COMPREHENSIVE SEXUAL EDUCATION AS A TOOL FOR FORMING SEXUAL CULTURE IN ADOLESCENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.21

Keywords:

sex education, adolescents, sexual culture, comprehensive approach, sexual health, preventive program, public organizations

Abstract

During adolescence, which is accompanied by intense physiological, psychological, and social changes, an important factor in safe adulthood is the availability of scientifically based, comprehensive, and accessible sex education. The formation of sexual culture in adolescence is an important condition for the socialization of a young person and his readiness for healthy, responsible relationships. The article considers comprehensive sexual education as an effective tool for forming sexual culture among adolescents. The content and principles of comprehensive sexual education, its role in the development of knowledge, attitudes and behavior of young people regarding sexual and reproductive health, gender equality and human rights are analyzed. It has been determined that the key principles of comprehensive sexuality education are: scientific and reliable information, adaptation to the psychosocial development of adolescents, gender sensitivity, human rights and inclusion, and a partnership approach. Sex education is a key factor in shaping the sexual culture of youth, which includes not only knowledge, but also moral values, attitudes, risky behavior, and social orientations. Thanks to this, adolescents are given the opportunity to build healthy, responsible, and ethical relationships, which has a positive impact on their well-being and the development of society as a whole. The authors emphasize that the successful implementation of comprehensive sexuality education requires interdisciplinary interaction: an educational component, a medical component, a social component, and cooperation with non-governmental organizations. As an example of the implementation of sexual education in secondary education institutions and in the activities of nongovernmental organizations, the impact of the comprehensive preventive «Program 15» on the formation of participants’ correct ideas about socially dangerous phenomena and sexually transmitted diseases, development of safe behavior skills, overcoming critical situations and making responsible decisions, formation of values of health and personal dignity.

References

Горобчук Л. Виклики впровадження сексуальної освіти підлітків в закладах загальної середньої освіти під час воєнного стану. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2024. № 4. С. 22–29.

Дослідження «Жінки та стигма». Головна ГО Дівчата. URL: https://divchata.org/researches/doslidzenniazinki-ta-stigma (дата звернення: 14.07.2025).

Журавель Т. В., Лях Т. Л., Нікітіна О. М. Використання інтерактивних методів та мультфільмів у профілактиці ризикованої поведінки : метод. посібник для спеціалістів, які працюють з бездоглядними та безпритульними дітьми та підлітками / за ред. Т. В. Журавель. Київ : МБФ «СНІД Фонд Схід-Захід», 2010. 168 с.

Профілактика деструктивної поведінки підлітків : навч. метод. посіб. / Т. Журавель та ін. ; ред.: Т. Журавель, Ю. Удовенко. Київ : Видавництво ФО-П Буря О. Д., 2022. 144 с.

Зимівець Н. В., Петрович В. С., Закусило О. Ю. Навчання здоров’я: просвітницька робота з підлітками щодо збереження, розвитку та зміцнення репродуктивного здоров’я : навч.-метод. посіб. Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2010. 360 с.

Івахненко Т. П. Сексуальна культура – культурологічна складова навчального процесу. Збірник наукових праць “Педагогічні науки”. 2011. Т. 1 № 57. С. 269–273. URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/3962

Карпенко О. Г., Спіріна Т. П., Лехолетова М. М. Міждисциплінарна взаємодія у наданні соціальних послуг вразливим групам населення. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2025. № 1. С. 42–50. URL: http://socped.luguniv.edu.ua/index.php/socped/article/view/86.

Кравченко Л. А., Кобзєва І. М. Сексуальна просвіта як складова виховного процесу підлітків. Вісник університету імені Aльфреда Hобеля. Cер. Педагогіка і психологія. Педагогічні науки. 2018. № 2(16). С. 66–71.

Лютий В. П., Петрович В. С. Профілактична “Програма 15”: досвід упровадження та оцінювання. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2021. 81. С. 148–154. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.81.31

Обізнаність та ставлення вчительської спільноти і батьків до комплексної сексуальної освіти. UNFPA Україна. URL: https://ukraine.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/sexual_education_ua_0.pdf (дата звернення: 14.07.2025).

Сексуальне насилля в Україні: від усвідомлення до захисту : проєкт / Х. Шабат та ін. Центр гідності дитини. 2021. 21 с. URL: https://rescentre.org.ua/images/Uploads/Files/statistika_dl/Zvit_Seksualne-nasyllya_2021.pdf

Спіріна Т. П., Даниленко А. В. Сексуальна освіта як складова здорового способу життя підлітків. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 1. С. 104–109. URL: http://journals.vnu.volyn.ua (дата звернення: 14.07.2025).

Сходинки здоров’я для батьків : просвітницько-профілактична тренінгова програма : навч.-метод. посіб. для фахівців соціальної сфери щодо проведення просвітницько-профілактичних занять за програмою «Сходинки» з батьками/опікунами підлітків, які перебувають у конфлікті з законом / Т. Г. Веретенко та ін. ; за ред. Т. Л. Лях. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Калита», 2015. 156 с.

Швед О. Сексуальне виховання дітей та підлітків. Коли починати? Соціальна педагогіка: теорія і практика. 2024. № 4. С. 43–50.

Швед О. В., Спіріна Т. П. Роль міжнародних та українських неурядових організацій у протидії сексуальному насильству стосовно дітей. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 1. С. 144–151. URL: http://journals.vnu.volyn.ua (дата звернення: 14.07.2025).

What does UNESCO really do?. UNESCO : Building Peace through Education, Science and Culture, communication and information. URL: https://www.unesco.org (date of access: 14.07.2025).

WHO calls for adolescent responsive health systems, emphasizes on triple dividend benefit. World Health Organization (WHO). URL: https://www.who.int/southeastasia/news/detail/19-09-2024-who-calls-for-adolescentresponsive-health-systems-emphasizes-on-triple-dividend-benefit (date of access: 14.07.2025).

Published

2025-10-15

How to Cite

PETROCHKO Ж., PETROVYCH В., & LIUTYI В. (2025). COMPREHENSIVE SEXUAL EDUCATION AS A TOOL FOR FORMING SEXUAL CULTURE IN ADOLESCENCE. Humanitas, (4), 156–163. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.21

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>