published

2025-03-31

How to Cite

HONCHAR І. (2025). INCLUSIVE ENVIRONMENT: CONTENT OF THE CONCEPT AND REGULATORY AND LEGAL PROVISION. Humanitas, (1), 37–43. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.6

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK

Most read articles by the same author(s)