МОВНА ОСОБИСТІСТЬ ЯК БАГАТОВИМІРНИЙ ФЕНОМЕН У СУЧАСНОМУ НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ

Автор(и)

  • Артем СЕМЕНЮК Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.34

Ключові слова:

види мовленнєвої діяльності, етапи мовленнєвої діяльності, механізми дискурсивності, мовленнєва особистість, комунікативна особистість, мовна особистість, мовна особистість майбутнього фахівця прикладної лінгвістики, мовленнєва діяльність студентів на заняттях мовознавчих дисциплін

Анотація

У статті обґрунтовано важливу для сучасної вищої педагогічної освіти проблему формування мовної особистості майбутніх фахівців прикладної лінгвістики в процесі навчання мовознавчих дисциплін. Ураховано, що всі види мовленнєвої діяльності недоцільно розглядати розрізнено, оскільки психологічно і фізіологічно вони тісно пов’язані між собою. Проте в освітньому процесі один із видів мовленнєвої діяльності (говоріння, аудіювання, читання, письмо) може домінувати залежно від мети й завдань у засвоєнні відповідної теми заняття. Констатовано, що в процесі засвоєння мовознавчих дисциплін на кожному з етапів мовленнєвої діяльності студентів вдосконалюється той чи той вид перцептивної або рецептивної мовленнєвої діяльності. Акцентовано увагу на особливостях впливу кожного з механізмів, зокрема: 1) механізмів говоріння, що передбачають репродукування, вибір мовної одиниці, комбінування, конструювання, попередження, дискурсивність; 2) для аудіювання – механізми сприймання, внутрішнього промовляння, зіставлення-розпізнавання, логічного розуміння; 3) для читання – антиципації, здогадки, логічного розуміння, внутрішнього мовленнєвого слуху; 4) для письма – такі ж, як і для говоріння, однак орієнтовані на зоровий аналізатор: правильне перекодування звуків мовлення в адекватні знаки письма, тобто орфографічні. Студіювання вузлових аспектів досліджуваної проблеми здійснено на двох утрадиційнених у психологічній науці позиціях у теоретичному обґрунтуванні механізмів мовлення: сполучування звуків у слова та їх вимова; комунікативно доречне поєднання слів для висловлення, які покладено в основу навчально-мовленнєвої діяльності. Оскільки репродуктивне мовлення може бути повним (відтворення без зміни форми й змісту) або частковим (передбачає передання змісту в нових формах), тому виокремлений вид визначено як недостатньо ефективний для мовленнєвого розвитку майбутніх фахівців прикладної лінгвістики у процесі навчання мовознавчих дисциплін і схарактеризовано як такий, що виконує допоміжну роль, уможливлює вербалізацію лінгвістичної теорії та ілюстрування її на конкретних прикладах у власному висловленні. Базовими визначено продуктивні види мовленнєвої діяльності, оскільки під час говоріння чи письма студенти відтворюють на свідомому рівні слова, мовні кліше, терміни, граматично правильно оформлені висловлення; виконують мовні експерименти, спостереження, аналізують їх результати; трансформують мовні одиниці, згортають їх у реальне слово та розгортають у складну синтаксичну конструкцію, формулюють відповідні висновки. Спостережено, що активність студентів у продукуванні різнотематичних висловлень, виконанні завдань проблемного характеру і творчих завдань сприяє різновекторній підготовці їх до успішного виконання достатньо широкого професійного функціоналу (оволодіння вміннями й навичками укладання електронних словників, розроблення алфавітів і систем письма, транскрибування усного мовлення та транслітерування іншомовних слів, лінгвістичне обґрунтування принципів, підходів, засобів навчання української та іноземних мов, переклад з однієї мови на іншу, стандартизація й уніфікація науково-технічної термінології, укладання спеціальних лінгвістичних довідників, комп’ютерне оброблення текстів природною мовою тощо). Мовну особистість майбутнього фахівця прикладної лінгвістики розглядаємо як таку, яка досконало володіє системою лінгвістичних знань з української та іноземних мов, здійснює лінгвістичне забезпечення роботи інформаційних систем, репродукує мовну діяльність в усіх сферах суспільного життя, професійній зокрема.

Посилання

Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики. Київ : Академія, 2004. 344 с.

Богуш А. М., Трифонова О. С., Кисельова О. І., Горіна Ж. Д., Черкасов М. Л. Формування мовної особистості на різних вікових етапах : монографія. Одеса : ПНЦ АПН України, 2008. 272 с.

Голуб Н. Ознаки компетентності мовної особистості учня. Вісник Прикарпатського університету. 2003. № 1 (48). С. 45–52.

Голубовська І. О. Мовна особистість як лінгвокультурний феномен. Studia Linguistica. Київ : Видав.-поліграф. центр «Київський університет», 2008. Вип. 1. С. 25–33.

Горошкіна О. Лінгводидактичні засади навчання української мови в старших класах природничо-математичного профілю : монографія. Луганськ : Альма-матер, 2004. 362 с.

Груба Т. Інтегративна сутність мовної особистості у контексті нового змісту навчання української мови. Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології, т. III. Київ : Педагогічна преса, 2010. № 3(38). С. 78‒83.

Загнітко А. Словник сучасної лінгвістики: поняття і терміни : у 4 т. Донецьк : ДонНУ, 2013. Т. 2. 350 с.

Загнітко А. Мовна особистість в епістолярному дискурсі: типологія лінгвоіндивідуацій і лінгвоіндивідуалізацій. Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах. 2016. Вип. 33. С. 58–71.

Засєкіна Л. В. Мовна особистість у сучасному соціальному просторі. Соціальна психологія. № 5(25). 2007. С. 82–90.

Караман С. Упровадження педагогічних інновацій у теорію і практику професійної підготовки вчителя-словесника. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. Львів, 2010. Випуск 50. С. 87–98.

Лазорко О. В. Відповідальність як соціальна детермінанта самопроектування професійного зростання менеджера. Вісник післядипломної освіти. 2010. Вип. 1(2). С. 217–224.

Мамчур Л. Формування мовної особистості в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа». Академічна культура дослідника в освітньому просторі : збірник матеріалів міжнародної науково-практичної конференції (м. Суми, 17 травня2018 року) / за ред. О. М. Семеног. Суми : Видавництво СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2018. С.74‒78.

Мацько Л. І. Українська мова в освітньому просторі: навч. посіб. для студ.-філологів освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр». Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. 607 с.

Потебня О. О. Естетика і поетика слова. Київ : Мистецтво, 1985. 302 с.

Пентилюк М. Формування мовної особистості учня – важлива проблема сучасної лінгводидактики. Проблеми формування мовної особистості учнів середніх загальноосвітніх закладів. Рівне : РЕГІ, 2006. С. 29–34.

Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми. Полтава : Довкілля-К., 2008. 712 с.

Словник-довідник з української лінгводидактики / за ред. М. Пентилюк. Київ : Ленвіт, 2015. 320 с.

Тернопільська В. І. Відповідальність особистості: гуманітарний аспект. Вісник Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. 2004. № 14. С. 47–50.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-01

Як цитувати

СЕМЕНЮК, А. (2025). МОВНА ОСОБИСТІСТЬ ЯК БАГАТОВИМІРНИЙ ФЕНОМЕН У СУЧАСНОМУ НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 240–246. https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.34

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА