PUBLIC SPEAKING IN THE PROFESSIONAL TRAINING SYSTEM OF TEACHER OF THE UKRAINIAN LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.11Keywords:
public speech, language norm, polemical skillAbstract
The article is devoted to the study of the theoretical and practical foundations of the public speech of the teacher- linguist, in particular, the consideration of the basics of the art of eloquence, the methodology of preparation for public speaking, the culture and imagery of oratorical speech.The educational discipline “Public Speaking” aims to form the rhetorical competence of students of higher education, to develop them as public figures who master the art of eloquence. The main tasks of studying the discipline are familiarization with the practical methods of organizing effective public broadcasting and the possibilities of their appropriate application; formation of skills and development of the skills of writing texts of performances of various genres in accordance with the communicative situation; fostering the need to improve one’s own monologic and dialogic speech.The purpose of our article is to analyze the problems of public speaking of a lexicographer in the context of his training in accordance with the educational program “Secondary Education (Ukrainian Language and Literature)”, specialty A 4 “Secondary Education (Ukrainian Language and Literature)”.To solve the tasks, the following research methods were used in the work process: theoretical: analysis and synthesis during the study of linguistic, psychological, pedagogical and methodical literature on the researched problem; empirical: conduct and analysis of classes in the specified discipline. Rhetorical skill is an important condition for the professional growth of a philologist. In today’s globalized space, a teacher-linguist must quickly choose the appropriate form of speech, perceive different levels of information, conduct dialogues, operate the speech communication system in the pedagogical process.
References
Абрамович С. Д., Чікарькова М. Ю. Риторика : навчальний посібник. Львів : Світ, 2001. 240 с. URL: http://194.44.152.155/elib/local/sk651547.pdf
Біла Н. В., Дащенко Н. Л., Синоруб Г. П. Формування навичок публічного мовлення студентів-журналістів.
Вісник науки та освіти. Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія. Київ, 2023. № 1(7) С. 334–350.
Дудник Н. Теоретичні засади формування риторичної компетентності майбутніх педагогів у процесі фахової підготовки. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/probl_sych_vchutela/2023/1/6.pdf
Конівіцька Т. Я. Риторичні аспекти діяльності психологів у надзвичайних ситуаціях. Проблеми та перспективи розвитку системи безпеки життєдіяльності : матеріали ХІV Міжнар. наук.-практ. конф. молодих вчених, курсантів та студентів (Львів, 28‒29 березня 2019). Львів : ЛДУ БЖД, 2019. С. 383–385.
Огієнко І. Наука про рідномовні обов’язки. Рідномовний катехизис для вчителів, робітників пера, духовенства, адвокатів, учнів і широкого громадянства. Київ : Ярославів Вал, 2014. 56 с.
Панченко Є. Міжнародний менеджмент : навч.-метод. посібник для самост. вивч. дисц. Київ : КНЕУ, 2014. 468 с.