ПУБЛІЧНЕ МОВЛЕННЯ У СИСТЕМІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.11

Ключові слова:

публічне мовлення, мовна норма, полемічна майстерність

Анотація

Стаття присвячена дослідженню теоретичних і практичних засад публічного мовлення вчителя-словесника, зокрема розгляду основ мистецтва красномовства, методиці підготовки до публічного виступу, культурі та образності ораторського мовлення. Навчальна дисципліна «Публічне мовлення» має на меті формування риторичної компетентності здобувачів вищої освіти, розвиток їх як публічних особистостей, які майстерно володіють мистецтвом красномовства. Основними завданнями вивчення дисципліни є ознайомлення з практичними прийомами організації ефективного публічного мовлення та можливостями доречного їх застосування; формування вмінь і вироблення навичок складання текстів виступів різних жанрів відповідно до комунікативної ситуації; виховання потреби вдосконалення власного монологічного та діалогічного мовлення. Метою нашої статті є проаналізувати проблематику публічного мовлення вчителя-словесника у контексті підготовки його відповідно до освітньої програми “Середня освіта (Українська мова та література)”, спеціальності А 4 “Середня освіта (Українська мова та література)”. Для вирішення поставлених завдань у процесі роботи використовувалися такі методи дослідження: теоретичні: аналіз і синтез під час опрацювання лінгвістичної, психологічної, педагогічної та методичної літератури з досліджуваної проблеми; емпіричні: проведення й аналіз занять із вказаної дисципліни. Риторична майстерність – важлива умова професійного зростання філолога. У сучасному глобалізованому просторі вчитель-словесник має швидко обирати відповідну форму мовлення, сприймати різнорівневу інформацію, вести діалоги, оперувати системою мовленнєвих комунікацій у педагогічному процесі.

Посилання

Абрамович С. Д., Чікарькова М. Ю. Риторика : навчальний посібник. Львів : Світ, 2001. 240 с. URL: http://194.44.152.155/elib/local/sk651547.pdf

Біла Н. В., Дащенко Н. Л., Синоруб Г. П. Формування навичок публічного мовлення студентів-журналістів.

Вісник науки та освіти. Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія. Київ, 2023. № 1(7) С. 334–350.

Дудник Н. Теоретичні засади формування риторичної компетентності майбутніх педагогів у процесі фахової підготовки. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/probl_sych_vchutela/2023/1/6.pdf

Конівіцька Т. Я. Риторичні аспекти діяльності психологів у надзвичайних ситуаціях. Проблеми та перспективи розвитку системи безпеки життєдіяльності : матеріали ХІV Міжнар. наук.-практ. конф. молодих вчених, курсантів та студентів (Львів, 28‒29 березня 2019). Львів : ЛДУ БЖД, 2019. С. 383–385.

Огієнко І. Наука про рідномовні обов’язки. Рідномовний катехизис для вчителів, робітників пера, духовенства, адвокатів, учнів і широкого громадянства. Київ : Ярославів Вал, 2014. 56 с.

Панченко Є. Міжнародний менеджмент : навч.-метод. посібник для самост. вивч. дисц. Київ : КНЕУ, 2014. 468 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-01

Як цитувати

АНТОНЧУК , О. (2025). ПУБЛІЧНЕ МОВЛЕННЯ У СИСТЕМІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ . Acta Paedagogica Volynienses, (1), 76–82. https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА