НЕФОРМАЛЬНА ОСВІТА У ЗМІСТІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

Ключові слова:

неформальна освіта, професійна підготовка, дошкільна освіта, організаційно-педагогічні умови

Анотація

У статті актуалізовано проблему використання потенціалу неформальної освіти у процесі професійної підготовки майбутніх бакалаврів дошкільної освіти. Шляхом аналізу нормативно-правових документів та сучасних наукових публікацій встановлено актуальність і практичну значущість порушеної проблеми, виявлено сутність і зміст ключових понять та дотичних до них. Виокремлено характеристики неформальної освіти: автономність діяльності центрів неформальної освіти; різновіковий склад і різні сфери діяльності здобувачів освіти; гнучкість форм і методів; онлайн-навчання; реалізація індивідуальних потреб і особиста відповідальність здобувачів неформальної освіти. Наведено особливості реалізації неформальної освіти на прикладі психолого-педагогічних дисциплін освітньої програми «Дошкільна освіти» Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. Акцентовано на методологічних підходах (аксіологічний, компетентнісний, особистісно орієнтований та діяльнісний) та принципах (варіативність, демократичність, добровільність, доступність, гнучкість) організації неформальної освіти в процесі професійної підготовки бакалаврів дошкільної освіти. Представлено приклади сертифікованих онлайн-курсів, вебінарів та конференцій на освітніх платформах (Дія.Цифрова освіта, Сoursera, Рrometheus, ЕdEra, Всеосвіта, Освіторія), зміст яких дотичний до освітніх компонентів «Психологія загальна» та «Вступ до спеціальності» тощо. Сформульовано організаційно-педагогічні умови впровадження неформальної освіти під час фахової підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти: урахування вимог нормативно-правових документів; орієнтація на зміст і специфіку майбутньої професійної діяльності; забезпечення особистісної орієнтованості та індивідуалізації в процесі вибору форми і методів неформальної освіти.

Посилання

Андрущенко В. Філософія неформальної освіти: проблеми та перспективи розвитку. Вища освіта України. 2013. № 4. С. 5–9.

Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Зубцова Ю. Генеза методології діяльнісного підходу в освіті. Інноваційна педагогіка. Випуск 48. Т. 1. 2022. С. 27–31. DOI: https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2022/48.1.5

Литвин В. А. Сучасні аспекти організації неформальної освіти майбутніх педагогів. Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2021. Вип. 17 (46). С. 63–75. DOI: https://doi.org/10.32405/2218-7650-2021-17(46)

Мельник І., Волох Л. Складові конкурентоздатності майбутнього педагога дошкільної освіти. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 2023. С.15–21. DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2023.5.3

Наказ МОН України №1456 від 21.11.2019. Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/standarty/2020/05/2020-zatverd-standart-012-m.pdf

Павлик Н. П. Теорія і практика організації неформальної освіти майбутніх соціальних педагогів : монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2018. 350 с.

Положення про визнання результатів навчання, здобутих шляхом неформальної освіти в Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника. Введено в дію наказом ректора 24.11.2022 р. № 672. URL: https://efund.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/172/2023/05/02-07.33_2022-polozhennia-pro-vyznannia-rezultativnavchannia-

zdobutykh-shliakhom-neformalnoi-osvity-v-prykarpatskomu-natsionalnomu-universyteti-imeni-vasyliastefanyka.pdf

Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти». № 755-21 від 19 жовтня 2021 р. URL : https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyiosviti

Шапочкіна О. В. Сучасні тенденції розвитку неформальної освіти майбутніх учителів у Німеччині: автореф. дис. канд. наук. Київ, 2012. 22 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Як цитувати

МАТІШАК, М., & СКОМОРОВСЬКА, І. (2025). НЕФОРМАЛЬНА ОСВІТА У ЗМІСТІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 48–53. вилучено із http://www.journals.vnu.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/2436

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають