CHAT-GPT AS A TOOL FOR PEDAGOGICAL CREATIVITY OF A PRESCHOOL EDUCATION SPECIALIST

Authors

Keywords:

artificial intelligence, creative competence, Chat-GPT creative competence of preschool education specialists, pedagogical creativity

Abstract

The article is devoted to justifying the directions of using Chat-GPT as a means for pedagogical creativity of a preschool education specialist. The research is aimed at considering artificial intelligence tools as a means of searching and displaying information, its organization. The article analyzes the dangers of excessive use of AI and directions for overcoming them. Summarizing the approaches of scientists, it is determined that artificial intelligence can also be used as a means of developing and forming competencies, in particular digital and creative. The creative competence of a preschool education specialist is defined as the ability to generate new approaches, adapt materials to the characteristics of children, and create an atmosphere of play and discovery. By analyzing scientific sources and approaches of scientists, key components were identified without which Chat-GPT, as one of the forms of artificial intelligence, will not be effective in the work of a preschool education specialist: goal setting; taking into account the age and individual characteristics of preschool children; "revival" of generated ideas; pedagogical intuition; critical evaluation and editing; interpersonal interaction. It is summarized that from the analysis of the above-mentioned areas that need to be taken into account when using Chat-GPT in organizing the educational process in a preschool educational institution, it is precisely the aspects that require a creative approach from a preschool education specialist that are preserved in the process of using artificial intelligence. Most obviously, such pedagogical creativity is manifested during the preparation of a prompt (request) for Chat-GPT. The requirements for formulating effective requests are substantiated: a clear outline of the pedagogical goal; determination of the age category of children; specification of the topic and educational direction; determination of the form of the desired result; consideration of the context and conditions of implementation; stylistic and emotional parameters.

References

Бержанір А. Формування творчої компетентності майбутніх докторів філософії як передумови їхньої інноваційної діяльності. Соціальна робота та соціальна освіта. 2022. Вип. 1. С. 215–222.

Васютіна Т. М., Тесленко Т. В., Лідіч А. В. Формування у молодших школярів уміння працювати з інформацією засобом мовної моделі ШІ Chat GPT. Освітньо-науковий простір. 2024. Вип. 6(1). С. 9–18.

Крупський О. П., Воробйова В. В., Стасюк Ю. М. Перспективи використання чат GPT у маркетингу. Часопис економічних реформ. 2023. № 3. С. 89–97.

Моторіна В. Г., Заверуха Ю. Г., Кушевська Н. М. Вивчення взаємодії викладачів і штучного інтелекту у створенні ефективного освітнього середовища в закладах вищої освіти. Перспективи та інновації науки (Серія "Педагогіка", Серія "Психологія", Серія "Медицина"). 2025. № 2. С. 721–734.

Надвинична Т. Л., Шаюк О. Я. Специфіка розвитку творчого потенціалу в системі професійної компетентності викладача. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія : Психологія. 2022. Т. 33(72), № 3. С. 71–76.

Притула О. Л. Штучний інтелект як передвісник істотних змін в освіті. Філософія освіти. 2024. № 30(1). С. 160–173.

Сисоєва С. Педагогічна творчість. Розвиток художньо-творчої компетентності вчителя і учня. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2024. Вип. 3. С. 19–30.

Фамілярська Л. Л. Використання штучного інтелекту в закладі дошкільної освіти. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2024. Вип. 16. С. 216–228.

Черненко Н. М., Корабльов В. В. Штучний інтелект та робототехніка в освіті: переваги та виклики. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2024. № 3. С. 140–145.

Yemchyk O., Puyo O., Klevaka L., Voloshyn S., Dulibskyy A. Informatization of Early Childhood Education: the EU Experience. International Journal of Computer Science and Network Security. 2021. VOL. 21. No. 12, Pp. 696-702.

Published

2025-05-27

How to Cite

YEMCHYK О. (2025). CHAT-GPT AS A TOOL FOR PEDAGOGICAL CREATIVITY OF A PRESCHOOL EDUCATION SPECIALIST. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 35–39. Retrieved from http://www.journals.vnu.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/2434

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION