MULTIFUNCTIONALITY OF THE PROFESSIONAL ACTIVITY OF A SPECIAL EDUCATION TEACHER
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.29Keywords:
special education teacher; professional pedagogical activity; professional competence; multifunctionality; functions, types, and tasks of the professional activity of a special education teacher; components of multifunctionality of a special education teacher’s activityAbstract
The article is devoted to the problem of multifunctionality of the professional activity of a special education teacher, namely, to the definition of its essence, diversity, and features. The stated problem is considered on the basis of content analysis of the views of modern researchers on pedagogical activity, particularly of a special education teacher. It is noted that the professional activity of a special education teacher is determined by current social guidelines and features of special and inclusive education for children with special educational needs. The essential component of effective professional activity is professional competence, which is defined as a multifunctional category that includes professional knowledge and skills, value orientations, attitude towards professional activity, etc. The article emphasizes that the professional competence of a special education teacher is realized in such main functions as correction and rehabilitation, orientational and prognostic, constructive and design, analytical and evaluative, etc. Following the functions, a special education teacher’s main types of professional activity are named, in particular, educational, correctional, diagnostic, developmental, rehabilitation, methodological work, etc. The functions and types of work of a special education teacher are detailed in the process of performing numerous professional tasks, including creating a developmental environment, developing speech and communication skills, activating cognitive activity, and forming life competence of children with special educational needs. It is noted that the practical solution of the tasks facing a special education teacher is ensured by his/her personal qualities, such as pedagogical intuition, observation, sensitivity, empathy, emotional stability, etc., and positive motivation for pedagogical activity. Scientific research has allowed us to state that the named functions, types of activities, tasks, and motives are implemented and solved by a special education teacher systematically, comprehensively and they are organically combined and thus characterize the professional activity of a special education teacher as a multifunctional system, a kind of pedagogical phenomenon, a meaningful structure, in which the following components are distinguished: competence, activity, personal, motivational, which as a whole determines its essence.Being multifunctional, all the activities of a special education teacher aim to achieve the the maximum comprehensive development of a child with special educational needs.
References
Андрущенко, В. (2000). Проблеми і перспективи розвитку вищої освіти в Україні на зламі століть. Директор школи. № 43, 8–9.
Білан, В. А. (2018). Сутність та специфіка корекційно-педагогічної праці дефектолога. Інноваційна педагогіка. Розділ 3. Корекційна педагогіка. № 3, 60–63.
Бодруг, Є. С. (2012). Теоретичні основи співпраці педагога-дефектолога з батьками дітей з вадами слуху. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Вип. 21, 16–21. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2012_21_6
Гаяш, О. В. (2019). Основні аспекти діяльності вчителя-олігофренопедагога в сучасних умовах. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки). Збірник наукових праць. Вип. 12 / за ред. О. В. Гаврилова, В. М. Синьова. Кам’янець-Подільський : ПП Медобори-2006, 64–72.
Демченко, І. І., Білан, В. А., Бабій, І. В., Черніченко, Л. А. (2019) Estetychna Sutnist ta Spetsyfika Korektsiino- Pedahohichnoi Pratsi Defektoloha. World Science. 5(45), Vol.3, 55–59. doi: 10.31435/rsglobal_ws/31052019/6526
Енциклопедія освіти / [Акад. пед. наук України, гол. ред. В. Г. Кремень]. Київ : Юрінком Інтер, 2008.1040 с.
Закон України «Про освіту» № 2145-VII від 05.09.2017 (із змінами). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Text
Колупаєва, А. А., Таранченко, О. М. (2016). Інклюзивна освіта : від основ до практики : монографія. Київ : ТОВ «АТОПОЛ», 2016. 152 с.
Концепція педагогічної компетентності майбутніх учителів у системі ступеневої підготовки спеціалістів початкової ланки освіти. Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія. Хмельницький, 2022. URL: http://www.kgpa.km.ua/?q=node/233
Лунячек, В. Е. (2013). Компетентнісний підхід як методологія професійної підготовки у вищій школі. Публічне управління: теорія та практика. № 1(13), 155–162.
Миронова, С. П., Буйняк, М. Г. (2020). Професійна діяльність та особистість корекційного педагога : навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 136 с.
Наказ Міністерства освіти і науки України N 90 від 01.02.2018р. «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 06 грудня 2010 року N 1205». URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0226-18#Text
Оцінювання професійних компетентностей вчителя початкових класів під час сертифікації. 31 жовтня 2022 р. URL : https://sqe.gov.ua/ocinyuvannya-15-profkompetentnostey-vchyteliiv-sertyfikaciya/
Професійна освіта : словник (2000). Укл. С. У. Гончаренко та ін.; за ред. Н. Г. Ничкало. Київ : Вища школа, 2000. 380 с.
Радченко, М. Р. (2021). Педагогічна компетентність – одна зі сторін професіоналізму майбутнього педагога. Молодий вчений. № 10 (98), жовтень, 278–281.
Савченко, О. Я. (2002). Дидактика початкової школи : підручник для студентів педагогічних факультетів. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України. Київ : «Генеза».
Савченко, О. Я. (2012). Компетентнісний підхід як чинник якості професійної підготовки майбутнього вчителя. Формування ключових і предметних компетентностей молодших школярів: теоретичні аспекти : науково-методичний збірник. Серія «Бібліотека педагога». Випуск 20. Тростянець, 15–21.
Семиченко, В. А. (2004). Психологія педагогічної діяльності : навчальний посібник. Київ : Вища школа, 335 с.
Сергеєва, В. Ф. (2023). Вектори компетентнісно орієнтованої фахової підготовки майбутніх учителів- дефектологів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Випуск 44. Збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед ун-т імені М. П. Драгоманова. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 82–90.
Сисоєва, С. (2006). Основи педагогічної творчості : підручник. Київ : Міленіум, 344 с.
Супрун, Д. М. (2018). Модернізація змісту професійної підготовки психологів в галузі спеціальної освіти : монографія. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 492 с.
Титаренко, В. (2015). Поліфункціональність професійної діяльності вчителя технологічної освіти. Витоки педагогічної майстерності. Випуск 15, 295–300.
Чейпеш, І. В. (2013). Поліфункціональність компетентностей у процесі формування іншомовної комунікативної культури сучасних студентів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». Випуск 28, 175–178.
OЕCD (2005). The definition and selection of key competencies. Executive Summary. Paris : OЕCD. р. 4. URL : www.oecd.org/pisa/35070367.pdf