ОСОБЛИВОСТІ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Альона КОРОЛЬ Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0003-0392-4113

Ключові слова:

мовленнєвий розвиток, ранній вік, довербальний період, психологічні передумови, соціальне середовище, порушення мовленнєвого розвитку, спеціальна освіта

Анотація

Стаття присвячена дослідженню специфіки мовленнєвого розвитку дітей у віці від народження до трьох років. Авторка висвітлює ключові етапи формування мовлення в ранньому віці, починаючи від довербального періоду (крик, гуління, белькіт) до появи перших слів та фраз. Розглядаються фізіологічні та психологічні передумови мовленнєвого розвитку, зокрема, роль центральної нервової системи, слухового аналізатора, артикуляційного апарату та пізнавальних процесів. Аналізуються фізіологічні (ЦНС, слух, артикуляційний апарат) та психологічні (пізнавальні процеси) передумови мовленнєвого розвитку, а також вплив соціального середовища (комунікація з дорослими, наслідування, ігри). Висвітлюються чинники, що негативно впливають на розвиток мовлення (спадковість, перинатальні ураження, хвороби, несприятливе оточення). Наведено аналіз можливих порушень у мовленнєвому розвитку, методи їх діагностики та корекції. Надаються рекомендації для батьків та педагогів щодо створення оптимальних умов для розвитку мовлення (розвиваючі ігри, вправи, методики). Значна увага приділяється впливу соціального середовища на формування мовленнєвих навичок. Підкреслюється важливість комунікації з дорослими, наслідування, мовленнєвих ігор та інших форм взаємодії для стимулювання розвитку мовлення. Автори аналізують чинники, які можуть негативно впливати на мовленнєвий розвиток, такі як спадковість, перинатальні ураження, соматичні захворювання, несприятливе соціальне оточення. У статті також подається аналіз можливих порушень мовленнєвого розвитку дітей раннього віку та розглянуто методи їх діагностики і корекції. Наводяться рекомендації для батьків та педагогів щодо створення оптимальних умов для мовленнєвого розвитку дітей, включаючи використання спеціальних розвиваючих ігор, вправ та методик. Стаття подає комплексний огляд особливостей мовленнєвого розвитку дітей раннього віку, висвітлюючи як нормативні аспекти, так і можливі порушення. Наведений у статті матеріал буде корисним для фахівців, які працюють з дітьми раннього віку (педіатри, неврологи, логопеди, психологи, педагоги), а також для батьків, які прагнуть краще зрозуміти процес формування мовлення у своїх дітей.

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. (2012). Дошкільне виховання. № 7. С. 3–23.

Богуш А., Маліновська Н. Методика розвитку мовлення і навчання рідної мови дітей раннього віку. (2017). Вид. 2-ге. Київ : Слово. 392 с.

Богуш А.М. (2004). Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років. Монографія. К. : Видавничий Дім «Слово». 376 с.

Богуш А.М. (2009). Теорія і методика розвитку мовлення дітей раннього віку. К. : «Слово». 407 с.

Гавриш Н.В. Використання дидактичних посібників із розвитку мовлення в процесі підготовки дошкільників до школи. URL: https://www.youtube.com/watch?v=lVTqSkDHLw8

Гурковська Т. (2007). Дитина до трьох: психологічний портрет з рекомендаціями. Дошкільне виховання. № 12. С. 11–15.

Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови в дошкільних навчальних закладах. Підручник. А.М. Богуш. (2011). Друге видання, доповнене. К. : Видавничий Дім «Слово». 704 с.

Івах С.М., Пантюк Т.І. (2011). Методика співпраці дошкільних закладів з родинами: навч. посіб. Дрогобич. Видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного факультету імені Івана Франка. 145 с.

Методика розвитку мовлення дітей дошкільного віку: методичні рекомендації до практичних, самостійних робіт здобувачів освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта. С.І. Боярчук. (2022). Луцьк : Вежа Друк. 109 c.

Крутій К.Л. (2007). Конспекти занять із навчання української мови і розвитку мовлення дітей середнього дошкільного віку. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД. 248 с.

Саприкіна О.В. (2009). Розвиток мовлення дітей раннього віку: комплект матеріалів для занять з дітьми раннього віку. К. : ТОВ «Ранок». С. 22–25.

Трифонова О.С. (2008). Виховання звукової культури мовлення дітей середнього дошкільного віку. Монографія. Одеса : СВД Черкасов. С. 45–48.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Як цитувати

КОРОЛЬ, А. (2025). ОСОБЛИВОСТІ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 40–47. вилучено із http://www.journals.vnu.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/2435

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА