PECULIARITIES OF SPEECH DEVELOPMENT OF YOUNG CHILDREN

Authors

Keywords:

speech development, early age, preverbal period, psychological prerequisites, social environment, speech development disorders, special education

Abstract

The article is devoted to the study of the specifics of speech development of children aged from birth to three years. The authors highlight the key stages of speech formation at an early age, starting from the preverbal period (crying, humming, babbling) to the appearance of the first words and phrases. The physiological and psychological prerequisites for speech development are considered, including the role of the central nervous system, auditory analyser, articulation apparatus and cognitive processes. The physiological (central nervous system, hearing, articulation apparatus) and psychological (cognitive processes) prerequisites for speech development, as well as the influence of the social environment (communication with adults, imitation, games) are analysed. The factors that negatively affect speech development (heredity, perinatal damage, illness, unfavourable environment) are highlighted. An analysis of possible deviations in speech development, methods of their diagnosis and correction are presented. Recommendations for parents and teachers on creating optimal conditions for speech development (educational games, exercises, techniques) are given. Considerable attention is paid to the influence of the social environment on the formation of speech skills. The importance of communication with adults, imitation, speech games and other forms of interaction to stimulate speech development is emphasised. The authors analyse the factors that can negatively affect speech development, such as heredity, perinatal injuries, somatic diseases, and unfavourable social environment. The article also presents an analysis of possible deviations in the speech development of young children and discusses methods of their diagnosis and correction. Recommendations for parents and teachers on creating optimal conditions for children’s speech development, including the use of special developmental games, exercises and techniques, are given. In general, the article provides a comprehensive overview of the peculiarities of the speech development of young children, highlighting both normative aspects and possible deviations. The material will be useful for specialists working with young children (paediatricians, neurologists, speech therapists, psychologists, teachers), as well as for parents who want to better understand the process of speech development in their children.

References

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. (2012). Дошкільне виховання. № 7. С. 3–23.

Богуш А., Маліновська Н. Методика розвитку мовлення і навчання рідної мови дітей раннього віку. (2017). Вид. 2-ге. Київ : Слово. 392 с.

Богуш А.М. (2004). Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років. Монографія. К. : Видавничий Дім «Слово». 376 с.

Богуш А.М. (2009). Теорія і методика розвитку мовлення дітей раннього віку. К. : «Слово». 407 с.

Гавриш Н.В. Використання дидактичних посібників із розвитку мовлення в процесі підготовки дошкільників до школи. URL: https://www.youtube.com/watch?v=lVTqSkDHLw8

Гурковська Т. (2007). Дитина до трьох: психологічний портрет з рекомендаціями. Дошкільне виховання. № 12. С. 11–15.

Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови в дошкільних навчальних закладах. Підручник. А.М. Богуш. (2011). Друге видання, доповнене. К. : Видавничий Дім «Слово». 704 с.

Івах С.М., Пантюк Т.І. (2011). Методика співпраці дошкільних закладів з родинами: навч. посіб. Дрогобич. Видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного факультету імені Івана Франка. 145 с.

Методика розвитку мовлення дітей дошкільного віку: методичні рекомендації до практичних, самостійних робіт здобувачів освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта. С.І. Боярчук. (2022). Луцьк : Вежа Друк. 109 c.

Крутій К.Л. (2007). Конспекти занять із навчання української мови і розвитку мовлення дітей середнього дошкільного віку. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД. 248 с.

Саприкіна О.В. (2009). Розвиток мовлення дітей раннього віку: комплект матеріалів для занять з дітьми раннього віку. К. : ТОВ «Ранок». С. 22–25.

Трифонова О.С. (2008). Виховання звукової культури мовлення дітей середнього дошкільного віку. Монографія. Одеса : СВД Черкасов. С. 45–48.

Published

2025-05-27

How to Cite

KOROL А. (2025). PECULIARITIES OF SPEECH DEVELOPMENT OF YOUNG CHILDREN. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 40–47. Retrieved from http://www.journals.vnu.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/2435

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION