PSYCHOLOGICAL-PEDAGOGICAL AND SOCIAL SUPPORT OF COGNITIVEHEALTH ACTIVITY OF STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.3

Keywords:

cognitive-health activity, psychological and pedagogical and social support, pedagogical technologies, functions of the teacher

Abstract

The article is analytical. The purpose of the study is the theoretical analysis of psychological and pedagogical and social support of cognitive and health activities of students of general secondary education institutions. It is noted that social, psychological and pedagogical support of cognitive-health activity of students is a system of general practitioners of teachers. It affects the creation of optimal social, psycho-emotional, spiritual-somatic conditions for students assistance in solving their personal problems associated with individual social development, mental, somatic and spiritual health, successful cognitivehealth activities, effective business and interpersonal communication, with socio-vital self-determination, personal identification of the student, as a healthcare personality. Attention is drawn to the effective use of modern innovative technologies, active methods of cognitive, educational, health, health activity of students, namely: on theoretical-cognitive, research activity; discussions; personified reflexive activity; interactive forms of activity. The structure of psychological and pedagogical and social support of the cognitive-health activity of students in the conditions of educational and educational process ensured the definition of professional functions of the teacher (diagnostic, prognostic, projection, organizational and informational, control and evaluation functions). The positive result is the accompaniment of students had due to its properties (informativity, operations, the intensity of the influence of pedagogical factors) and through the operational feedback in the system "student – pedagogue", "student – student", "student – class", "pedagogue – colective class", on the basis of which the teacher improves and optimizes the accompanying activity of students. The authors note that the implementation of the teacher of its professional functions in the process of supporting educational and health activities of students provides the formation of self-confidence and adequate selfesteem; creation of a comfortable psycho-emotional state and psycho-emotional self-regulation; satisfaction with communication and public activity; A conscious motivation of achieving a positive "I" – concept as a value aspect of each student.

References

Безпалько О.В. Соціальна педагогіка в схемах і таблицях : навчальний посібник. Київ : Логос, 2003. 134 с.

Григоренко В.Г. Педагогічні технології особистісно орієнтованого формування у учнів загальноосвітньої школи культури здоров’я: теорія та практика / за ред. В.Г. Григоренка, С.О. Омельченко. Слов’янськ : Вид-во СДПУ, 2010. 346 с.

Григоренко Г.В. Здоров’ятворча компетентність підлітків та умови її формування в соціально-педагогічній діяльності загальноосвітнього навчального закладу : монографія. Слов’янськ : вид-во Б.І. Маторіна, 2016. 315 с.

Капська А.Й., Пєша І.В. Соціальний супровід різних категорій сімей та дітей : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 232 с.

Методичні аспекти соціально-педагогічної діяльності: колективна монографія / за заг. ред. Л.О. Данильчук, І.Ф. Лизун. Хмельницький : ФОП Цюпак А.А., 2017. 352 с.

Омельченко С.О., Пристинський В.М. Соціалізація дітей і підлітків засобами освітньо-виховної оздоровчої роботи : навчально-методичний посібник . Слов’янськ : вид-во ДВНЗ «ДДПУ», 2014. 208 с.

Теоретико-методологічні засади процесу соціалізації дітей та учнівської молоді в сучасному освітньому просторі : методичні рекомендації. Херсон, 2013. 48 с.

Харченко С.Я. Соціалізація дітей та молоді в процесі соціально-педагогічної діяльності: теорія і практика. Луганськ, 2006. 320 с.

Шевців З.М. Основи соціально-педагогічної діяльності: навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 248 с.

Шевченко Ю.М. Педагогічна деонтологія : навчально-методичний. Мелітополь : Видавничо-поліграфічний центр «Люкс», 2018. 130 с.

Published

2022-05-05

How to Cite

HRYHORENKO Г., & HRYHORENKO Д. (2022). PSYCHOLOGICAL-PEDAGOGICAL AND SOCIAL SUPPORT OF COGNITIVEHEALTH ACTIVITY OF STUDENTS. Humanitas, (1), 16–21. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.3

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK